Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik begrijp dat het van de eerste keer goed moet zijn want die mannen staan niet stil en komen niet terug om te poseren.
Heb je in RAW getrokken of kan je de exifs eens posten?
Op de eerste foto zie ik toch wat ruis (aangezicht, armen, benen) terwijl je toch zon had en op lage ISO's kon werken. Het lijkt me ook of je ook veel USM hebt gebruikt. (Grassprietjes).
Bij twee is het wat overbelicht. Misschien is de originele beter en via PS wat teveel met de schuifbalkjes gewerkt?
Ik wil geen afbreuk doen aan de inspanning en negatief overkomen, maar denk dat met betere camerainstellingen er een beter resultaat kan bereikt worden.
Je kan maar beter een ietwat donkere RAW-foto hebben dan eentje met uitgebrande delen. De eerste kan je nog vrij behoorlijk corrigeren. Uitgebrande delen zijn eigenlijk niet te redden.
In je album over de Ronde vind ik foto 1 en 8 bv. beter dan de laatste die je hier gepost hebt.
Ik begrijp dat het van de eerste keer goed moet zijn want die mannen staan niet stil en komen niet terug om te poseren.
Heb je in RAW getrokken of kan je de exifs eens posten?
Ik heb in JPEG getrokken, de EXIFs zijn:
1)
ISO 800, 1/2000, f 11, 53mm (flink gecropt naderhand).
2)
ISO 800, 1/800, f11, 53mm (niet gecropt).
Op de eerste foto zie ik toch wat ruis (aangezicht, armen, benen) terwijl je toch zon had en op lage ISO's kon werken. Het lijkt me ook of je ook veel USM hebt gebruikt. (Grassprietjes).
Bij twee is het wat overbelicht. Misschien is de originele beter en via PS wat teveel met de schuifbalkjes gewerkt?
De hoeveelheid licht was nogal veranderlijk. Redelijk kort voordat de renners kwamen was het wat bewolkt. Daarom had ik ook de polafilter eraf gehaald. Op het moment van de opnames was idd ISO 400 mogelijk geweest.
Nagescherpt heb ik via Irfanview, had idd wat minder gemogen.
Ik merkte dat m'n camera wat problemen had met de snel veranderende lichtomstandigheden. De foto die ik tussen deze twee genomen had is zelfs totaal overbelicht. Bij de 4e is Capelle al in de bocht verdwenen
Ik wil geen afbreuk doen aan de inspanning en negatief overkomen, maar denk dat met betere camerainstellingen er een beter resultaat kan bereikt worden.
klopt. Onder normale omstandigheden (dus niet continu wisselende) werk ik liever in manual setting. Dan worden de resultaten vrijwel altijd beter.
In je album over de Ronde vind ik foto 1 en 8 bv. beter dan de laatste die je hier gepost hebt.
Foto 1 heb ik in het een ander topic hier op Belgiumdigital al gepost. De 3e niet aangezien de pose daar redelijk dezelfde is als de andere 3 in dat topic. (voor de liefhebbers, http://fotoalbum.dds.nl/ivo_m/rvv2006/IMGP8357.jpg
waarom kies je voor een diafragma van 11??? Hierdoor moet je een hogere ISO kiezen en je sluitertijden begrijp ik absoluut niet? Waarom zo hoog?
Een instelling ISO 100 , en een sluitertijd van 1/320 ; 1/500 was zeker ook gegaan. Een lager diafragma bijgevolg gebruiken. Niet te veel aanscherpen achteraf want dat zie je.
Naar opname (dus niet technisch) is de eerste wel goed.
waarom kies je voor een diafragma van 11??? Hierdoor moet je een hogere ISO kiezen en je sluitertijden begrijp ik absoluut niet? Waarom zo hoog?
Ik heb deze keer de camera het denkwerk laten doen, gezien de enorm veranderende lichtomstandigheden. Zoals ik al in mijn eerdere reactie schreef, in de manual stand waren de resultaten waarschijnlijk te zien.
Niet te veel aanscherpen achteraf want dat zie je.
Opvallend hoe verschillend er op verschillende fora gedacht wordt over nascherpen. Ik scherp meer na dan me eigenlijk lief is, aangezien ik anders op andere fora door de mangel gehaald wordt vanwege te weinig scherpte. Hier dus precies andersom, een nieuwe ervaring
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is tussen achteraf aanscherpen via een fotobewerkingsprogramma en een scherpe foto maken bij opname.
Pas op hé, ik moet ook af en toe eens iets verscherpen maar je moet dit proberen juist te krijgen bij de opname. Bij achteraf verscherpen zie je dikwijls de witte puntjes van het verscherpen waardoor de kwaliteit van de foto achteruit gaat.
Kan je de ISO niet op automatisch zetten en het diafragma op f4 bv. Laat het systeem maar de sluitersnelheid berekenen.
"Foto 1 heb ik in het een ander topic hier op Belgiumdigital al gepost. De 3e niet aangezien de pose daar redelijk dezelfde is als de andere 3 in dat topic. (voor de liefhebbers, http://fotoalbum.dds.nl/ivo_m/rvv2006/IMGP8357.jpg"
Die heb ik gezien. En vond die beter dan deze 2e.
Maar niet laten ontmoedigen. Over mijn eerste sportfoto's van snelle onderwerpen zal ik maar zwijgen. 't Is door te doen dat je het toestel bijna probleemloos en automatisch gaat aanpassen naar de omstandigheden.
[FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.
Ik denk dat het meeste al gezegd is : 1/2000 is overbodig snel en ISO 800 voor niks nodig. Een F8 moet meestal wel volstaan. Alles van het goede wat te veel dus Laat je echter niet ontmoedigen, door te doen leren we allemaal bij.
Comment