Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Het voorbije weeking met vrienden door het zonnige Antwerpen gaan wandelen en ook eens het MAS bezocht. Toen zag ik dit en rap mijn bridge toestel genomen.
In mijn ogen niet echt anders dan de andere MAS-plaatjes...
Wat je toont lijkt me een rommeltje met potentieel. Ik zie niet echt waar je naartoe wil met je beeld. Het gekozen standpunt en de daarbij horende compositie geven me geen guiding line. Je hebt de zig-zag en repetitie van het golvende glas en dito balustrade, maar deze krijgen door het lage standpunt en de krappe cadrage geen waarde. Je hebt de skyline van Antwerpen, maar die is niet prominent genoeg aanwezig om te overtuigen. Bovendien komt die skyline op ongeveer dezelfde hoogte als de borstwering: het één verstopt het ander. Je hebt de gevels van de beginnende stad - rechts onderaan in beeld - die net zoals het golfpatroon te krap gekaderd zijn om iets te betekenen.
Het enige wat ik uit je foto kan puren is de kathedraal die tussen twee golven door boven water komt. Toch verdrinkt ze in betekenisloze omgeving.
Geen geslaagde prent voor mij.
Palladio
You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)
Na het strenge oordeel van Palladio, moet ik zeggen dat ik ze wel mooi vind. Alsof de
architect met zijn golven en herhalingen een lied in gedachte had voor het stad. En dat
vind ik mooi.
Er is duidelijk nagedacht over compositie en standpunt, dus dat vind ik een positief punt. En alles staat mooi recht wat ook belangrijk is bij dit beeld.
Het lijnenspel is echter erg klassiek waardoor het beeld mij niet echt raakt.
Geen idee hoe ik het zelf zou doen, want ik ben er nog niet geweest. Het oordeel van Palladio komt misschien wat streng over, maar hij raakt wel de kern.
Comment