Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ja, ik heb spijtig genoeg degelijke ervaring om te weten dat Jij zelfs geen sportfoto's kunt trekken. Kom dan ook niet af met je intellectueel gedoe.
Ik stop dan ook met nog foto's te plaatsen.
Met beginnersgroeten,
Pixelboy
De vorige keer toen je het forum een tijdje verliet vond ik dat jammer. Ik vind het ook nu weer jammer want je foto's zijn telkens mooi. Ik vind welliswaar niet dat je steeds zo snel op je tenen getrapt moet zijn. Als je in SC post weet je dat je harde commentaren kan verwachten.
De vorige keer toen je het forum een tijdje verliet vond ik dat jammer. Ik vind het ook nu weer jammer want je foto's zijn telkens mooi. Ik vind welliswaar niet dat je steeds zo snel op je tenen getrapt moet zijn. Als je in SC post weet je dat je harde commentaren kan verwachten.
Ik heb bij verschillende beroepsfotografen de foto voorgelegd en zij vinden het mierenneuken van niet kenners.
Denk je nu werkelijk dat sommige kranten of tijdschriften anders mijn foto's zouden gebruiken ?.
Ik ben die kritiek meer den moe, zeker van iemand die nooit zelf sportfotografie beoefend.
En, lange tenen heb ik absoluut niet.
Ik zal nu wel langer volharden in mijn beslissing. Ik heb nu al spijt dat ik mijn lidgeld heb betaald voor dit jaar.
foto is zeer geslaagd voor mij, heb geen probleem met dhet "scheef zijn
het zou voor mij bijvoorbeeld een groter probleem zijn als je hem zou recht-trekken en dan de voetjes te dicht tegen de kant
dus
Ik heb bij verschillende beroepsfotografen de foto voorgelegd en zij vinden het mierenneuken van niet kenners.
Denk je nu werkelijk dat sommige kranten of tijdschriften anders mijn foto's zouden gebruiken ?.
Ik ben die kritiek meer den moe, zeker van iemand die nooit zelf sportfotografie beoefend.
En, lange tenen heb ik absoluut niet.
Pixelboy
Jammer dit...
Zeker aangezien ik er mijn brood mee verdien en dagelijks in diverse kranten en tijdschriften sta met mijn sportfoto's.
Alle persbureaus en kranten waarmee ik werk, hebben een grote hekel aan scheve foto's. Een foto moet netjes afgewerkt zijn voordat deze afgeleverd wordt.
Dat houdt in:
Goed uitgesneden.
Rechtgezet.
Witbalans gecorrigeerd.
Belichting juist.
Scherp.
De basis. Geen mierenneuken.
Zeker als je ziet dat je alles goed doet, behalve rechtzetten. En als iemand je daarop attendeert, dan is het opbouwend bedoeld. De foto wordt er krachtiger door. En als je steeds diezelfde fout maakt, dan ben je óf erg eigenwijs óf lui. Ik hou het op het eerste.
Laat jezelf nu eens niet zo kennen zeg, blijf posten, maar werk de foto wat zorgvuldiger af. Zo worden ze nóg beter!
Hier leg je de foto niet voor aan het oordeel van een krant of tijdschrift. Voor kranten en iets mindere mate tijdschriften is de nieuwswaarde, snelheid van beschikbaarheid en niet te vergeten de prijs velen malen belangrijker dan de "fotografische kwaliteit". Hier leg je de foto voor aan een kritisch publiek die, als het goed is ruim de tijd neemt om een foto te beoordelen.
Deze foto is zeker goed genoeg om in een krant of tijdschrift geplaatst te worden. Het is een mooi actiemoment van jonge spelers met tevreden ogend publiek (ouders) op de achtergrond.
Ook ik vind het mooier als in dit geval de foto wordt rechtgezet. De essentie van voetbal is toch dat het op een vlak (waterpas liggend) veld wordt gespeeld. De achterste focuslijn loopt nu schuin door het beeld waardoor de mat niet vlak lijkt te liggen en dat vind ik in dit geval storend omdat er toch nog een groot deel van de grasmat in beeld is.
(De terreinknechten zullen je het in dank afnemen als je de foto toch rechtzet.)
Dat is jammer. Er zijn op dit forum ook sportfotografen (al dan niet professioneel) die de tijd nemen om foto's op een respectvolle manier van commentaar te voorzien. Het zijn juist die commentaren die ik altijd leerzaam vindt en me scherp houden op mijn eigen werk. Zelf stel ik ook prijs op opmerkingen van fotografen uit een andere discipline al is het dan soms wel moeilijker om in te schatten waar ik wel of niet iets mee kan.
(professioneel=betaald krijgen voor hetgeen je doet en dat is niet per definitie een kwaliteitsnorm)
Comment