Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wielrennen in het zand

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wielrennen in het zand

De titel zal fout overkomen bij het zien van de foto. Maar de persoon op de foto is een wielrenner welke in de winterperiodes traint in het zand, vandaar

Het is de eerste maal dat ik dit soort van sportfotografie probeer, ben zelf wel tevreden van het resultaat en de persoon zelf ook.

Ben enkel nog benieuwd wat jullie er van vinden

// blijkbaar is bij het uploaden de kwaliteit nergens meer te vinden..
    Hierbij de link naar mijn Flickr

Give me your worst!
    Last edited by ~B~; 14 oktober 2011, 21:32. Reden: slechte kwaliteit
    flickr
    facebook

Re: Wielrennen in het zand

Je hebt het jezelf wel moeilijk gemaakt door pal tegen de zon in te fotograferen.
    De flitser zorgt er wel voor dat de renner goed belicht is, dat heb je dus wel prima opgelost.
    Maar de scherpte valt wat tegen, ik heb de indruk dat de camera ergens voor de renner heeft scherpgesteld.
    Welke AF mode heb je gebruikt? (servo-AF, one shot AF...)
    En welk scherpstelpunt heb je geselecteerd?

Bij zo'n foto's gebruik ik de servo-AF (continu-AF), en ik kies vooraf een scherpstelpunt dat op het gezicht van de renner valt, dat is het belangrijkste punt in de foto dat scherp moet zijn.
    Maar niet bij elke camera zal dat AF-punt even goed werken als het centrale AF-punt, zeker als er wat minder licht is (of tegenlicht, dat maakt scherpstellen ook moeilijker).

De renner mag ook groter in beeld komen, je kan dichterbij gaan staan, of meer tele gebruiken.
    Met een tele is het wel gemakkelijker om scherp te stellen dan van dichtbij met een breedhoek.

Als die persoon nog de hele winter traint in het zand, dan krijg je nog voldoende mogelijkheden om je techniek te verbeteren.
    Bij tegenlicht zal je altijd wel invulflits moeten gebruiken, maar je kan ook een andere plaats uitkiezen waarbij de zon voor een betere belichting zorgt, dan heb je geen flitser nodig.
    Je positie is wel goed gekozen, als je op een plaats staat waar een renner naar boven komt, dan is het gemakkelijker om het gezicht in beeld te krijgen. Probeer daar ook op te letten, ga eventueel zelf wat lager zitten om toch het gezicht zo goed mogelijk in beeld te krijgen, anders staat soms alleen de helm op de foto, en daar heeft niemand wat aan (maar dat is bij deze foto dus wel in orde).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Bedankt voor de commentaar!

Tegen de zon in fotograferen was niet meteen mijn eerste keus, maar vind het steeds wel een leuk effect. Alsook was dit de mooiste plaats voor deze foto te maken.

De scherpte die zit wel snor, althans op mijn scherm op de volledige grootte
      misschien dat deze link daar een beter idee van geeft.

Ik fotografeer trouwens op AF-c (continuous) met 1 scherpstelpunt geselecteerd op de persoon zelf.
      Echt dichter was niet meteen een optie omdat ik al 'gevaarlijk' dichtbij zat daar ik met mij Fisheye werkte.

De renner groter in beeld brengen via photoshop zou nog lukken, maar dit stoorde me niet zo. Hoewel dit ook persoonlijk is.
      flickr
      facebook

Comment

Met een fisheye moet je er inderdaad wel héél erg dichtbij komen als je de renner groter in beeld wil brijgen.

Ik gebruik de fisheye wel eens tijdens optredens om foto's te maken van het puliek, en ik weet hoe dicht ik dan moet komen (met een full-frame camera en een 15mm fisheye).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Ik vind deze foto wel een goede sfeer uitstralen. Ik krijg onmiddellijk zin om op mijn fiets te springen.
          Door de ruimt rond de fietser krijg je ook een indruk van de moeite die hij moet doen. Het verhaal zit er voor mij helemaal in.
          http://www.flickr.com/photos/rikske1206

Comment

Working...
          X