Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Safetystop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Safetystop

Tijdens de Open Water Diver opleiding leren we dat we een veiligheidsstop moeten houden aan het einde van een duik, maar vaak wordt het maken van een veiligheidsstop erg zwart/wit gezien. Als je op een duikvakantie bent, waarbij je twee of drie duiken op een dag maakt, dan is een veiligheidsstop altijd verstandig. Ook bij de ondiepere duiken minder dan 16 meter en zeker wanneer je meerdere dagen achter elkaar duikt. Het stikstofniveau in je lichaam loopt dan behoorlijk op. Veel mensen verwarren een veiligheidsstop met een decompressiestop. Een decompressiestop is verplicht. Als je die overslaat kunnen er grote problemen ontstaan. Een veiligheidsstop is iets minder “streng”, en hoeft geen problemen op te leveren

Veiligheidsstop definitie

Een stop voor ten minste 3 minuten op een gelijke diepte
    tussen 3 en 6 meter, uitgevoerd op het einde van een duik
    waarbij de duikcomputer geen verplichte decompressiestop(s) toonde

grt, TROPCAL
    www.tropcal.be

Re: Safetystop

mooi shot zo met die boten erbij.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

mooie heldere onderwaterfoto
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
        mooie heldere onderwaterfoto
        De beperkte diepte en voldoende omgevingslicht heeft er toe geleid dat deze foto mooi helder is.

Beiden bedankt voor jullie reacties.
        grt, TROPCAL
        www.tropcal.be

Comment

Kleine aanvulling: een veiligheidsstop is in bepaalde gevallen wél verplicht, zonder dat het om een decompressietrap gaat. Lees de tekst op de achterzijde van je rdp maar eens
          [CENTER]http://www.underwaterimaging.be
          [FONT="Comic Sans MS"]Canon 7d, 17-85 usm is, 10-22 mm ; 100 mm macro, 70-200 usm 2.8 L IS II + ikelite onderwaterbehuizing en DS160 flitser[CENTER]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jejochen Bekijk bericht
            Kleine aanvulling: een veiligheidsstop is in bepaalde gevallen wél verplicht, zonder dat het om een decompressietrap gaat. Lees de tekst op de achterzijde van je rdp maar eens
            Correct ... in wezen is het steeds verplicht. Maar anders gesteld bij het niet uitvoeren zou de kans/risico op een probleem klein(er) zijn. Het duikprofiel speelt hierbij uiteraard mee.

Ik tracht in 99% van de gevallen me te houden aan de spelregels, zonder hierdoor iets te moeten missen. Je weet ook dat men niet hoeft te blijven hangen op de diepte van je veiligheisstop. Een constante diepte aanhouden tussen 3 en 6 meter ... wat rondneuzen en de 3 minuten zijn zo om als het intussen al geen 10 minuten zijn geworden.

in dit linkje wordt aangetoond het belang van het toepassen van iedere veiligheidsstop en waar het effectief kan (zal) fout lopen.

Bedankt voor je aanvulling Jochen
            grt, TROPCAL
            www.tropcal.be

Comment

Hele mooie foto!!

Comment

En als je meerdere dagen achtereen gaat duiken is het zeker aangeraden.
                Knappe foto
                Binnen 1 maand begin ik in Griekenland aan mijn OW & AOW
                Flickr

Comment

Dit is inderdaad een mooie, heldere foto.
                  Ik zie wel dat je buddy zo'n enerverende shaker gebruikt

Oorspronkelijk geplaatst door Rikske_007 Bekijk bericht
                  En als je meerdere dagen achtereen gaat duiken is het zeker aangeraden.
                  Binnen 1 maand begin ik in Griekenland aan mijn OW & AOW
                  Succes
                  Blijkbaar al goed op de hoogte.
                  Na meerdere succesieve duikdagen (5-tal) is een snipperdag nog meer aangewezen.

greetz
                  Cheeta
                  Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                  flickr

Comment

foto is goed genomen.

die shaker : is toch supper.
                    Na duik 1 zeg ik er iets van als ze hem gebruikt hebben(en dan bedoel ik niet een 1 malig keer).
                    dag 2 pak ik mijn mes en valt hij de diepte in.oeps
                    Dag 3 is er terug rust onder water.
                    www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta Bekijk bericht
                      Dit is inderdaad een mooie, heldere foto.
                      Ik zie wel dat je buddy zo'n enerverende shaker gebruikt
                      Cheeta
                      Klopt ... eentje die iedereen hoort behalve de persoon die het zou moeten horen.

Men buddy (men partner) heeft dit hebbedingtje aangewend eerder als hulpmiddel om zich af te stoten, af te duwen van de wand/kant of grond wat kan voorkomen in bepaalde situaties en dus handig. Ook een goed alternatief is ook een vingertop te gebruiken van een versleten handschoen.

Om met geluid de aandacht te trekken van men buddy, bij een probleem of iets heel bijzonders, hebben de Tank Banger en Sonic Blast men voorkeur. Beiden beschikken we over het laatste en dit werkt efficiënt. Gezien we ook meestal slechts onder ons tweetjes duiken hebben hier dan ook geen andere duikers last van.

@ Rikske: Succes met de opleiding(en) en vooral ... geniet ervan !

@ iedereen: Bedankt voor jullie reacties.
                      grt, TROPCAL
                      www.tropcal.be

Comment

Thx en zal ik zeker doen
                        Hopelijk goede foto's zoals hier
                        Ik neem aan dat je tijdens de opleiding geen foto's mag nemen of op het einde van de duik?
                        Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tropcal Bekijk bericht

Men buddy (men partner) heeft dit hebbedingtje aangewend eerder als hulpmiddel om zich af te stoten, af te duwen van de wand/kant of grond wat kan voorkomen in bepaalde situaties en dus handig. Ook een goed alternatief is ook een vingertop te gebruiken van een versleten handschoen.

Om met geluid de aandacht te trekken van men buddy, bij een probleem of iets heel bijzonders, hebben de Tank Banger en Sonic Blast men voorkeur. Beiden beschikken we over het laatste en dit werkt efficiënt. Gezien we ook meestal slechts onder ons tweetjes duiken hebben hier dan ook geen andere duikers last van.
                          om zich af te stoten ? hmmmmm uw buddy /partner moet dan ofwel verder van het koraal blijven ofwel moet uw partner leren achteruit zwemmen.
                          Clare Gledhill, GUE Instructor, demonstrates back kick to students on recent class in UK.

daarbij leer je ook een helicopter turn aan en voila meer heb je niet nodig
                          http://www.youtube.com/watch?v=D86WHSfqg4c (enkel op deze link zie je een goede uitvoering,de anderen doen enkel beweging met 1 been en dan zit je met een controle probleem)

Een vinger of wat dan ook heb je nooit nodig.Gewoon leren duiken en anticiperen.

Een tankbanger of wat dan ook .Ik snap het helemaal niet. Waarom bij begot heb je iets nodig dat geluid maakt? duiken jullie elk aan de andere kant van de oceaan of zo?
                          wanneer je iets nodig hebt dat meer lawaai maakt dan je stem onder water dan ben je verkeerd bezig volgens mij.
                          ik wil er niet bij zijn als er iets mis loopt dat je dan nog even naar je tank banger gaat proberen te grijpen.wordt lachen.

je stem is perfect hoorbaar onder water dus gebruik ze.(we hebben zelf an liedjeswedstrijden gehouden onder water als het een saai stuk is)
                          Last edited by stach; 7 augustus 2010, 12:29.
                          www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
                            om zich af te stoten ? hmmmmm uw buddy /partner moet dan ofwel verder van het koraal blijven ofwel moet uw partner leren achteruit zwemmen.
                            Clare Gledhill, GUE Instructor, demonstrates back kick to students on recent class in UK.

daarbij leer je ook een helicopter turn aan en voila meer heb je niet nodig
                            http://www.youtube.com/watch?v=D86WHSfqg4c (enkel op deze link zie je een goede uitvoering,de anderen doen enkel beweging met 1 been en dan zit je met een controle probleem)

Een vinger of wat dan ook heb je nooit nodig.Gewoon leren duiken en anticiperen.

Een tankbanger of wat dan ook .Ik snap het helemaal niet. Waarom bij begot heb je iets nodig dat geluid maakt? duiken jullie elk aan de andere kant van de oceaan of zo?
                            wanneer je iets nodig hebt dat meer lawaai maakt dan je stem onder water dan ben je verkeerd bezig volgens mij.
                            ik wil er niet bij zijn als er iets mis loopt dat je dan nog even naar je tank banger gaat proberen te grijpen.wordt lachen.

je stem is perfect hoorbaar onder water dus gebruik ze.(we hebben zelf an liedjeswedstrijden gehouden onder water als het een saai stuk is)
                            Vooreerst bedankt voor je aanvulling.

Helaas heb ik men vinger soms ook wel eens nodig. (moet ik nu opnieuw leren duiken?) Mensen die NOOIT het vingertje nodig hebben zijn schaars, maar bestaan blijkbaar.
                            Gezien onze hobby (onderwaterfotografie) zitten we al korter bij het koraal en zeker bij macro.

Het achteruit zwemmen en helicopter run zijn ons zeer zekers niet onbekend, wat niet wil zeggen dat we deze vaardigheid 100% kunnen uitvoeren.

Het al dan niet in bezit zijn van hulpmiddelen die geluid maken is louter een persoonlijk keuze. Idd zijn eigen stem of klappen van de handen eveneens (perfect) hoorbaar.

Ik vrees als het echt fout loopt ... noch shaker, tankbanger,.., stem of what ever, niet veel zullen baten. Laten we hopen dat één ieder van ons hiervan gespaard blijft.

Liedjeswedstrijden ... LOL , wij doen al eens het geluid van een (zee)koe na, gegarandeerd altijd fun.
                            grt, TROPCAL
                            www.tropcal.be

Comment

Het lijkt hier meer een duikersforum te worden

Effe tussen de lijntjes dan toch even zeggen dat het een geslaagde onderwaterfoto is waar dit topic mee opstartte!

Comment

Working...
                              X