Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Er staat misschien wel veel op maar kijkt toch niet lekker..ik weet niet hoe je het precies gedaan hebt maar ik vermoed dat je je camera horizontaal gehouden hebt (correct me if I'm wrong). Ik trek horizontale pano's altijd met m'n camera verticaal, dan heb ik wel meer foto's nodig maar krijg ik wat meer hoogte. Maar als je er 360° wil op krijgen zal je waarschijnlijk nog aan zo'n smal geheel komen. Een pano van 180° kijkt beter denk ik.
"If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)
Hier moet ik lin.vdb bijtreden. Pano's met zo'n ruim beeldvlak zijn het "eleganst" als je ze vertikaal maakt. Beetje minder water, wat meer lucht, en liefst natuurlijk met wat wolken erin als je die ergens kan vinden. Niet altijd bij de hand, maar ze geven wat meer punch aan de foto.
Ook letten met zulke ruime pano's op de horizon, met fotobewerkingssoftware is dat makkelijk te corrigeren. (en met CS5 is dat kinderspel geworden )
Grtz
"Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !
Bedankt voor jullie tips !
@Linda
De foto's zijn inderdaad horizontaal genomen.
Ik begrijp echter niet goed wat er niet goed zit, en vooral hoe het beter zou zijn met verticale opnames ?
De gebouwen aan de overzijde staan vrij ver, en over een lange afstand. Daardoor geeft dit een heel smalle en brede strook. Is het dit wat niet zo gemakkelijk kijkt ?
Of is het eerder de verhouding water / lucht ? Waarschijnlijk zou dit wel beter zijn met verticale opnames, waardoor er meer lucht op kan.
Zowieso zou ik er nooit aan denken om een horizontale pano met verticale foto's te nemen. Goeie tip !
Is waarschijnlijk wel moeilijker uit de hand (recht houden, meer foto's nodig, overlap moeilijker...).
@Lambert Jan
Bedoel je dat de horizon wat bol staat ? In het midden lijkt hij hoger te liggen dan aan beide zijden ?
Heb eens geprobeerd met PS, maar zie niet direct welke functie dit zou kunnen corrigeren. Heb je een tip ?
uiteraard is het niet makkelijk om een pano uit de hand te nemen, maar met behulp van sommige softwarepaketten kan je dat klusje toch bijna perfect klaren.
Ik heb naar tevredenheid sommige pano's uit de hand gemaakt die bestaan uit verschillende lagen, bedoel 3 vertikale lagen/rijen zodat je veel breder beeld krijgt. Dus in jouw geval, veel meer water en lucht.
Het lukt je meestal niet met één opname/sequentie, dus is het raadzaam alles verschillende malen vast te leggen. Wat geen probleem is met die grote opslagcapaciteiten van de geheugenkaarten. Neemt wel wat tijd in beslag, wat soms niet zo leuk is voor je reisgenoten...
Voor een tentoonstelling die ik heb gehouden had ik een "eye catcher" nodig en heb daarvoor een panofoto gemaakt van een gekend historisch gebouw in mijn gemeente. Die foto bestond uit 185 foto's (met statief) en leverde me een resultaat op van 2m85 lang en 60 cm hoog (groter kon niet wegens plaats in de exporuimte). De originele afmeting van de foto kan ik afmaken op 4m20 op 2m45. Maar waar ik die kan laten afdrukken heb ik geen flauw idee van. Maar ja, wie kan zo'n joekel ophangen ?
Dan komen we dus bij het probleem van de vervorming. Gelukkig had ik daarvan weinig last in die pano, maar bij de meeste landschappen had/heb ik daar wel last van.
Dat los ik op met de "Warp" (mesh warp) tool in Photoshop. Geen makkelijke klus bij een pano met grote afmetingen omdat je gedurig moet in- en uitzoomen om te controleren of je wel juist zit.
Met de nieuwste versie (CS5) van Photoshop is dat ook weer een stuk makkelijker en flexibeler geworden door de "Puppet Warp" functie. Nu kan je ongelofelijk precies zo'n beeld gaan rechttrekken. Je kan al een ruim aantal video"s vinden op het internet die deze functies demonstreren zodat je een idee hebt wat ik bedoel.
Hoop dat je iets gehad hebt aan deze uitleg. Er komt er vast nog wel wat van andere lezers, want iedereen heeft daarover zijn eigen mening en werkwijze. Dus, laat ze maar komen die pano's Dama.
Grtz
Lambert
"Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !
Ik begrijp echter niet goed wat er niet goed zit, en vooral hoe het beter zou zijn met verticale opnames ?
Omdat het horizontaal getrokken extreem breed en extreem smal wordt, één lange sigaar dus, terwijl, als je verticaal trekt, het tenminste wat minder smal uitvalt.
Zowieso zou ik er nooit aan denken om een horizontale pano met verticale foto's te nemen. Goeie tip !
Is waarschijnlijk wel moeilijker uit de hand (recht houden, meer foto's nodig, overlap moeilijker...).
Ik vind dat niet moeilijker...je hebt er alleen meer nodig. Ik trek ook al mijn pano's uit de hand maar ik ga wel geen 360° rond want dat lukt niet en ik vind het trouwens niet mooi vanwege reeds aangehaalde reden. Ik stel mijn camera in op continuous Low (1 beeld per second). Recht voor mij wordt het midden van de foto. Ik meet licht en zet scherp op het helderste deel van de scène en hou de ontspanner ingedrukt (scherpte en lichtmeting blijft dan bij alle opnames gelijk)...wel op letten dat je een korte sluitertijd gebruikt want je gaat om je middel draaien van links naar rechts in één vloeiende beweging aan één foto per second (CL). Ik heb dat een paar keer geoefend en dat werkt perfect. Ik slaag er blijkbaar goed in om op één lijn te blijven en dat overlappen zit ook altijd goed. Ge kunt beter te veel overlappen dan te weinig. Te veel wordt opgelost door uw software. Best ook geen breedhoek gebruiken want anders ga je te veel vervormingen krijgen...standaardlens is ideaal.
Als ik uitgebrande stukken heb herbegin ik en zet mijn lichtcompensatie op min...da's het enige dat soms niet goed is maar met CL lukt het heel aardig om netjes recht te blijven tijdens het draaien. Probeer het eens
"If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)
Alles is al correct uitgelegd. Het is nu aan de auteur. Ook al hou ik niet van dergelijk te smalle sigaren, toch proficiat om het te proberen
grt.hogteneer
uiteraard is het niet makkelijk om een pano uit de hand te nemen, maar met behulp van sommige softwarepaketten kan je dat klusje toch bijna perfect klaren.
Ik heb naar tevredenheid sommige pano's uit de hand gemaakt die bestaan uit verschillende lagen, bedoel 3 vertikale lagen/rijen zodat je veel breder beeld krijgt. Dus in jouw geval, veel meer water en lucht.
Het lukt je meestal niet met één opname/sequentie, dus is het raadzaam alles verschillende malen vast te leggen. Wat geen probleem is met die grote opslagcapaciteiten van de geheugenkaarten. Neemt wel wat tijd in beslag, wat soms niet zo leuk is voor je reisgenoten...
Voor een tentoonstelling die ik heb gehouden had ik een "eye catcher" nodig en heb daarvoor een panofoto gemaakt van een gekend historisch gebouw in mijn gemeente. Die foto bestond uit 185 foto's (met statief) en leverde me een resultaat op van 2m85 lang en 60 cm hoog (groter kon niet wegens plaats in de exporuimte). De originele afmeting van de foto kan ik afmaken op 4m20 op 2m45. Maar waar ik die kan laten afdrukken heb ik geen flauw idee van. Maar ja, wie kan zo'n joekel ophangen ?
Dan komen we dus bij het probleem van de vervorming. Gelukkig had ik daarvan weinig last in die pano, maar bij de meeste landschappen had/heb ik daar wel last van.
Dat los ik op met de "Warp" (mesh warp) tool in Photoshop. Geen makkelijke klus bij een pano met grote afmetingen omdat je gedurig moet in- en uitzoomen om te controleren of je wel juist zit.
Met de nieuwste versie (CS5) van Photoshop is dat ook weer een stuk makkelijker en flexibeler geworden door de "Puppet Warp" functie. Nu kan je ongelofelijk precies zo'n beeld gaan rechttrekken. Je kan al een ruim aantal video"s vinden op het internet die deze functies demonstreren zodat je een idee hebt wat ik bedoel.
Hoop dat je iets gehad hebt aan deze uitleg. Er komt er vast nog wel wat van andere lezers, want iedereen heeft daarover zijn eigen mening en werkwijze. Dus, laat ze maar komen die pano's Dama.
Omdat het horizontaal getrokken extreem breed en extreem smal wordt, één lange sigaar dus, terwijl, als je verticaal trekt, het tenminste wat minder smal uitvalt.
Ik vind dat niet moeilijker...je hebt er alleen meer nodig. Ik trek ook al mijn pano's uit de hand maar ik ga wel geen 360° rond want dat lukt niet en ik vind het trouwens niet mooi vanwege reeds aangehaalde reden. Ik stel mijn camera in op continuous Low (1 beeld per second). Recht voor mij wordt het midden van de foto. Ik meet licht en zet scherp op het helderste deel van de scène en hou de ontspanner ingedrukt (scherpte en lichtmeting blijft dan bij alle opnames gelijk)...wel op letten dat je een korte sluitertijd gebruikt want je gaat om je middel draaien van links naar rechts in één vloeiende beweging aan één foto per second (CL). Ik heb dat een paar keer geoefend en dat werkt perfect. Ik slaag er blijkbaar goed in om op één lijn te blijven en dat overlappen zit ook altijd goed. Ge kunt beter te veel overlappen dan te weinig. Te veel wordt opgelost door uw software. Best ook geen breedhoek gebruiken want anders ga je te veel vervormingen krijgen...standaardlens is ideaal.
Als ik uitgebrande stukken heb herbegin ik en zet mijn lichtcompensatie op min...da's het enige dat soms niet goed is maar met CL lukt het heel aardig om netjes recht te blijven tijdens het draaien. Probeer het eens
Comment