Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
kleedkamer Breendonk
Collapse
X
-
-
Re: kleedkamer Breendonk
Oorspronkelijk geplaatst door Sabine43 Bekijk berichtHij had wat rechter gemogen, maar ik vind hem wel 'spannend'.
Comment
-
Re: kleedkamer Breendonk
Vraag ik mij ook af, misschien de schaduwen?
OT, weeral mooie belichting hé.
Ik begin mij af te vragen hoe je daarin te werk gaat want uw foto's zijn altijd zo goed qua belichting, buiten od binnen 't is bijna altijd perfect.
Grtz, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Comment
-
Re: kleedkamer Breendonk
Behalve mooi belicht vond ik er niet zo veel aan. Had me Breemdonk anders voorgesteld,
denk ik. Maar toen ben ik eens die grotere versie gaan bekijken. En die is toch een pak
imposanter. Daar kun je bijna de voetstappen horen die ooit door deze gangen hebben ge-
schuifeld, de onwetendheid, de angst, het zweet...
Comment
-
Re: kleedkamer Breendonk
Frank (ik spreek gewoon iedereen met zijn voornaam aan) kleur en belichting zijn perfect maar ik zie toch ook wat Sabine ziet.
Waarschijnlijk ligt dat aan een aantal factoren.
1. hij mag een beetje perspectiefcorrectie hebben.
2. Als je de ruimte op deze manier fotografeert dan vraagt dit eigenlijk om perfecte symetrie en die is er niet. Beetje ander standpunt (iets naar links) en je had de lijnen boven uit de hoeken kunnen laten vertrekken.
3. hij mag ook een heel klein beetje naar rechts kantelen maar het is echt minimaal.
Groetn, BertNikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
www.bertofotografie.be
Comment
-
-
Re: kleedkamer Breendonk
Gemakkelijke manier om te controleren is om de foto over de rand van je scherm heen te scrollen.
Je ziet dan dat de rechte lijn van de vensterbank en de weerspiegeling ervan, niet helemaal recht loopt maar naar links helt.
Ook de manier waarop het lijnenspel je foto binnen komt, laten zien of je foto symetrisch of recht staat. Het kan zijn dat de kapstokken niet helemaal op dezelfde hoogte hingen, maar het lijnenspel van de tegelvoegen had links en rechts wel op gelijke hoogte mogen staan.
De plinten komen ook niet op dezelfde afstand de foto binnen (gerekend vanaf de hoekpunten van de foto). Reden hiervoor is dat je camera een tikje te veel naar rechts gericht was. Dat zie je ook aan het feit dat de tegels rechts groter lijken dan links in beeld.
Bij landschappen heb je daar weinig last van, maar als je een breedhoek bij architektuur gebruikt en die hier op BD durft neer te poten, pfwiouuuuw ... zorg maar dat die lijntjes dan recht staan
(niet negatief bedoeld hé)
Comment
-
Re: kleedkamer Breendonk
De essentie van de foto zit in het aantal kapstokken waar de laatste waardigheid van de krijgsgevangen kwam te hangen, bedenk hier 40 naakte mannen of vrouwen die slavenarbeid verrichten, overleven of een enkele rit Dachau of Buchenwald als enige optie. Om de symmetrie heb ik me dus allerminst bekommerd, kon ook moeilijk met de rechtse muur die niet eens tot aan het plafond doorloopt.
Qua belichting is het altijd hetzelfde, meten en hermeten is weten.
Bedankt voor de talrijke reacties, ik ben dat totaal niet meer gewoon.
Comment
Comment