Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste poging URBEX Brepols URBAN exploration

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste poging URBEX Brepols URBAN exploration

Hoi,

Dit is de eerste maal dat ik foto's plaats op dit forum.

Reeds lange tijd ben ik in de ban van URBEX, maar dan zonder te weten hoe het noemde (had er geen idee van dat er een naam voor was), en had er even min een idee van dat dit iets was waar blijkbaar vele liefhebbers voor zijn. Wel heb ik nog niet zo veel urban locations bezocht maar het was telkens geweldig. Enkele weken geleden alle moed bijeengeraapt en eens een kijkje gaan nemen te Brepols. Eigenlijk een locatie die voor de meesten niet meer nieuw is, maar wel een pracht van een locatie. Het was ook een van de eerste keren dat ik mijn digitaal fototoestel meenam. Meestal nam ik een filmcamera mee, maar daar kun je niet echt mooie foto's mee nemen.

Bij dit berichtje de naar mijn mening 3 beste foto's. Ik ben erg benieuwd naar de reacties. Ik heb geen schrik van negatieve kritiek want daar hoop ik nog veel van te leren. Maar als de reacties positief zijn, dan is dat natuurlijk des te leuker.

Wel moet ik er bij vertellen dat ik de foto's allen wat bewerkt heb, saturation, contrast,... zodat in mijn ogen het resultaat toch wel mag gezien worden. Maar daarover wil ik graag wat meningen horen van mensen die er meer van kennen.

Groeten,

Pol

Re: Eerste poging URBEX Brepols URBAN exploration

Qua inhoud is de eerste erg goed, ook qua compositie, de tweede wat gewoontjes, wat met een beetje extremere bewerking wel op te lossen is, en de laatste is qua inhoud niet te kloppen. Echt heel erg goed, en ook de bewerking van 't plaatje is goed gekozen.

Technisch gezien, mogen de eerste twee een heel stukje scherper zijn, en er mag ook heel wat meer contrast in. Het zal je foto's echt die vervallen sfeer geven. Ook wat cross-processing kan hier helpen. Daarin zal je een beetje moeten zoeken.
    ______
    www.vue.photo

Comment

hmm,
      1 en 2 vind ik echt niets.
      Geen scherpte, chaotisch (1), scheef (2)

3 maakt me nieuwsgierig naar wat zich daar heeft afgespeeld.

Comment

'K wist vroeger ook niet dat hier een naam voor bestond. Het gevoel dat je hebt met die vervallen toestanden en de romantiek die ervan uitgaat, daar kan ik inkomen. Ik weet niet of je daar alleen op uitrekt of in gezelschap want die locaties kunnen gevaarlijk zijn.
        Bij foto 1 zou je het raam (of wat overblijft) kunnen scherp zetten en de achtergrond meer onscherp.
        Foto 2 vind ik nogal "clean". Foto 3 is knap werk
        Nu nog een aantal bewerkingen zoeken die passen bij de sfeer zoals jij ze daar gevoeld hebt.
        Groetjes, P'trick
        Mijn site
        Mijn blog (wanneer je van minimalisme houdt)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
          Qua inhoud is de eerste erg goed, ook qua compositie, de tweede wat gewoontjes, wat met een beetje extremere bewerking wel op te lossen is, en de laatste is qua inhoud niet te kloppen. Echt heel erg goed, en ook de bewerking van 't plaatje is goed gekozen.

Technisch gezien, mogen de eerste twee een heel stukje scherper zijn, en er mag ook heel wat meer contrast in. Het zal je foto's echt die vervallen sfeer geven. Ook wat cross-processing kan hier helpen. Daarin zal je een beetje moeten zoeken.
          Bedankt voor je commentaar, ik ga een poging ondernemen om de eerste 2 foto's wat extremer te bewerken. Of het technisch gezien allemaal veel beter kan weet ik. Want moet kleur bekennen, dat ik geen professionele digitale (reflex) camera heb. De camera waar ik het mee moet doen is een Panasonic DMC-TZ3 van de LUMIX serie. Wel heb ik nog een Olympus OM2, maar dat is van een totaal andere generatie. Dat is in mijn ogen een camera waar je echt alles mee kan, prachtige resultaten waar je echt verbaasd door bent, alleen, dat analoge is zo achterhaald vind ik doordat je lang geduld moet hebben voor je het resultaat kunt zien. Wel overweeg ik de aankoop van een digitale spiegelreflex, maar wil daarin zeker niets overhaasts doen.

Wel zal ik de volgende keer mijn statief mee op pad nemen ;-) want de uitstap naar brepols was niet echt gepland, maar had gelukkig wel de camera bij de hand.

Kun je misschien even wat meer uitleg geven over cross-processing?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door P'trick Bekijk bericht
            'K wist vroeger ook niet dat hier een naam voor bestond. Het gevoel dat je hebt met die vervallen toestanden en de romantiek die ervan uitgaat, daar kan ik inkomen. Ik weet niet of je daar alleen op uitrekt of in gezelschap want die locaties kunnen gevaarlijk zijn.
            Bij foto 1 zou je het raam (of wat overblijft) kunnen scherp zetten en de achtergrond meer onscherp.
            Foto 2 vind ik nogal "clean". Foto 3 is knap werk
            Nu nog een aantal bewerkingen zoeken die passen bij de sfeer zoals jij ze daar gevoeld hebt.
            Het gaat me vooral over de sfeer die deze gebouwen uitstralen. Dikwijls wachtend op de onvermijdelijke dag dat ze gesloopt worden, voor sommigen dichtbij, voor anderen nog veraf. Is het precies dat mensen die van URBEX houden nog een paar laatste groeten brengen aan deze gebouwen en ze voor eeuwig vastleggen met hun camera zodat er nog iets van bewaard blijft voor de toekomst. En natuurlijk spreekt ook de architectuurd van die oude gebouwen mij enorm aan, gepaard met de romantiek van weleer die ze uitstralen. Uiteraard ben ik me er zeer van bewust nooit alleen binnen te gaan. Foto 2 is inderdaad wat cleantjes misschien, maar wat mij vooral aansprak was de linkse rij met verzakte lichtornamenten die het evenwicht in dit beeld helemaal uit balant brengt. Misschien moet ik wel nog eens op zoek naar wat betere bewerkingssoftware, want maak nu gebruik van de standaardsoftware die bij windows vista geleverd wordt, en nog van een zeer oude versie van Ulead Foto Express (nog uit de tijd van windows 98, maar werkt waarempel nog wel op Vista), omdat ik dit programma ken als mijn eigen broekzak. Maar besef dat ik toe ben aan wat vernieuwing :-)
            Is het toegestaan om de verbeterde versies van de foto's opnieuw te posten in deze tread? Of moet ik ze dan op mijn webruimte vervangen zodat ze vanzelf zichtbaar worden bovenaan en dan de oude verdwijnen?

Comment

URBEX, staat voor Urban Exploration, zo lees ik.
              Een naam die niet bepaald de lading dekt.

Comment

Foto 3 is de beste van de drie.

Als je dit soort fotografie wil gaan doen, dan zal je moeten investeren in een statief
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                  URBEX, staat voor Urban Exploration, zo lees ik.
                  Een naam die niet bepaald de lading dekt.
                  Graag wat meer uitleg bij jou afkrakende commentaar. Als je zo reageert mag je ook wel zeggen waarom vind ik. (betreft zowel je vorige als deze reactie) Zodat we er toch van leren kunnen, anders mist het wel zijn effect.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                    Foto 3 is de beste van de drie.

Als je dit soort fotografie wil gaan doen, dan zal je moeten investeren in een statief
                    Bedankt :-)
                    Een statief heb ik gelukkig al hoor, en de volgende keer gaat het zeker mee, tenminste als de uitstap vooraf gepland is. Mijn digitaal fototoestel gaat zeer dikwijls met me mee, maar een statief sleur ik nu niet bepaald altijd met me mee ;-)

Comment

Ik denk dat je eerst dit moet lezen :
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

Working...
                      X