Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
En dan krijgt de AF het moeilijk door het rondvliegende stof
daar ergens eindigt scherpte en begint de heroïek van de helleklassieker
en dan waant de fotograaf zich efkes oorlogsverslaggever ...
Voor mij moet een foto zeker niet altijd volgens de regels zijn, zeker niet op het gebied van scherpte.
Maar dan moet de foto het wel hebben van het gevoel dat hij me geeft. En deze foto geeft me dat niet.
Dat een onscherpe foto per definitie slecht is daar ben ik niet mee akkoord - er zijn beroemde voorbeelden van te vinden die het tegendeel bewijzen.
Naast scherpte zijn verhaal en sfeer minstens even belangrijke parameters - en de sfeer van Parijs-Roubaix is er dikwijls eentje vol stof - of modder als het nat is
Een stofwolk die soms zo intens is dat de AF er een beetje naastzit - in manuele focus is dit quasi ondoenbaar - een renner die recht op je afkomt
Maar ik zeg niet dat dit een topfoto is hoor - wel eentje die voor mij de sfeer en de chaos weergeeft van dat moment.
Het afzien van een achtergebleven renner die wellicht pech had en die nu door het stof terug naar de groep moet proberen te geraken.
Respect en dank om jullie mening te schrijven
ik volg helemaal, als concertfotograaf ik heb ik het voorbeeld de albumcover van London Calling die als beste rock foto aller tijden verkozen werd. Ook deze is voor mij erg sfeer vol maar misschien wat gedurfd in deze tijd waar scherpte voor vele op alles primeert.
...................
Naast scherpte zijn verhaal en sfeer minstens even belangrijke parameters - en de sfeer van Parijs-Roubaix is er dikwijls eentje vol stof - of modder als het nat is
Een stofwolk die soms zo intens is dat de AF er een beetje naastzit - in manuele focus is dit quasi ondoenbaar - een renner die recht op je afkomt
...............
Aan de houding van de renner te zien komt er net een bocht aan. Beter achter de bocht staan, statief gebruiken en manueel een focuspunt op voorhand vastleggen op bepaalde positie (referentiepunt gebruiken). Afdrukken op het moment dat renner daar passeert. Zo kan je een hele boel renners op dezelfde manier vastleggen. Ik weet het, het is wel makkelijker gezegd dan gedaan.
Comment