Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De trap naar boven ... of toch maar niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De trap naar boven ... of toch maar niet?






    .
    Ik was alleen en aangezien het er een houtworm-reservaat was, ben ik maar beneden gebleven!
    .

  • #2
    Re: De trap naar boven ... of toch maar niet?

    u probeert een stilleven van een vervallen interieur te maken,
    wat u redelijk gelukt is.

    Neem volgende keer een statief mee,en zoek naar de meest eenvoudige
    compositie die u kunt vinden. Bijv een muur met raam, of een muur met deur,
    gewoon zó simpel en banaal mogelijk.Kijk ook goed hoe de lichtinval
    kunt gebruiken om de foto spannender te maken.(kom desnoods een keer
    terug wanneer het licht beter valt) foto 1 is hier een goed voorbeeld van.

    foto 2 en 3 bevatten teveel informatie waardoor alle rust verdwijnt.
    vermijdt moeilijke standpunten en hou het simpel. Als de camera op statief
    staat natuurlijk ook meteen wat extra belichtingen maken,zodat u thuis
    de mooiste uit kunt kiezen.
    ...zonder camera maak je de beste foto's...

    Comment


    • #3
      Re: De trap naar boven ... of toch maar niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door robert. Bekijk bericht
      u probeert een stilleven van een vervallen interieur te maken,
      wat u redelijk gelukt is.

      Neem volgende keer een statief mee,en zoek naar de meest eenvoudige
      compositie die u kunt vinden. Bijv een muur met raam, of een muur met deur,
      gewoon zó simpel en banaal mogelijk.Kijk ook goed hoe de lichtinval
      kunt gebruiken om de foto spannender te maken.(kom desnoods een keer
      terug wanneer het licht beter valt) foto 1 is hier een goed voorbeeld van.

      foto 2 en 3 bevatten teveel informatie waardoor alle rust verdwijnt.
      vermijdt moeilijke standpunten en hou het simpel. Als de camera op statief
      staat natuurlijk ook meteen wat extra belichtingen maken,zodat u thuis
      de mooiste uit kunt kiezen.
      Misschien moet ik mijn uitgangspunt een beetje toelichten ...
      Ik ben vooral geboeid door "verval", visuele chaos maakt daar soms/vaak deel van uit. Vanuit deontologisch standpunt verplaats ik nooit dingen (ben restaurator). Ik ben er dan ook niet meteen op uit om rustige "mooie" plaatjes te schieten, maar ik wil vooral de sfeer, de troosteloosheid van een site vastleggen. Beschouw het als een manier van "registreren", met een eigenzinnig kantje.

      ... Misschien is dit een vorm van fotografie die op een forum als dit niet thuis hoort?

      Comment


      • #4
        Re: De trap naar boven ... of toch maar niet?

        Ik weet niet zo goed wat ik van deze foto's moet denken. Volgens mij zit er meer in. Het concept is leuk gevonden, maar de uitvoering mist wat. Misschien is het wat spanning in de foto's? Foto 2 vind ik hier de meest uitnodigende van de 3.
        De ruis in de foto's vind ik zelf minder, en er lijkt een groenzweem in de foto's te zitten.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: De trap naar boven ... of toch maar niet?

          Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
          Ik weet niet zo goed wat ik van deze foto's moet denken. Volgens mij zit er meer in. Het concept is leuk gevonden, maar de uitvoering mist wat. Misschien is het wat spanning in de foto's? Foto 2 vind ik hier de meest uitnodigende van de 3.
          De ruis in de foto's vind ik zelf minder, en er lijkt een groenzweem in de foto's te zitten.
          Een Nikon 8800 is jammer genoeg niet ruisloos (mijn Finepix 9600, die op dat punt beter scoort, is al 4 weken in reparatie). Het comprimeren van de foto's doet daar ook geen goed aan.
          Er zit niet écht een groenzweem op de foto's. Het is daar een beetje een lastige situatie. De lichtinval bij de foto's 2 en 3 is noord/west + omgeven door hoge bomen, daardoor heb je alleen een beetje fatsoenlijk licht bij zonnig weer ... maar dan krijg je binnen een "groenig" licht door de reflectie op het gebladerte. Omdat ook het interieur nog eens groen is geschilderd, kan je dat moeilijk compenseren zonder afbreuk te doen aan de kleurstelling van het interieur.

          Comment


          • #6
            Re: De trap naar boven ... of toch maar niet?

            Dat verklaart de groenige kleur inderdaad. Heb je ook al eens geprobeerd om de foto's naar z/w om te zetten? Dat vind ik (zeker bij vervallen locaties) ook wel verstillend werken op een foto en zou hier de groenige kleur omzeilen. Bij z/w vind ik ruis ook sneller iets toevoegen dan in een kleurenfoto.
            Ondanks de houtworm ben ik nu wel heel erg benieuwd naar wat boven de trap zit.
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

            Comment


            • #7
              Re: De trap naar boven ... of toch maar niet?

              Leuke set, ik heb de hele reeks op jouw set (Synagoge) bekeken en ik moet zeggen dat als hele reeks ze er prima in passen. Het straalt idd hopeloosheid en verval uit.
              Canon 350D + Grip +18-55 kit lens/Tamron 1:4-5.6/70-300 Ld Di Macro 1:2
              Sony F828
              K800i 3.2 mp Cybershot

              Comment

              Working...
              X