Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Zo zijn er wel meerdere hoekjes en kantjes tussen al die gebouwen aan het Noordstation. Toffe weerspiegelingen ook.
Ik wacht nog op een zonnige dag om daar weer wat te gaan rondhangen.
Knap werk.
Xavier
Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
Sinds mijn pensioen, medewerker en nu ook bestuurslid.
Laat de commentaren maar komen.
Door het hoge contrast oogt de foto erg hard, maar dat ervaar ik als een pluspunt. Hier werkt het.
Ook opvallend hoeveel aandacht je besteedt aan het lijnenspel in deze, op het eerste zicht, compositieloze foto. Het lijnenspel begint op een subtiele manier in de hoeken en leidt je kijkrichting naar de plaats die voor jou het belangrijkste is in de compositie. Dat werkt dus ook weer.
Klein aandachtspuntje is de bolvorming die je bovenaan ziet. Maar dat kan voor mij de pret niet drukken want naar deze kijk ik graag wat langer.
Ik zou de restanten van de wolken links wegschilderen zodat je een volledige witte lucht hebt.
Het bovenste gebouw zou ik met "Niveau's" wat donkerder maken. (Eventueel de lensvertekening nog eruit halen als er niet teveel verlies is aan de boorden.)
Maar het compo vind ik geweldig.
Grtz, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Ik zou de restanten van de wolken links wegschilderen zodat je een volledige witte lucht hebt.
Het bovenste gebouw zou ik met "Niveau's" wat donkerder maken. (Eventueel de lensvertekening nog eruit halen als er niet teveel verlies is aan de boorden.)
Maar het compo vind ik geweldig.
Grtz, RF
Hetgeen je vraagt lijkt meer op een oefening beeldbewerking.
Zal met mijn beperkte middelen ( heb geen PS op mijn PC ) trachten er wat van te maken. Even geduld.
Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.
de foto wordt qua compositie en verhoudingen veel sterker als je het bovenste gebouw verwijdert, het wordt dan wel een lange en brede foto. het lijkt alsof het bovenste gebouw voor een evenwicht in de foto zorgt, dat laatste is echter beter te vermijden, men creeërt spanning in een foto wanneer onevenwicht ontstaat, compositionele balancering is ten allen tijden best te vermijden. mooie kleurweergave in het onderste gebouw, dit zou je ten volle moeten accentueren en uitspelen in je compositie.
Hetgeen je vraagt lijkt meer op een oefening beeldbewerking.
Zal met mijn beperkte middelen ( heb geen PS op mijn PC ) trachten er wat van te maken. Even geduld.
Louis, vroeger had je de doka, nu is het de software en de pc geworden.
In beiden mogen verbeteringen aangebracht worden als dat de foto beter maakt.
Grtz, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Louis, vroeger had je de doka, nu is het de software en de pc geworden.
In beiden mogen verbeteringen aangebracht worden als dat de foto beter maakt.
Grtz, RF
ik ben het daar volledig mee eens, ofschoon het voor sommigen een taboe is.
maar dergelijke taboes hebben ook bestaan op andere aristieke niveaus:
denk maar aan het gebruik van eerste fotografie in de schilderkunst.
desalnietemin mag men echter niet over het hoofd zien dat het oog van de fotograaf niet kan vervangen worden door techniek. Men kan wel bijsnijden of eventueel wegwerken (van dat laatste ben ik niet echt een voorstander omdat de foto snel te geknutseld gaat lijken en haar spontaniteit kan verliezen), maar zowel de belangrijkheid van de invalshoek als contrasten in belichting kunnen nooit succesvol met software vervangen worden. In het huidige digitale tijdperk met haar mogelijkheden lijken deze twee zaken misschien wel het allerbelangrijkste.
Men kan wel bijsnijden of eventueel wegwerken (van dat laatste ben ik niet echt een voorstander omdat de foto snel te geknutseld gaat lijken en haar spontaniteit kan verliezen),
Een beetje tegenstrijdig???? Of in dit geval niet??? Of begrijp ik het verkeerd?????
Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.
bijsnijden vind ik niet enkel geoorloofd maar zelfs meestal noodzakelijk,
waar ik geen echte voiorstander van ben is het "wegwerken", daarmee bedoel ik niet door wegsnijden maar door via software de afbeelding op te ruimen, zoals in het voorbeeld bedoel met de lucht. Op zich kan het werken, maar meestal geeft het de foto een te klinisch uiterlijk en verliest ze zoals ik reeds zij haar spontaniteit.
ik vond de wolken niet storend, welintegendeel. door het verkleinen van de foto (om te posten) is de textuur en daarmee ook de kleur van de wolken wat verloren gegaan, maar op de originele foto zal dat het geval niet zijn.
Comment