Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Paardensport - Eventing

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Paardensport - Eventing

Ik had eerder verwacht dat deze foto's een maatschappelijke discussie over "eventing al dan niet verantwoord voor het paard" zou opleveren dan een uitleg over het centrum van Budge.

Heel interessant!
    Groetjes, KC
    www.sportbeelden.com

Comment

Conclusie (in de hippische sfeer): de mensen die "in het zadel" gestorven zijn, hadden beter eerst hun neus gesnoten. Dan hadden zij de drempel van het hiernamaals niet overschreden.
      Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
        Ik had eerder verwacht dat deze foto's een maatschappelijke discussie over "eventing al dan niet verantwoord voor het paard" zou opleveren dan een uitleg over het centrum van Budge.

Heel interessant!
        Ik moet toegeven dat het op het puntje van mijn tong heeft gelegen
        Dat zou de aandacht te ver afleiden want het is een zeer puike reeks foto´s van een" niet zo makkelijk in beeld te brengen" onderwerp.
        Maar...Als je de foto´s ziet, is het toch weer een feit dat die mannen hun houding serieus mogen bijschaven (bij 2 valt het nog mee)
        Dat doet hier nu niet toe. Het is mooi in beeld gebracht, mooi scherp, de sfeer is goed weergegeven en ik ben blij dat in deze rubriek eens wat PK puur natuur verschijnt.
        http://blackletterday.wordpress.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blackletterday Bekijk bericht
          Ik moet toegeven dat het op het puntje van mijn tong heeft gelegen
          Dat zou de aandacht te ver afleiden want het is een zeer puike reeks foto´s van een" niet zo makkelijk in beeld te brengen" onderwerp.
          Maar...Als je de foto´s ziet, is het toch weer een feit dat die mannen hun houding serieus mogen bijschaven (bij 2 valt het nog mee)
          Dat doet hier nu niet toe. Het is mooi in beeld gebracht, mooi scherp, de sfeer is goed weergegeven en ik ben blij dat in deze rubriek eens wat PK puur natuur verschijnt.
          Eventing ruiters hebben niet zo een mooie zit als een dressuuramazone, maar ik vond ook dat de tenen nogal naar buiten staken bijvoorbeeld. Het was overigens een wedstrijd in de klassen aspiranten t/m licht.
          Groetjes, KC
          www.sportbeelden.com

Comment

Het heeft iets te maken met de komst van de fotografie en het schilderkunstig afbeelden van een paard in galop - niet bij een sprong dus!
            Wie schilderijen bekijkt uit laat ons zeggen 18e en begin 19e eeuw, ziet dat deze beesten bij hun galopperende activiteiten heel vaak worden geschilderd met hun vier poten van de grond! Nu was het juist de fotografie die duidelijk maakte, dat zulks niet klopt!
            Wat zien wij? In foto numero uno? Een galopperend paard! Wat schrijft Jos van Hengel? Vier(4) poten van de grond! Maar kijk eens goed!!! Paards rechter achterpoot raakt wel degelijk de grond!
            Ik wil hier niets denigrerends tav Jos van Hengel schrijven. Mij trof het alleen, dat hier nu een fotograaf terugkeerde op de dwaalweg van zijn schilderende voorgangers!
            Voor de rest: sans rancune!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichygrue Bekijk bericht
              Het heeft iets te maken met de komst van de fotografie en het schilderkunstig afbeelden van een paard in galop - niet bij een sprong dus!
              Wie schilderijen bekijkt uit laat ons zeggen 18e en begin 19e eeuw, ziet dat deze beesten bij hun galopperende activiteiten heel vaak worden geschilderd met hun vier poten van de grond! Nu was het juist de fotografie die duidelijk maakte, dat zulks niet klopt!
              Wat zien wij? In foto numero uno? Een galopperend paard! Wat schrijft Jos van Hengel? Vier(4) poten van de grond! Maar kijk eens goed!!! Paards rechter achterpoot raakt wel degelijk de grond!
              Ik wil hier niets denigrerends tav Jos van Hengel schrijven. Mij trof het alleen, dat hier nu een fotograaf terugkeerde op de dwaalweg van zijn schilderende voorgangers!
              Voor de rest: sans rancune!
              Hier moet ik je toch corrigeren:
              - een paard heeft benen en Jos sprak over 4 hoefjes van de grond niet poten
              - in galop gaat een paard wel degelijk met alle vier benen los van de grond zoals op de eerste foto zeer duidelijk is te zien. Het was zeer drassige ondergrond en de afdruk zou heel goed te zien zijn geweest.
              - Het is juist het knappe van de schilders in die tijd dat ze dat ook al zagen.

Over een dwaalweg gesproken
              Last edited by KCfoto; 27 maart 2008, 01:09.
              Groetjes, KC
              www.sportbeelden.com

Comment

Hoewel niet helemaal ter zake hier:

Zo dacht men vroeger over wat men zag!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichygrue Bekijk bericht
                  Hoewel niet helemaal ter zake hier:

Zo dacht men vroeger over wat men zag!
                  leuke tekeningen! Wat je op deze tekeningen ziet is een zgn rengalop van een renpaard, dat is een viertaktgang van het paard en is op de tekeningen ietwat gestyleerd maar correct weergegeven. Een gewone galop is een drietakt gang met een zweefmoment zoals op foto 1.

Het is Eadweard Muybridge geweest die als eerste heeft vastgelegd hoe een paard in galop beweegt. zie hier: http://masters-of-photography.com/M/...ing_horse.html

De 18 eeuwse schilders zagen ook wel dat een paard met de benen van de grond kwam maar het werd hun in die tijd niet toegestaan door hun opdrachtgevers om dat zo te schilderen.
                  Last edited by KCfoto; 27 maart 2008, 23:57. Reden: update
                  Groetjes, KC
                  www.sportbeelden.com

Comment

Ik ben hier heel erg onhandig in! Ik weet niet hoe ik een aanhaling in jouw antwoord in mijn bericht kan kopiëren?
                    Maar goed! Ik snap je argument!

Het probleem is, dat ik nergens enig bewijs kan vinden, dat opdrachtgevers dat zouden hebben verboden! En waarom dan wel? Het enige motief dat ik kan bedenken is een economisch: voor hoeveel verkoop ik mijn "Ros Beijaard"?
                    Aan het eind draait het altijd om geld(en macht)!

Maar uiteindelijk: kan jou het wat schelen hoe een paard loopt of draaft! ?
                    Slaap lekker!

Comment

1 voor mij.. geringe scherptediepte, houding van het paard perfect in de galop en op de juiste plaats scherp..
                      Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Working...
                      X