Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
Ja, die sport zie ik volledig zitten.
Mooi reeksje.
Jammer dat de EXIF informatie niet in de foto's zit. Gebruikte lenzen (ik gok op een zoom ) , F-waarde?
Ja, die sport zie ik volledig zitten.
Mooi reeksje.
Jammer dat de EXIF informatie niet in de foto's zit. Gebruikte lenzen (ik gok op een zoom ) , F-waarde?
18-200 VR 5.6 zoom: niet lichtsterk want ik probeer voor sport minstens 1/1200 te shooten omwille van de beweging. Ben eigenlijk zeer tevreden over de VR. Ik schrik er niet van terug om buiten iso 800 te gebruiken om snelle sluitertijden te kunnen hanteren. Prijs kwaliteit is die lens echt zeer goed.
Probeer bij beachvolley vooral actie en geen statische beelden; dat is ook boeiend om te raden waar ze gaan duiken
Thanks voor de specificatie..
1 vraag rijst echter nog : Gebruik jij VR om aktie te schieten?? Dat werkt toch niet?
Heb 2 lenzen: 17-55 gebruik ik voor modellen en interieurs
18-200 VR (5.6) voor buitensport. Je hebt 2 VR-standen: ik gebruik de strafste en ben daar zeer tevreden over; ik denk dat het zowel voor de camerabewegingen als voor onderwerpbewegingen effect heeft; ben er wel niet zeker van maar ze voldoen uitstekend voor mijn doel en bij beachvolley ben ik permanent aan het meebewegen
Het grootste probleem is mss de verschillende scherpstelsystemen: ben er ook nog steeds niet helemaal uit welke nu beste is voor deze sport. Met de 17-55 had ik vorig jaar minder goede resultaten!
Beetje offtopic maar:
VR dient om jouw trillingen tegen te gaan bij hele slechte lichtomstandigheden.
Bij bewegende onderwerpen (aktie dus) zal VR gewoon niet kunnen werken. Idem als er op een statief gewerkt wordt (camera staat dan vast)
Als de VR echt werkt merk je dat heel goed, het beeld beweegt wat en staat dan plots stil. Je hoort dat ook . Dán moet je afdrukken.
IS and VR work great for subjects that hold still, which is most of what I photograph. VR doesn't do anything for subjects that are moving, like sports and kids.
Ik werk steeds met 1 aktieve sensor, die ik zelf selekteer . Heb alle andere modes (en dat zijn er nogal wat op de D2X) geprobeerd en voor mij werkt 1 sensor het best.
Beetje offtopic maar:
VR dient om jouw trillingen tegen te gaan bij hele slechte lichtomstandigheden.
Bij bewegende onderwerpen (aktie dus) zal VR gewoon niet kunnen werken. Idem als er op een statief gewerkt wordt (camera staat dan vast)
Als de VR echt werkt merk je dat heel goed, het beeld beweegt wat en staat dan plots stil. Je hoort dat ook . Dán moet je afdrukken.
Ik werk steeds met 1 aktieve sensor, die ik zelf selekteer . Heb alle andere modes (en dat zijn er nogal wat op de D2X) geprobeerd en voor mij werkt 1 sensor het best.
Txs voor de info. Het gaat bij beachvolley zo snel over en weer dat ik geen tijd heb om te controleren of beeld dankzij VR ff stilstaat (heb dit wel gemerkt als ik vooraf wat test zonder af te drukken). Weet eigenlijk niet zo goed hoe het systeem echt werkt maar stel in praktijk vast dat ik 80% scherpe foto's heb en in moeilijke omstandigheden... Daarom ben ik er tevreden over ik kan me vooral concentreren op de actie van de sport zelf en wat gezoom.
Je 2de opm ivm de sensor voor scherpstelling: dat klopt ik gebruik in 90% ook één sensor maar heb vastgesteld dat met de bovenste stand (dynamisch) er ook te werken valt als er niet teveel personen dichtbij elkaar staan.
18-200 VR 5.6 zoom: niet lichtsterk want ik probeer voor sport minstens 1/1200 te shooten omwille van de beweging. Ben eigenlijk zeer tevreden over de VR. Ik schrik er niet van terug om buiten iso 800 te gebruiken om snelle sluitertijden te kunnen hanteren. Prijs kwaliteit is die lens echt zeer goed.
Probeer bij beachvolley vooral actie en geen statische beelden; dat is ook boeiend om te raden waar ze gaan duiken
Volgens mij heeft die VR hier niets mee te maken dat jij scherpe beelden hebt. Het feit dat je 1/1200 gebruikt zorgt ervoor dat alles stil staat.
In ieder geval knappe actieshots. Wel spijtig van de achtergrond.
Volgens mij heeft die VR hier niets mee te maken dat jij scherpe beelden hebt. Het feit dat je 1/1200 gebruikt zorgt ervoor dat alles stil staat.
Bedankt.
Toch denk ik dat VR veel doet voor mijn stijl van fotograferen; met de 18-200 en zelfs bijna uiterste tele heb ik veel meer gelukte shots dan met de 17-55... Bij mijn foto's van vrouwenvoetbal heb ik 90% gelukte shots qua scherpte. Ik begin zelfs wat nonchalanter te worden want het is toch scherp
Dat is gewoon een vaststelling en wat pijnlijk voor de 17-55... die veel duurder is en een kortere brandpuntsafstand heeft. Kan er geen andere uitleg aan geven.
Bedankt.
Toch denk ik dat VR veel doet voor mijn stijl van fotograferen; met de 18-200 en zelfs bijna uiterste tele heb ik veel meer gelukte shots dan met de 17-55... Bij mijn foto's van vrouwenvoetbal heb ik 90% gelukte shots qua scherpte. Ik begin zelfs wat nonchalanter te worden want het is toch scherp
Dat is gewoon een vaststelling en wat pijnlijk voor de 17-55... die veel duurder is en een kortere brandpuntsafstand heeft. Kan er geen andere uitleg aan geven.
Welk diafragma gebruik je ? Met 1/1200 bij 800 ISO zal dat toch redelijk klein (grote waarde) zijn?
Welk diafragma gebruik je ? Met 1/1200 bij 800 ISO zal dat toch redelijk klein (grote waarde) zijn?
Lensopening gaat van 3.5 - 5.6: vermits ik redelijk wat inzoom zit ik snel aan ong 5.6... daarom drijf ik iso op tot soms zelfs 1000 (buiten): ruis is te verwaarlozen als je maar niet onderbelicht (heb enkele onderbelicht omdat het begon te regenen en die zijn omwille van ruis niet te gebruiken (kan er na raw bewerking nog beetje door maar best toch niet aan te raden)
Comment