Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
het moet zeker niet volgens het boekje, regels zijn er om gebroken te worden.
als iedereen het volgens het boekje doet dan hadden we allemaal de zelfde foto's, ik lap ieder regeltje aan mijn laars, daardoor heb ik een eigen stijl kunnen ontwikkelen, je bent er voor of niet.
ik begrijp ook niet waarom 90% van de mensen anti-HDR is... we leven in 2012, digitale bewerking van een foto moet je er nu eenmaal bijnemen, anders zaten we allemaal nog met een camera uit de jaren 20 en opgesloten in onze donkere kamer.
ok een HDR kan soms overdreven zijn en surrealistisch maar dat kan een gewone foto ook zijn.
over deze foto, ik kan hem smaken en niet smaken, het blauw komt me een beetje te fel over, en de vignetering stoort me wat, maar verder vind ik hem wel geslaagd.
ik begrijp ook niet waarom 90% van de mensen anti-HDR is... we leven in 2012, digitale bewerking van een foto moet je er nu eenmaal bijnemen, anders zaten we allemaal nog met een camera uit de jaren 20 en opgesloten in onze donkere kamer.
ok een HDR kan soms overdreven zijn en surrealistisch maar dat kan een gewone foto ook zijn.
over deze foto, ik kan hem smaken en niet smaken, het blauw komt me een beetje te fel over, en de vignetering stoort me wat, maar verder vind ik hem wel geslaagd.
Is 90% van de mensen anti-HDR ?
Ik weet niet hoeveel ikzelf van die 90% inneem maar ik heb niks tegen HDR, meer nog : ik gebruik het soms zelf ook (uit pure noodzaak)
Maar we gaan eens rebouncen : waarom is in de Urbexwereld 99% van de mensen pro-extreme-HDR ? In die wereld lijkt het momenteel not-done om nog van natuurlijk licht gebruik te maken.
Urbexers doen hun best om het industrieel patrimonium te bewaren, dat is toch één van de redenen van het bestaan ervan dacht ik ? Zal binnen de volgende generatie zich nog iemand kunnen voorstellen hoe het er écht was denk ik dan soms ? Bovendien : een van de redenen waarom ik opzie tegen HDR is het vele werk en twijfelgevoel om er iets goeds van te maken en dan te zien dat van iemand anders de reportage van gisteren vandaag al op het forum staat. Dat kan maar één ding betekenen : default HDR.
De boodschap blijft : met mate
Maar ook dat laatste mag in mijn ogen soms met mate .
We moeten niet allemaal Vlaamse Primitieven worden maar die konden wel schilderen, iets waar ik van een Dan Van Seeveren of een fauvist nog niet zo zeker van ben...maar dat ik hier mijn huis zou volhangen met Vlaamse primitieven of Dan Van Seeveren? God beware me, zelfs al kreeg ik ze voor niks.
En om kort te gaan : de helrode vlekjes zijn een beetje te storend voor me maar voor de rest vind ik dit een originele benadering van het onderwerp.
Zoals ik al bij het begin van de post zei, en van wat ik kan opmaken uit de eerder gelezen reacties op HDR foto's, is dit wel degelijk een fenomeen dat niet bij iedereen in de smaak valt. En dan nog niet gesproken over de verschillende smaken binnen de HDR liefhebbers. De ene heeft het graag sober en de andere heeft het juist graag zeer fel en uitgesproken.
Zelf moet ik eerlijk zeggen dat ik heel het HDR gegeven zeer weinig gebruik. Bij mij is het de bedoeling om juist die voor mij uitgesproken geschikte foto net dat tikkeltje dramatischer te maken ( vandaar ook een beetje de vignetering ). Het HDR gegeven mag niet overdreven fel zijn, maar je mag best wel zien dat het een HDR foto is.
Wat de felle kleuren betreft en dan meer bepaald het blauw moet ik eerlijk toegeven dat de originele kleuren daar ter plaatse ook al verschrikkelijk lelijk waren ( maarja , Engelsen staan er dan ook om gekend om GEEN smaak in kleur te hebben )
Zo zie je maar, smaken verschillen, maar het is wel leuk om zo'n uitgebreide mening hierover te horen.
Grtz Tigo
To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8
Ik vind het een mooi beeld, ja oke de toren staat mischien een beetje scheef en dat komt omdat je de horizon hebt rechtgezet volgens mij. En vind het niet storend zo geeft het een beeld dat het groot is. Het blauw vind ik eingelijk ook niet storend, het geeft een extra toets aan de rest van het beeld dat uit meestal de zelfde kleur bestaat.
Het enige dat me een beetje tegensteekt is de bakstenen aan de rechterbovenhoek en de vignetering aan de linkerkant. Maar de rest
Groeten David
Photography is a way to see the world in detail.
Fotograaf op rust
Oorspronkelijk geplaatst door Jos VanhengelBekijk bericht
Om mislukte bewerkingen goed te praten, zijn hier al verschillende nieuwe natuurfenomenen uitgevonden. Vanmorgen nog.
Een objectief echter, dat in het midden van het beeld een dergelijke vervorming geeft, dat hebben we hier nog niet gehad.
Proficiat, je bent bij mijn weten de eerste.
Laat me raden waar je die lens gekocht hebt. Bij een Russische glasblazer?
Laat het ons over de foto hebben a.u.b. en vooral niet op elkaar schieten!
Ik laat voorlopig alle commentaren staan, die heeft ondertussen toch iedereen gelezen.
Maar in het vervolg zal ik persoonlijke aanvallen verwijderen en de gepaste sanctie overwegen.
Dit is " FOTOHOEK" en wie het verder wil hebben over HDR of lens vervormingen kan een topic openen in ons praatcafé, zijnde chit chat.
Iedereen bedankt voor z'n begrip!
RF
Mod
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Comment