Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Euh, een beetje benepen ? Ik vind dat die piano wel wat ruimte vraagt. Ik kan me wel voorstellen dat er misschien storende elementen in de omgeving waren ?
Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db And why do we fall, Bruce?
Dank voor jullie reacties en feedback! Het was behoorlijk schemerig binnen en dat wilde ik terug laten komen in de foto vanwege het realisme... wat betreft het kaderen, smaken verschillen.
... maar dan misschien toch wel niet:
Het oog (om het niet over hersenfuncties te hebben) zal steeds contrastrijke lijnen opzoeken die op een rustgevende verhouding van het totaalbeeld liggen. In een 2:3-formaat liggen die lijnen dan ook op een 2/3. Daarnaast zullen lichte elementen in de gezochte lijnen of vlakken steeds de voorkeur krijgen. In dit vb vlucht de aandacht weg van de donkerte onderaan, over de 2 lichtlijnen van de ramen, naar het opgelichte middenpunt boven op het plafond en trekt zo de aandacht weg boven buiten het beeld. Zeer goed als de aandacht moet worden geplaatst naar iets wat zich boven je foto bevindt; maar dat kan hier alsnog de bedoeling niet zijn.
Om dit te counteren kan je zoals hierboven reeds vermeld een tikje licht onderaan in beeld brengen om de lichtvlakken verticaal in evenwicht te zetten maar beter lijkt me hier om je standpunt horizontaal op te shiften om de donkerte onderaan iets meer uit beeld te schuiven en de oplichting van het plafond meer in beeld te brengen, tot waar de belichting ervan vanuit de ramen uitdeint (en desnoods op de bovenrand wat vignet in te tekenen).
Behalve het afleidend effect van die contrasterende lichtplaatsing is het uiteraard een goed shot.
... maar dan misschien toch wel niet:
Het oog (om het niet over hersenfuncties te hebben) zal steeds contrastrijke lijnen opzoeken die op een rustgevende verhouding van het totaalbeeld liggen. In een 2:3-formaat liggen die lijnen dan ook op een 2/3. Daarnaast zullen lichte elementen in de gezochte lijnen of vlakken steeds de voorkeur krijgen. In dit vb vlucht de aandacht weg van de donkerte onderaan, over de 2 lichtlijnen van de ramen, naar het opgelichte middenpunt boven op het plafond en trekt zo de aandacht weg boven buiten het beeld. Zeer goed als de aandacht moet worden geplaatst naar iets wat zich boven je foto bevindt; maar dat kan hier alsnog de bedoeling niet zijn.
Om dit te counteren kan je zoals hierboven reeds vermeld een tikje licht onderaan in beeld brengen om de lichtvlakken verticaal in evenwicht te zetten maar beter lijkt me hier om je standpunt horizontaal op te shiften om de donkerte onderaan iets meer uit beeld te schuiven en de oplichting van het plafond meer in beeld te brengen, tot waar de belichting ervan vanuit de ramen uitdeint (en desnoods op de bovenrand wat vignet in te tekenen).
Behalve het afleidend effect van die contrasterende lichtplaatsing is het uiteraard een goed shot.
Cheers,
F.
Dank voor je heldere uitleg... ik zal het in mijn achterhoofd houden!
Comment