Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Mooi belicht, gebouw lijkt echter een torsie te hebben, en die reling rechts onder was er beter niet.
Helt alles niet wat achterover, of zie ik dat verkeerd ?
Mijn bedoeling is eigenlijk van dit soort dingen in de toekomst meer te gaan doen, maar heb er momenteel nog weinig ervaring mee.
De vertekening viel me zelf ook wel op maar hoe kan je dat vermijden? Heeft dit puur te maken met je positie t.o.v. gebouw? Of is dit enkel softwarematig op te lossen?
Dank voor de reactie's
Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken
Mijn bedoeling is eigenlijk van dit soort dingen in de toekomst meer te gaan doen, maar heb er momenteel nog weinig ervaring mee. De vertekening viel me zelf ook wel op maar hoe kan je dat vermijden? Heeft dit puur te maken met je positie t.o.v. gebouw? Of is dit enkel softwarematig op te lossen? Dank voor de reactie's
Er broedt iets moois
Goede belichting: ziet er eenvoudig uit (wat dus zegt dat het goed verwerkt is).
Zeer mooi evenwicht tussen het koude en het warme licht (jammer van de 2 blauwe fluo lichten rechtsondr: afcroppen dus).
De cadrage ging iets sterker zijn als enkel de overkant van de kaai zichtbaar zou zijn, zonder eindbestemming rechtsonder, opnieuw bij die blauwe fluo's. 2de reden om de reling en fluo's eruit te croppen.
Goed gemikte sluiter op de uitlaatwolken die ze er melkachtig laten uitzien ipv vervuilend. Weliswaar zou ik er een 2de nog trager shot inmonteren op de plaats van de rivier, om daar eenzelfde effect te creëren zoals die uitlaatwolken (doch iets lichter). De scherpe reflectie in het water levert toch niet echt een meerwaarde.
De vertekening lijkt me gezien de gebruikte mm's wel goed geplaatst maar het geeft idd de nodige achterovervallende convergerende vervorming. Je kan de verticalen softwarematig gaan rechttrekken maar dan verlies wel een goed stuk beeld. Anyway, het achterovervallend effect werd gecreëerd door met een breedhoek naar omhoog te mikken. Mik daarentegen vlak horizontaal, en je zal enkel een, makkelijk corrigeerbare 'barrel' vervorming krijgen. Maar vanuit dezelfde positie vlak horizontaal schieten ging hier de bovenkant van het beeld missen. Misschien is een opstaande shot dan beter dan een liggende, weliswaar opnieuw een nauwer shot. Maar voor de juiste uitvoering is een prijzige tilt/shift breedhoek (met opwaartse shift en licht schuin rechtsoplopende tilt in dit geval aangewezen (als je dit toch meer gaat doen wil je misschien investeren). Of een camionet met lift waardoor je met dezelfde breedhoek vanop een hoogte van 15m ofzo horizontaal hetzelfde shot kan nemen.
Last but not least: het kaderlijntje en de copyrightvermelding zijn afgrijselijk.
De lensvertekening krijg je doordat je te schuin staat tegenover het gebouw en je probeert er teveel op te krijgen.
Ik weet het omdat ik er ook al gestaan heb (zie foto's >night pictures) er is niet veel plaats om achteruit te gaan daar..straat oversteken en that's it.
Softwarematig zal je teveel van je foto verliezen
dus andere opstelling zou aangewezen zijn.
Desalniettemin mooie starter en laat zeker nog van je toekomst gericht werk zien..love night pictures.
Comment