Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
zeer knap, veel diepte in de foto. HDR? Wel beetje paarse rand aan de ramen.
Ben daar ook al geweest maar dan om te oefenen met de brandweer en zonder toestel.
Mag je daar zomaar foto's gaan nemen?
Oorspronkelijk geplaatst door saintlambertBekijk bericht
zeer knap, veel diepte in de foto. HDR? Wel beetje paarse rand aan de ramen.
Ben daar ook al geweest maar dan om te oefenen met de brandweer en zonder toestel.
Mag je daar zomaar foto's gaan nemen?
Inderdaad HDR. Bedankt voor de paarse opmerking, originelen ondertussen aangepast.
Ik kon er vrij foto's nemen, poort stond open. Of het mag ?
Geweldige eerste
Ja ... volledig mijn ding ...
Ik verkies deze vanwege de compo. Zelf zou ik de hoek van het dak in de linker bovenhoek laten starten omdat ik zulke details in het lijnenspel een meerwaarde vind hebben.
Bij de tweede staat dit lijnenspel trouwens 'uit de haak'.
Goede dieptewerkingen en een subtiele bewerking. Zou ik voor nr 1 of 2 gaan? Ik weet het niet, ik vind ze allebei mooi Wel oppassen voor CA bij de eerste links.
Goede dieptewerkingen en een subtiele bewerking. Zou ik voor nr 1 of 2 gaan? Ik weet het niet, ik vind ze allebei mooi Wel oppassen voor CA bij de eerste links.
Ga gerust voor beide
CA werd opgemerkt door eerdere bezoeker, en is ondertussen aangepast (op mijn website).
Kan ik iets doen om CA te beperken tijdens opname of is dit een (slechte) eigenschap van de lens, de Sigma 18-50 f2.8 ?
Ga gerust voor beide
CA werd opgemerkt door eerdere bezoeker, en is ondertussen aangepast (op mijn website).
Kan ik iets doen om CA te beperken tijdens opname of is dit een (slechte) eigenschap van de lens, de Sigma 18-50 f2.8 ?
Chromatische aberratie: 'Een optische fout die ontstaat doordat het objectief niet alle kleuren van het licht kan bundelen op een centraal punt. Rond de randen van het object ontstaan kleurzoompjes en het beeld wordt onscherper. Dit komt veelvuldig voor bij tele-objectieven bij grote diafragma's.' Bron: Klik.
Het ligt dus aan je objectief, en daar kan je niets aan veranderen. Duurdere lenzen hebben hier wellicht minder last van. Maar CA is in de nabewerking makkelijk weg te werken.
Comment