Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
er zitten interessante kleuren in het geheel, maar vergeef me te zeggen dat ik compositie mis. het is te rechtuit rechtaan voorgesteld. het lijkt alsof de foto per toeval eindigt waar ze doet, het focus staat centraal. voor dit onderwerp staande zou je moeten kijken wat je fasineert eraan, waar de sterke kleuren zitten en hoe je spanning kunt opbouwen. De tank op zich bevoorbeeld ziet er erg fraai uit en wanneer deze door positiekeuze dominanter wordt zou dit een mooie compositie kunnen geven, de textuur zou goed kunnen contrasteren met het buizenspel. Als je éénderde van de foto (links) wegsnijdt (het deel waar de lucht doorschijnt) krijg je al een veel sterker beeld en de kleuren komen dan beter tot hun recht. beeld je dan in dat de foto rechts nog wat meer tank laat zien en dit kan echt heel mooi worden. accenten zoals de licht grijze lijn (de hoek van het gebouw) zou je bewust moeten gebruiken in de compositie, of er rekening mee houden in zijn plaatsing.
symmetrie is een dooddoener bij composities.
sta me toe een voorbeeld te geven van wat ik bedoel, want je foto heeft echt wel potentieel: (less is often more)
Het is niet toegestaan een eigen foto in een ander z'n topic te posten.
Daarom is de foto verwijderd.
Red Falcon
Moderator
Last edited by Red Falcon; 18 februari 2011, 22:57.
Reden: foto verwijderd.
er zitten interessante kleuren in het geheel, maar vergeef me te zeggen dat ik compositie mis. het is te rechtuit rechtaan voorgesteld. het lijkt alsof de foto per toeval eindigt waar ze doet, het focus staat centraal. voor dit onderwerp staande zou je moeten kijken wat je fasineert eraan, waar de sterke kleuren zitten en hoe je spanning kunt opbouwen. De tank op zich bevoorbeeld ziet er erg fraai uit en wanneer deze door positiekeuze dominanter wordt zou dit een mooie compositie kunnen geven, de textuur zou goed kunnen contrasteren met het buizenspel. Als je éénderde van de foto (links) wegsnijdt (het deel waar de lucht doorschijnt) krijg je al een veel sterker beeld en de kleuren komen dan beter tot hun recht. beeld je dan in dat de foto rechts nog wat meer tank laat zien en dit kan echt heel mooi worden. accenten zoals de licht grijze lijn (de hoek van het gebouw) zou je bewust moeten gebruiken in de compositie, of er rekening mee houden in zijn plaatsing.
Dat vind ik goeie kritiek, houdt heel veel steek. Zie het zo voor me, een derde eraf links en dan wat rechter maken in PS (transform > skew heb je nodig denk ik, als je hem enkel draait ga je de horizontale lijnen weer scheef maken).
Dankuwel Abrimont !
Toch nog iemand die er zo over denkt.
Alhoewel ik niet het verband begrijp met deze foto, want onderwerp en kadrage vertonen voor mij weinig symmetrie.
Wat ik wel zou doen is de perspectief aan de rechterzijde rechttrekken.
Links staat de pijp mooi horizontaal naast het kader, rechts vertoont de gevelbekleding een vertekening.
nde opmerking over symmetrie was inderdaad niet geheel van toepassing op deze foto (alhoewel de centrale positionering van de 2 dikke buizen er wat naar neigt). door die positionering blijkt ook dat de aandacht voor de achtergrond onvoldoende aanwezig was, dit komt dikwijls door het te figuratief gefoccust zijn op het onderwerp, terwijl om een geslaagde foto te krijgen het onderwerp feitenlijk ondergeschikt is aan de compositie).
ik zou heel wat fotografen als tip willen geven zich buiten de fotografie (maar toch als achteraf nuttige vaardigheid) zich wat te verdiepen in abstracte schilderkunst. het kijken in abstracte vlakken helpt om sterke composities en invalshoeken te onderscheiden en vinden en men gaat ook sneller zien waarom een compositie kracht mist. Moet je een foto bijsnijden maar zie je niet hoe je dit moet aanvangen, abstrageer dan je foto tot enkel de belangrijkste vlakken en lijnen, meestal zal dit goed helpen.
het geeft ook inzicht in het grote verschil tussen kleuren en zwart-wit werk, de uitwerking van de compositie veranderd namelijk hierbij. bij zwart-wit speelt lichteffect en lijnenspel, bij kleur krijg je er een geheel andere dimensie bij. een goede kleurenfoto kan om die reden in zwart-wit geheel de mist ingaan, en vice-versa. Daarenboven kan abstracte schilderkunst ook helpen in het inzcht verwerven van de rol kleuren kunnen spelen en hun verhoudingen tot elkaar.
p.s.: de vertekening heeft inderdaad te maken met het perspectief, ze is inderdaad storend omdat ze ofwel afwezig zou moeten zijn ofwel bewust sterker, de lichte vertekening geeft de indruk van een flaw te zijn in plaats van een keuze. ik vind perspectief dikwijls een spelbreker en het verplicht je soms in zeer ongemakkelijke bochten te wringen en houdingen aan te nemen (meermaals moest ik op mijn buik gaan liggen), soms zijn op het eerste zicht goede fotos om diezelfde reden gwoon niet te maken. het overkomt me regelmatig dat door de lens het ook niet altijd gemakkelijk is om de werking van het perspectief meteen te zien, daarom geef ik er de voorkeur aan wanneer ik een boeiend onderwerp/compositie vind er een hele reeks fotos van te nemen met uiteenlopend perspectief. Het rechttrekken van het perspectief achteraf met software zou ik afraden, omdat het invloed heeft op de gehele foto en verhoudingen op onnattuurlijke wijze gaat beïnvloeden (--> het komt weer neer op het feit dat je composities achteraf niet echt met succes kunt veranderen, tenzij enkel door bijsnijding of collagewerk, maar met dat laatste is fotografie niet meer het doel maar een middel ).
Comment