Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mushing

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• mushing

hierbij enkele impressies van het mushing-kampioenschap te Westerlo
    van dit sportevenement kan men de zwart-witte foto's terugvinden onder de rubriek ZW

Re: mushing

jammer voor je scherpte , enkel de laatste is wat scherp op de honden
    ik vrees dat 1/80 ste hier de boosdoener is maar dat dit ook het maximale was met je lens op f5.6. gouden regel is dat je minstens evensnel moet fotograferen als je zoom . 1/80 op 170 mm is nog niet de helft en bij sport nog veel sneller

Voor dergelijke sport-evenementen is lichtsterke lens absoluut noodzakelijk zoals een 70-200 f2.8
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
      jammer voor je scherpte , enkel de laatste is wat scherp op de honden
      ik vrees dat 1/80 ste hier de boosdoener is maar dat dit ook het maximale was met je lens op f5.6. gouden regel is dat je minstens evensnel moet fotograferen als je zoom . 1/80 op 170 mm is nog niet de helft en bij sport nog veel sneller

Voor dergelijke sport-evenementen is lichtsterke lens absoluut noodzakelijk zoals een 70-200 f2.8
      ik weet het - het was te donker in het bos - heb er het maximale uitgehaald - maar kon geen kortere sluitertijden bekomen - het objectief had wel een VR maar dit was onvoldoende

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door luc 1963 Bekijk bericht
        ik weet het - het was te donker in het bos - heb er het maximale uitgehaald - maar kon geen kortere sluitertijden bekomen - het objectief had wel een VR maar dit was onvoldoende
        je hebt toch wel je VR uitgeschakeld

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

je hebt toch wel je VR uitgeschakeld
          hij stond op normaal, niet op actief

Comment

hij stond op normaal, niet op actief
            Bij dergelijke onderwerpen VR uitschakelen
            normaal is bedoeld voor stilstaande onderwerpen als je geen statief hebt, actief voor als onderwerp bij een panning wanneer je vliegtuigen of auto van links naar echts meevolgt maar hier komen de onderwerpen recht op je af

als je scherpt stelt op je onderwerp heeft die met vr normaal meer tijd nodig scherp te stellen dan met Vr of.

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

normaal is bedoeld voor stilstaande onderwerpen als je geen statief hebt, actief voor als onderwerp bij een panning wanneer je vliegtuigen of auto van links naar echts meevolgt maar hier komen de onderwerpen recht op je af

als je scherpt stelt op je onderwerp heeft die met vr normaal meer tijd nodig scherp te stellen dan met Vr of.
              bedankt voor de info

Comment

Een absolute noodzaak niet. ALs je op f/2.8 een foto maakt zal met dit standpunt ofwel de hond scherp zijn, en de bestuurders niet. Je sluitertijd zal wel korter zijn, maar je foto zal scherpte missen door de beperkingen van een groot diafragma.
                Ander objectief vraagt dus ook een andere benadering van het onderwerp.

Wat deze reeks betreft vind ik de derde de meest geslaagde. Mooie kijkrichting. Scherpte voldoende aanwezig op de voorste honden. En ook goed om hier te vermelden is dat de belichting juist zit. Voldoende detail in de donkere en lichte vacht.

Comment

Ik vrees dat ik het niet met je eens ben. In donkere omstandigheden kan VR wel nut hebben en zit zeker niet in de weg. Ik heb ook altijd gedacht dat de scherpstelling trager is met de VR op aan. Maar na veldtesten blijkt dit erg mee te vallen bij Nikkor AF-S objectieven.

VR "normaal" betekend dat de VR de camerabeweging corrigeert wat van belang is bij lage sluitertijden. VR op "active" betekend dat de VR alleen de microbewegingen van de camera corrigeerd en zich niet laat misleiden door grove bewegingen. Deze stand gebruik je bijvoorbeeld als je achter op een motor, op/in een rijdend voertuig of op een boot zit.

VR bij sport gebruik in marginale omstandigheden helpt wel voor de bewegingsonscherpte van de camera. Het onderwerp zal hier een daar wel wat bewegingsonscherpte vertonen (bijvoorbeeld de ledematen van een hardloper) maar dat kan da wat dynamiek aan de foto geven.
                  Bij de eerste foto is dit zichtbaar. De honden zijn niet scherp en het wagentje en de beplanting wel.

On topic: In het geval van foto 1 en 2 had de iso nog wat omhoog gekund en was de foto dus scherper geweest.

Richtlijn:
                  A - zonder VR: sluitertijd = 1/(mmbrandbuntsafstand*1,5) of sneller
                  B - met VR en bewegend onderwerp: sluitertijd = 1/(mmbrandbuntsafstand) met risico op onscherpte op delen van het onderwerp.
                  C - met VR en statisch onderwerp: 2 tot 3 stops langzamer dan bij A.
                  Groetjes, KC
                  www.sportbeelden.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
                    Ik vrees dat ik het niet met je eens ben. In donkere omstandigheden kan VR wel nut hebben en zit zeker niet in de weg. Ik heb ook altijd gedacht dat de scherpstelling trager is met de VR op aan. Maar na veldtesten blijkt dit erg mee te vallen bij Nikkor AF-S objectieven.

VR "normaal" betekend dat de VR de camerabeweging corrigeert wat van belang is bij lage sluitertijden. VR op "active" betekend dat de VR alleen de microbewegingen van de camera corrigeerd en zich niet laat misleiden door grove bewegingen. Deze stand gebruik je bijvoorbeeld als je achter op een motor, op/in een rijdend voertuig of op een boot zit.

VR bij sport gebruik in marginale omstandigheden helpt wel voor de bewegingsonscherpte van de camera. Het onderwerp zal hier een daar wel wat bewegingsonscherpte vertonen (bijvoorbeeld de ledematen van een hardloper) maar dat kan da wat dynamiek aan de foto geven.
                    Bij de eerste foto is dit zichtbaar. De honden zijn niet scherp en het wagentje en de beplanting wel.

On topic: In het geval van foto 1 en 2 had de iso nog wat omhoog gekund en was de foto dus scherper geweest.

Richtlijn:
                    A - zonder VR: sluitertijd = 1/(mmbrandbuntsafstand*1,5) of sneller
                    B - met VR en bewegend onderwerp: sluitertijd = 1/(mmbrandbuntsafstand) met risico op onscherpte op delen van het onderwerp.
                    C - met VR en statisch onderwerp: 2 tot 3 stops langzamer dan bij A.
                    Hartelijk dank voor jouw technische comment: ik had inderdaad met VR op active gezet omwille van de lagere sluitertijden

Comment

Zou het dan niet beter geweest zijn met sluitertijdvoorkeur (canoniers op Tv, Nikon op T) werken en dus de sluitertijd hoger instellen
                      Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

Comment

Working...
                      X