Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rome: Forum Romanum

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rome: Forum Romanum

    Afgelopen weekend naar Rome geweest & dit zijn alvast een paar foto's.

    Foro Romano vanaf het Palatino:



    "oude" foto van het Foro Romano:



    Hopelijk vallen ze in de smaak
    Last edited by Maesar; 11 juli 2007, 22:37.

  • #2
    Re: Rome: Forum Romanum

    de eerste valt nog mee, de tweede daarentegen is ronduit

    Comment


    • #3
      Re: Rome: Forum Romanum

      Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
      de eerste valt nog mee, de tweede daarentegen is ronduit
      Helaas... ben het daar ook volledig mee eens.
      De eerste is nog degelijk, maar heeft hele flauwe kleurtjes en mist ook een interessante compositie vind ik.
      De tweede is niet echt geslaagd, sorry. Zit geen contrast in, heel rare omzetting naar wat denk ik sepia had moeten zijn? Het lijkt gewoon een afbeelding van een hoop opgestapelde blokken te zijn (-> compo is ook hier niet echt goed).

      Hopelijk neem je me dit niet kwalijk.
      Enkele tips wat mij betreft:
      - Begin bij de compositie: probeer eerst eens goed uit te kijken hoe je je onderwerp wil vastleggen. Zoek een spannender uitgangspunt, plaats een blikvanger op je foto zodat je meer diepte creëert, zak eens door je knieën, ... kortom bekijk je onderwerp eerst even vooraleer te schieten (-> lees eens een goed boek hieromtrent.. het maakt al een wereld van verschil ).
      - je hebt ook twee keer erg hard licht. Het is altijd best 's morgens vroeg en meer tegen avondval te fotograferen. Het licht is dan veel mooier. Nu ... dit kan je op vakantie niet kiezen, dat besef ik... het is maar een tip.
      - Lees ook wat na over omzettingen naar zwart-wit, sepia, ... Ook hier op het forum vind je er een heleboel over.

      Misschien kan je hier al wat mee?
      http://www.philippeswiggers.be

      Comment


      • #4
        Re: Rome: Forum Romanum

        en toch vind ik de tweede juist wel een leuk effect geven.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Rome: Forum Romanum

          De 2e is het resultaat van een standaard filter in Lightroom en geeft dus een oud effect aan de foto, wat voor het forum toch zeker moet kunnen.

          En wat het licht betreft, hebben jullie natuurlijk gelijk. Maar... dit valt op een citytrip meestal niet te kiezen. Of je ziet niks (want je wacht op het beste licht), of je ziet veel (maar trekt geen foto's vanwege slecht licht).
          Vanuit dit opzicht zullen er dus maar weinig vakantiefoto's echt optimaal zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Rome: Forum Romanum

            Oorspronkelijk geplaatst door Maesar Bekijk bericht
            ... Maar... dit valt op een citytrip meestal niet te kiezen. Of je ziet niks (want je wacht op het beste licht), of je ziet veel (maar trekt geen foto's vanwege slecht licht).
            Vanuit dit opzicht zullen er dus maar weinig vakantiefoto's echt optimaal zijn.
            Ja hallo! nog zo eentje en het is weer pasen!
            Je kan het knapste en duurste materiaal hebben wat er is, maar als je geen "oog" hebt, is al dat geld waardeloos geweest! Er is een verschil tussen kijken en ZIEN! Het komt vaak neer op het detail uit de massa te leren vissen, leren focussen!

            Comment


            • #7
              Re: Rome: Forum Romanum

              Oorspronkelijk geplaatst door Maesar Bekijk bericht
              De 2e is het resultaat van een standaard filter in Lightroom en geeft dus een oud effect aan de foto, wat voor het forum toch zeker moet kunnen.
              Geen excuus! Ik wou het niet schrijven eerst, maar je ziet zo dat het "standaard" filters zijn... terwijl lightroom zoveel meer is dan dat! Weten wat je ermee doet is veel belangrijker, als je het histogram al eens begint te bestuderen zie je meteen wat er verkeerd aan is! En dan zwijgen we nog over de compositie van een opname die daarenboven nog eens scheef staat.

              Het is niet omdat een filter uit lightroom of photoshop of xyz komt, dat het dan ook een goed resultaat geeft.

              Comment


              • #8
                Re: Rome: Forum Romanum

                Oorspronkelijk geplaatst door Maesar Bekijk bericht
                Of je ziet niks (want je wacht op het beste licht), of je ziet veel (maar trekt geen foto's vanwege slecht licht).
                Vanuit dit opzicht zullen er dus maar weinig vakantiefoto's echt optimaal zijn.
                of je past je fotografie/stijl aan de situatie aan

                Comment


                • #9
                  Re: Rome: Forum Romanum

                  Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
                  of je past je fotografie/stijl aan de situatie aan
                  In plaats van een simpel zinnetje zou je ook wat uitleg kunnen geven. Hoe pak jij zo'n situatie aan?

                  Je bent op een citytrip, rond half 5, volle zon & je wilt toch foto's nemen... Wachten is geen optie, want dan mis je een pak bezienswaardigheden. Of je neemt dus een foto en probeert er wat van te maken of je neemt geen foto.
                  Wees eens concreet. Toon eens wat voorbeelden die je gemaakt hebt onder identieke omstandigheden.

                  Ik heb deze foto's al aan een hoop mensen getoond & niemand was zo ronduit negatief als jij/jullie. Weten al deze mensen dan niks van fotografie?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rome: Forum Romanum

                    Oorspronkelijk geplaatst door Maesar Bekijk bericht
                    In plaats van een simpel zinnetje zou je ook wat uitleg kunnen geven. Hoe pak jij zo'n situatie aan?

                    Je bent op een citytrip, rond half 5, volle zon & je wilt toch foto's nemen... Wachten is geen optie, want dan mis je een pak bezienswaardigheden. Of je neemt dus een foto en probeert er wat van te maken of je neemt geen foto.
                    Wees eens concreet. Toon eens wat voorbeelden die je gemaakt hebt onder identieke omstandigheden.

                    Ik heb deze foto's al aan een hoop mensen getoond & niemand was zo ronduit negatief als jij/jullie. Weten al deze mensen dan niks van fotografie?
                    Ik neem in zo'n situatie ook gewoon die foto ook al staat de zon op de verkeerde plaats. Ik krijg dan geen superfoto maar ik heb wel een herinnering aan die plaats. En dat is voor mij op die moment het belangrijkste. Ik heb dus een soort 'gevoelsband' met die foto. Mijn reisgenoten en mensen thuis aan wie ik de foto's dan laat zien hebben die band ook een beetje en kunnen er dus ook van genieten.
                    De mensen op dit fotografie forum hebben die band niet. Voor hen zijn dit gewone vakantiekiekjes.

                    Als ik mezelf als voorbeeld neem. Van mijn laatste vakantie heb ik hier een tiental foto's gezet. Enkel deze tiental vond ik de moeite om hier te zetten. Daarnaast heb ik nog een hondertal foto's die ik ook de moeite vind maar waar ik wel van weet dat deze hier niet echt thuis horen.

                    Voor de rest, niet te veel aantrekken maar gewoon verder blijven fotograferen, hier veel lezen en luisteren en dan komt alles in orde.
                    I put the sexy in dyslexia

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rome: Forum Romanum

                      Oorspronkelijk geplaatst door Maesar Bekijk bericht
                      In plaats van een simpel zinnetje zou je ook wat uitleg kunnen geven.
                      Dit is showcase ik hoef hier geen motivatie te schrijven!
                      Daarvoor dient "fotodiscussie"...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Maesar Bekijk bericht
                      Je bent op een citytrip, rond half 5, volle zon & je wilt toch foto's nemen... Wachten is geen optie, want dan mis je een pak bezienswaardigheden. Of je neemt dus een foto en probeert er wat van te maken of je neemt geen foto.
                      Maak me niet wijs dat je zelfs geen vijf minuten tijd hebt om eens ergens naar te kijken en ff stil te staan en na te denken over hoe je deze locatie het beste in beeld brengt. Als wachten geen optie is, dan vraag ik me af aan welk tempo je Rome hebt gezien, als je op zo'n manier uberhaupt al iets kan zien/bijleren

                      Oorspronkelijk geplaatst door Maesar Bekijk bericht
                      Wees eens concreet. Toon eens wat voorbeelden die je gemaakt hebt onder identieke omstandigheden.
                      Ik ga geen wedstrijdje spelen in de zin van wie het beste "onder druk" fotografeert. Foto's genoeg van mij op dit forum.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Maesar Bekijk bericht
                      Ik heb deze foto's al aan een hoop mensen getoond & niemand was zo ronduit negatief als jij/jullie. Weten al deze mensen dan niks van fotografie?
                      Zou kunnen, maar ik ken die mensen niet hé. Mijn mening is mijn mening, gezien het aantal reacties, vermoed ik dat de meerderheid van het forum mijn/onze mening deelt. Het is veel gemakkelijker te schrijven dat het mooie foto's zijn... maar je ziet toch zelf het verschil tussen beide foto's... en niet alleen dat de ene in kleur is en de andere niet?

                      mvg,
                      Johan
                      Last edited by yowan-kenobi; 13 juli 2007, 12:11.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rome: Forum Romanum

                        Hierbij dan 2 aanpassingen:




                        Comment


                        • #13
                          Re: Rome: Forum Romanum

                          De aanpassingen zijn dan wel iets beter, maar een "slechte" foto zal nooit top worden. Eerlijk gezegd vind ik dit meer passen in Fotodiscussie.

                          Op vakantie maak ik ook veel foto's ongeacht of het licht of welke omstandigheden dan ook meezit. Ik probeer het wel zo goed mogelijk te doen en meestal ben ik er wel tevreden over. De kunst is juist om ook met slechte omstandigheden creatief genoeg te zijn om goede foto's te maken. Is het licht te fel, dan kun je ook de lucht vermijden op de foto, of je maakt 2 foto's (eentje met de lucht goed belicht en de ander met de ondergrond goed belicht. Ongeacht de hoeveelheid tijd die je hebt zijn dit dingen die je toch snel moet kunnen doen.
                          Beide foto's zijn leuk voor het vakantiealbum, maar voor Showcase is het minder geschikt naar mijn mening, sorry. Vooral foto 2 (niet scherp, overbelicht, oninteressante compositie en minder geslaagde bewerking) is echt niet goed. Volgens mij heb je veel mooiere foto's gemaakt tijdens je vakantie.
                          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                          --------

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rome: Forum Romanum

                            Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
                            De aanpassingen zijn dan wel iets beter, maar een "slechte" foto zal nooit top worden. Eerlijk gezegd vind ik dit meer passen in Fotodiscussie.

                            Op vakantie maak ik ook veel foto's ongeacht of het licht of welke omstandigheden dan ook meezit. Ik probeer het wel zo goed mogelijk te doen en meestal ben ik er wel tevreden over. De kunst is juist om ook met slechte omstandigheden creatief genoeg te zijn om goede foto's te maken. Is het licht te fel, dan kun je ook de lucht vermijden op de foto, of je maakt 2 foto's (eentje met de lucht goed belicht en de ander met de ondergrond goed belicht. Ongeacht de hoeveelheid tijd die je hebt zijn dit dingen die je toch snel moet kunnen doen.
                            Beide foto's zijn leuk voor het vakantiealbum, maar voor Showcase is het minder geschikt naar mijn mening, sorry. Vooral foto 2 (niet scherp, overbelicht, oninteressante compositie en minder geslaagde bewerking) is echt niet goed. Volgens mij heb je veel mooiere foto's gemaakt tijdens je vakantie.
                            Bedankt

                            Comment


                            • #15
                              Re: Rome: Forum Romanum

                              Foto nummer 1 mag er best zijn als vakantiekiekje en foto 2 doet mij een beetje wazig overkomen en dat mag best..
                              Canon 350D + Grip +18-55 kit lens/Tamron 1:4-5.6/70-300 Ld Di Macro 1:2
                              Sony F828
                              K800i 3.2 mp Cybershot

                              Comment

                              Working...
                              X