Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ben lang genoeg bezig geweest met 'gewone' fotografie' Alex.
Was er een beetje op uitgekeken. Wat is trouwens een 'gewone' bewerking ? Iedereen photoshopt toch, niet ?
Deze beelden in donkere kamertjes waar de langste belichting 2 minuten duurt zijn doodeenvoudig enkel met de HDR methode te verwezelijken.
wat ik persoonlijk jammer vind is dat er tegenwoordig nauwelijks meer "gewone"beelden zijn.
het is steeds meer HDR wat de klok slaat.
probeer deze ook eens een keer "gewoon" te berwerken.
Just my two cents
Hier kan ik volkomen in meegaan, kijk bijv. eens bij de derde plaat. Er loopt een kabel of snoer dwars voorlangs de deuropening, de kleuren blauw boven en onder dit snoer verschillen behoorlijk en je ziet ook rond dat snoer een wit halolicht ontstaan. Werk dan ook deze kleine dingen dan nog effe weg, misschien dat je je dan nog eens écht Mister HDR mag noemen.
Halo's zijn nu eenmaal inherent aan het HDR gegeven.
Ik ben niet iemand die uren aan een foto ligt te prutsen in Photoshop en dus die kleurverschillen neem ik er voorlopig nog graag bij. Het gaat lmij vooral om het volledige effect van zo'n HDR foto.
"misschien dat je je dan nog eens écht Mister HDR mag noemen" vind ik een tikje arrogant Jan, beetje vanuit de hoogte.
"misschien dat je je dan nog eens écht Mister HDR mag noemen" vind ik een tikje arrogant Jan, beetje vanuit de hoogte.
Dirk
Nou dan is dat verkeerd overgekomen en verontschuldig ik me bij deze voor mijn verkeerde woordkeuze.
Ik meen alleen maar te zeggen dat ik van iemand die deze naam als nickname gebruikt ook mooi afgewerkte HDR-platen te zien krijg hier op dit forum, maar als je dan de platen die je wil laten zien niet echt "mooi afwerkt" dan vind ik dat jammer.
Laten we niet kissebissen maar Jan heeft wel een punt, het is al HDR wat de klok slaat en wat je schrijft, Mr. HDR, dat één van die belichtingen van 2 minuten alleen met HDR kan lijkt me niet echt correct. Er zijn hier posters met nachtopnames die het zonder HDR doen. Maar bon, zoals ik al zei, laten we niet bekvechten... smaken en zo, ze verschillen...
Waar het over gaat zijn de foto's die je toont...
Persoonlijk vind ik foto 2 razend knap door de machtige kleuren, de compositie en de ongelooflijke diepte die deze foto uitstraalt. Het rode stoeltje staat op de juiste plaats met de juiste kleur om de blik langs de trap omhoog te trekken...
Ook foto 1 mag er wezen. Jammer dat de stoelpoten de rand van de foto niet overleefd hebben, maar dat is een detail.
Foto 3 is goed gezien wat betreft standpunt maar door de omgeving is het een rommelige prent geworden. De opmerking van Jan over die kabel is iets waar ik volledig mee akkoord ben. Of je doet het perfect of je doet het niet. Was de kabel misschien niet te verwijderen, op voorhand, voor je de foto nam?
Een mooie reeks maar een beetje onevenwichtig in zijn geheel. Voor foto 2 nogmaals een
Ik heb deze post nog een paar keer bekeken, gewoon omdat ik die 2de foto zo verschrikkelijk mooi vind.
En daarom toch nog even een opmerking...
Na twee keer een herevaluatie van de derde foto, vind ik hem toch ook zeer geslaagd. Naast de compo vind ik de diepte, mede veroorzaakt door het gele van de muren en het blauwe van het achterkamertje, zeer goed. Je zou er ook zo kunnen binnenstappen.
Wellicht is me dat ontsnapt omdat ik bij de eerste visie met heb laten leiden door die draad in de deurpost.
Dus voor twee ook een
om even in te gaan op de kleine discussie hiervoor..
u maakt schitterende platen,maar ik zou eens proberen om de HDR ietjes minder toe te passen,zodat deze niet zo uitdrukkelijk aanwezig is,dan denk ik dat je prachtige foto's kunt laten zien zonder dat 'aan gesleuteld gevoel', wat bij mij nog altijd natuurlijker overkomt.
aanzie dit niet als negatieve kritiek eh,ik blijf ze prachtig vinden.
oh ja,probeer ook om de kleine details de aandacht te geven die ze nodig hebben,zo kan je je toch afzonderen van de 'zovele' fotografen .
kleine details: bv de halo's hierboven vernoemd ( ik weet dat het een onderdeel is van HDR,maar toch denk ik met iets minder dat het beter overkomt)
maar ook hierboven vernoemt,smaken verschillen.
ik vind ze allesinds zeker de moeite om naar te kijken,nog beter en het zijn zalig en schitterende platen die moeilijk te evenaren zijn.
Ik zie de feedback niet als 'commentaar' hoor heren. Jullie hebben groot gelijk dat de afwerking nog veel beter kan, omdat er tot op heden geen afwerking was. Geen van de foto's zijn ooit in PS geweest.
Ik zie de feedback niet als 'commentaar' hoor heren. Jullie hebben groot gelijk dat de afwerking nog veel beter kan, omdat er tot op heden geen afwerking was. Geen van de foto's zijn ooit in PS geweest.
Ga volgende keer pas posten als alles perfect is.
Thnx all voor de lovende en opbouwende feedback
Groeten
Dirk
Na deze reactie voelt het een beetje ongepast om er weer over te beginnen (zo voelt het in ieder geval) Ik doe het toch, als opbouwende kritiek.
Deze soort toepassing van HDR levert mooie resultaten, dat valt niet te ontkennen. In zekere zin een kunst apart, waarbij het zelfs een psychedelisch effect teweeg brengt, dat niet in eind jaren 60 had misstaan.
Het heeft zijn charme.
Maar mijn benadering van HDR toepassing is, het natuurgetrouw weergeven van een omgeving zonder dat kleuren zo verschrikkelijk overdreven worden. Deze drie foto's hebben niet meer met realisme te maken, en dienen derhalve ook niet vergeleken te worden met gewone fotografie.
Dan rest er alleen nog de kwestie van smaak.
Toevalligerwijs is er nog een posting van dezelfde omgeving, waarbij HDR minimalistisch is toegepast om de overbelichte danwel onbelichte delen van de compositie op te halen. Een bijna unieke kans om de verschillen te zien (van tevens twee verschillende fotografen en benaderingen, maar ook setting).
Die andere is waar ik dus van houd, en daarom geef ik heel snel de voorkeur voor die andere foto's die veel rustiger, evenwichtiger en vooral geen psychedelisch aanzien hebben. http://.../showthread.php?t=124229
Desalnietemin een slag apart, deze bewerkingen, waar ik toch - net als mijn voorgangers - moet benadrukken dat afwerking zooooo belangrijk is. Maar dat schrijf je zelf nu ook.
Maar mijn benadering van HDR toepassing is, het natuurgetrouw weergeven van een omgeving zonder dat kleuren zo verschrikkelijk overdreven worden. Deze drie foto's hebben niet meer met realisme te maken, en dienen derhalve ook niet vergeleken te worden met gewone fotografie.
Dan rest er alleen nog de kwestie van smaak.
Toevalligerwijs is er nog een posting van dezelfde omgeving, waarbij HDR minimalistisch is toegepast om de overbelichte danwel onbelichte delen van de compositie op te halen. Een bijna unieke kans om de verschillen te zien (van tevens twee verschillende fotografen en benaderingen, maar ook setting).
Die andere is waar ik dus van houd, en daarom geef ik heel snel de voorkeur voor die andere foto's die veel rustiger, evenwichtiger en vooral geen psychedelisch aanzien hebben. http://.../showthread.php?t=124229
Desalnietemin een slag apart, deze bewerkingen, waar ik toch - net als mijn voorgangers - moet benadrukken dat afwerking zooooo belangrijk is. Maar dat schrijf je zelf nu ook.
En zo zie ik het ook, geen kritiek dus naar de kant van Mr.HDR maar alleen een tip wat de "afwerking" betreft,
en ik wacht op je eerste "afgewerkte" HDR-plaat.
Comment