Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Los Angeles - Ellwood house

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Los Angeles - Ellwood house

    Schitterende villa in Pasadena, LA, nog steeds bewoond door de oorspronkelijke eigenaars. Ontwerp is van Craig Ellwood uit 1964-65.
    Dit "Kubly House" werd oorspronkelijk ontworpen als staalstructuur maar dat viel te duur uit, waarna een nieuw ontwerp in 'redwood' werd gebouwd.
    Dit strakke modernisme uitgevoerd in warme materialen maakt deze woning een van de meest leefbare uit de reeks die we bezochten (en die ik nog hoop te posten)

    Smt.





    Last edited by summit; 6 mei 2007, 22:53.
    Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

  • #2
    Re: Los Angeles - Ellwood house

    geen mooi gebouw, de laatste opname wel.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Los Angeles - Ellwood house

      Blijven posten, Summit, zo zien we nog eens Architectuur(fotografie) met een grote A in de showcase.


      seppuku.

      Comment


      • #4
        Re: Los Angeles - Ellwood house

        Mooie reeks voor mij de tweede Groetjes G.

        Comment


        • #5
          Re: Los Angeles - Ellwood house

          Oorspronkelijk geplaatst door seppuku Bekijk bericht
          Blijven posten, Summit, zo zien we nog eens Architectuur(fotografie) met een grote A in de showcase.


          seppuku.
          Dank je Seppu, blij dat naast het haast evidente oog voor fotografie toch een oog voor architectuur begint te leven in dit forum...
          Voel me zowiezo best thuis in dit forum gezien het toch twee passies verenigt.

          Intussen ook nog wat info bijgevoegd bovenaan...

          Smt.
          Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Los Angeles - Ellwood house

            1) Vind dit wel een mooi gebouw hoor ! Zou graag eens een frontaal vooraanzicht krijgen (waarschijnlijk is foto 1 de voorkant van het huis ?)
            2) Ook binnen ziet het er prachtig uit, mocht je niet naar binnen om te fotograferen ?
            3) Foto's (ook die van Ch. Petrus) doen me heel sterk denken aan wat je soms te zien krijgt in Knack-Weekend. Kan je niks verpatsen aan hen ?

            Comment


            • #7
              Re: Los Angeles - Ellwood house

              Oorspronkelijk geplaatst door summit Bekijk bericht
              Dank je Seppu, blij dat naast het haast evidente oog voor fotografie toch een oog voor architectuur begint te leven in dit forum...
              Voel me zowiezo best thuis in dit forum gezien het toch twee passies verenigt.

              Intussen ook nog wat info bijgevoegd bovenaan...

              Smt.
              Ik heb indertijd persoonlijk gepleit voor een apart subforum "Architectuur" om meer van dit soort opnames te kunnen zien en tonen.

              Goed dat je er wat info aan toegevoegd hebt. Dit huis herkende ik niet meteen, al heeft het heel wat weg van het veel bekendere (ook al omwille van zijn ontwerper), uitgepuurdere en daarom volgens mij minder leefbare Farnsworth House.


              seppuku.

              Comment


              • #8
                Re: Los Angeles - Ellwood house

                Oorspronkelijk geplaatst door seppuku Bekijk bericht
                Dit huis herkende ik niet meteen, al heeft het heel wat weg van het veel bekendere (ook al omwille van zijn ontwerper), uitgepuurdere en daarom volgens mij minder leefbare Farnsworth House.
                Farnsworth House dateert van 1946-1951, en was dus al bijna 20 jaar oud tegen de tijd dat het Kubly house klaar was. En Mies was dan al geïnspireerd door het 'plan libre' van Le Corbusier in de jaren '20 (ze kenden elkaar goed van bij Peter Behrens)... Kortom, het was een typologie geworden in de sixties.
                Terwijl de ruimtes van Mies veel opener waren, zijn ze hier afsluitbaar met meer dan een gordijntje, en ze zijn dwars op de as van het gebouw georiënteerd (bij Farnsworth langs de as).

                @dgdirk: deze aardige oudjes Kubly lieten ons met veel plezier door hun tuin ploegen, maar 100 architecten loslaten in hun huis schrok toch een beetje af... Volgende post wordt het Stahl house (=case study house #22) van Pierre Koenig uit 1960, en daar konden we wel binnen...

                Smt.
                Last edited by summit; 8 mei 2007, 15:10.
                Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

                Comment

                Working...
                X