Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

menenpoort by night

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• menenpoort by night

dit is mijn eerste poging met een breedhoeklens, en ook de eerste poging om een nachtopname te maken. Geef gerust jullie mening, dan kan ik daar de volgende keer iets aan proberen te doen, het grootste probleem was eigenlijk het tegenlicht, hebben jullie tips voor dit probleem of tips om mijn foto te verbeteren?

groetjes

Edit mods JLP: De foto is verwijderd, omdatdeze niet voldoet aan de forumregels voor wat betreft de afmetingen (maximaal 900 pixels breed en hoog is toegestaan). Een aangepaste versie kun je altijd terugplaatsen ipv deze tekst. En mocht je tips willen hebben om een foto te verbeteren, dan is Fotodiscussie een meer geschikt forumonderdeel om de foto te posten.
    Last edited by JLP; 25 september 2007, 11:48.

Re: menenpoort by night

Oorspronkelijk geplaatst door esmeralda Bekijk bericht
    hebben jullie tips voor dit probleem of tips om mijn foto te verbeteren?

De foto rechtzetten zou een goed begin zijn.
    Flickr

Comment

even meer aandacht aan deze opname kan geen kwaad, mis scherpte en gezien de instelling klopt dat wel.
      staat scheef, zo op te lossen.
      te groot geplaatst.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Er is gebruik gemaakt van een betrekkelijk hoge ISO van 400, een heel klein diafragma (F32) en een lange sluitertijd (6 sec). Indien de bedoeling was om mensen uit de opname weg te laten, is dat gelukt. Mocht dat helemaal niet de bedoeling zijn geweest dan hadden een diafragma van F8 en een lagere ISO-waarde (om ruis te voorkomen) meer in de rede gelegen. Bij een lens van 30 mm op 350D en een afstand van 30 meter tot het onderwerp, is die lens bij een F8 al vanaf 4,60 meter tot oneindig scherp.

Meestal wordt bij dergelijke moeilijke lichtomstandigheden gebruik gemaakt van bracketing. Dat zijn bij Canon 3 opnamen direct achter elkaar met het zelfde diafragma en 2 stoppen verschil tussen de verschillende opnamen. Dus 1 foto normaal belicht, 1 foto onderbelicht en 1 foto overbelicht (beide laatsten met 2 stoppen verschil). Die opnamen worden daarna gemerged (tot 1 opname teruggebracht) met Photoshop, Photomatix of iets dergelijks. Mogelijk gaat dan een deel van de sfeer van de foto zoals die nu gepresenteerd wordt, weg.

Indien je nog iets wil met de hoge lichten en de donkere partijen in de gemaakte opname dan heeft Photoshop nog een mogelijk om die aan te passen. Die optie vind je onder Afbeelding, Aanpassingen en Schaduwen/hooglichten. Zet daarbij de schuifjes Hoeveel bij Schaduwen en Hooglichten wel eerst op 0 (en maak dat tot een standaard door op Opslaan als standaardinstellingen te klikken). Werk vanuit de hoeveelheid 0. Indien een waarde voldoet, ga daarna de Toonbreedte en de Straal aanpassen. Maak de waarde vab die straal niet te hoog, want dan krijg je van die vervelende randen in je foto.

Wat de opname zelf betreft die staat zoals anderen al gemeld hebben, scheef. Zelf zou ik de opname vanuit de as van het gebouw gemaakt hebben om tot een symmetrie te komen. In dit geval lijkt mij dat overigens in de nacht nogal gevaarlijk. Een begeleider is dan raadzaam.
        Wat mij aan deze overigens leuke foto stoort, zijn de bomen. Die halen het zicht weg van een deel van het verlichte gebouw. Een opname in de winter ligt dan meer op de voorhand. Overigens zijn bomen in volle bladerpracht ook mooi (en niet half zoals nu), maar dan zijn ondersteunende flitsen welkom.

Comment

Working...
        X