Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
dat is ntuurlijk direct inflitsen maar als je scherpte wil in de cyclocross moet je inflitsen, niets aan te doen, het is winter
persoonlijk zou ik hem iets minder krap maken, geen ruimte aan hoofd en stuur, scherpte wel goed
Niet akkoord. Je hoeft echt niet te flitsen om een scherpe foto te hebben als je op een lichte plaats op het parcours gaat staan kom je ruim met je sluitertijd toe en er bestaat ook flitsbelichtingscompensatie. Inflitsen is voor mij flitsen zonder dat je ziet dat er geflitst is.
Ben 2 w geleden nog foto's gaan nemen op de cross met mijn 7D (geen iso koning). Naast mij vlogen de flashen in het rond? Why? Ik zou het niet weten. Flitsen ga je doen als het echt niet anders meer kan maar niet om op safe te spelen zodat ze zeker nog scherp zijn. Een geflitste crossfoto haalt voor mij alle kracht uit de foto. Modder, slijk en afzien gaan voor mij niet samen met een blinkplek van de flits.
Niet akkoord. Je hoeft echt niet te flitsen om een scherpe foto te hebben als je op een lichte plaats op het parcours gaat staan kom je ruim met je sluitertijd toe en er bestaat ook flitsbelichtingscompensatie. Inflitsen is voor mij flitsen zonder dat je ziet dat er geflitst is.
Ben 2 w geleden nog foto's gaan nemen op de cross met mijn 7D (geen iso koning). Naast mij vlogen de flashen in het rond? Why? Ik zou het niet weten. Flitsen ga je doen als het echt niet anders meer kan maar niet om op safe te spelen zodat ze zeker nog scherp zijn. Een geflitste crossfoto haalt voor mij alle kracht uit de foto. Modder, slijk en afzien gaan voor mij niet samen met een blinkplek van de flits.
Zoals je zegt: als er licht genoeg is. Ik flits ook liever niet dan wel maar op dat moment was het heel donker weer en was het net beginnen te regenen. Exif: 1/80 sec, f/3.5, ISO 640. Ik hou altijd rekening met de hoeveelheid licht dat aanwezig is. En ook al eens experimenteren, hé . Geflitste foto's zijn anders maar zijn daarom niet slecht(er).
ik vraag mij dan af wat voor u een haalbare sluitertijd is? Nu als je veel naar crossen gaat weet je ook dat de hotspots niet op de open plaatsen zijn. Print je foto's eens op A3 en dan zal je zien dat je 7D op ISO 1000 volledig de mist in gaat, geloof mij zeer. In het begin van de crosseizoen heb je nog genoeg licht maar naar mate het seizoen vordert dan zakt het licht en kijk naar Namen: bijna volledig in de bossen, gavere volledig in de bossen bijna, en ga zo verder , dus je plaatsen van niet flitsen zijn dan beperkter.
Indien je overzichtfoto's maakt dan best niet inflitsen, maar als je renner trekt en gezicht moet mooi uitgelicht zijn en zijn beweging in een rappe bocht of wanneer hij een berg oprijd met er strak op staan dan flitst men in. De tijd dat veldcrossen nog volledig op en rond voetbaltereinen werd gereden is over, men zoekt nu spannende parcours in bossen met heuvels.
Flitsen kan je ook creatief doen, je hoeft niet altijd je flitser op je camera te hebben, kijk maar naar balint hamvas zijn foto's van de laatste 3 jaar op de velcross. Actie moet je bevriezen en dat straalt kracht uit.
goed lerern flitsen moet je leren en oefenen en niet altijd in ETTL, want dan laat je alles bepalen door toestel en flits.
nu iedereen moet doen wat hij graag doet maar in het begin was ik ook niet voorstander van te flitsen maar in keer je ermee weg bent kan je ook mooie dingen doen, nu dat vind ik toch. Kijk eens naar mijn katie compton foto, flits is duidelijk maar ik wil je ook anders een toezenden wanneer flits niet is afgegaan en dan zal je zien wat de kracht van inflitsen is
Ik volg eigenlijk de omgekeerde beweging. Begonnen zonder flitsers ben ik ondertussen in het bezit van 2 reportageflitsers en 4 studioflitsers. Het flitsen is mij dus niet helemaal onbekend maar ben ook geen expert hoor.
Nu probeer ik terug zoveel mogelijk zonder flits te werken. Als ik kijk welke resultaten fotofolio (is nu wel geen sport maar modelfotografie) haalt met natuurlijk licht dan wil ik mezelf verplichten om te zoeken naar natuurlijk licht om het karakter van de foto te bewaren en pas als het echt niet gaat die flits boven halen. Op de bewuste cross waar ik 2 w geleden was, daar stond op dezelfde plaats als ik Jan en alleman te flitsen zonder dat het nodig was. In mijn ogen was dat gewoon makkelijk om ze scherp te hebben.
Maar terug effe over de foto. Ik vind deze foto echt gemeend goed maar voor mij blinkt het gezicht en de linkerbil te hard om echt perfect te zijn. Maar het is geen slechte foto hé dat ga ik niet zeggen.
Comment