Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Knappe reeks!
Klaar zonder ruis, scherp over de hele velddiepte en enkel beweging te zien waar het mag/moet.
Mogen de exifs erbij?
Sporthal goed verlicht? Mogen flitsen? Goed glas? Raw en bewerken?
Veel vragen, , maar ben zelf al een tijdje aan het zoeken hoe ik dergelijke foto's kan verkrijgen.
Grtn,
€*
D5200 waarvan ik al een paar knopjes kan gebruiken
@Euro* : ik heb foto's gemaakt met de Nikkor 80-200 mm f2.8 en Nikkor 50 mm f1.8. Allemaal op laagste diafragma. Bijna 2 stops onderbelicht om snelheid te winnen. In RAW terug gecompenseerd. Autofocus op C (Continue) en op manueel. (Aanval op positie 4 had ik manueel scherpgesteld op netrand. Maar mag maar 3 foto's laten zien.)
Snelheid: tussen 1/200 en 1/320
ISO : tussen 640 en 800
Getrokken in RAW. Geen flash. Ik gebruik dat niet bij sport. Op één of andere manier stoor je toch spelers. Bij sommige sporten mag het zelfs niet.
Sporthal was verlicht met wit en geel licht. Viel nogal mee. Heb al erger meegemaakt.
Er was ruis aanwezig door de ISO-waarden. Met NeatImage wat gecorrigeerd.
@Jan: Je hebt gelijk. Had inderdaad nog een beetje van boven kunnen wegcroppen. Dan was de plaat volledig weg.
Patrick
[FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.
@Euro* : ik heb foto's gemaakt met de Nikkor 80-200 mm f2.8 en Nikkor 50 mm f1.8. Allemaal op laagste diafragma. Bijna 2 stops onderbelicht om snelheid te winnen. In RAW terug gecompenseerd. Autofocus op C (Continue) en op manueel. (Aanval op positie 4 had ik manueel scherpgesteld op netrand. Maar mag maar 3 foto's laten zien.)
Snelheid: tussen 1/200 en 1/320
ISO : tussen 640 en 800
Getrokken in RAW. Geen flash. Ik gebruik dat niet bij sport. Op één of andere manier stoor je toch spelers. Bij sommige sporten mag het zelfs niet.
Sporthal was verlicht met wit en geel licht. Viel nogal mee. Heb al erger meegemaakt.
Er was ruis aanwezig door de ISO-waarden. Met NeatImage wat gecorrigeerd.
@Jan: Je hebt gelijk. Had inderdaad nog een beetje van boven kunnen wegcroppen. Dan was de plaat volledig weg.
Patrick
Dag PatrickL,
heel goede weergave! Dat 2 stops onder werken in RAW heb ik nog niet gepropeerd maar is wel eens te overwegen. De eerste is heel goed naar timing en ook de kleuren zijn mooi. Ik zou wel de tekst wegclonen of croppen het trekt een beetje de aandacht. Net mooi dat de hand nog beweging geeft
@ Ronny: ik draai niet altijd 2 stops dicht. Ik draai toe totdat ik een behoorlijke sluitersnelheid heb. Want beweging trekken op 1/60ste geeft in de meeste gevallen geen fraai beeld.
[FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.
Patje mooie foto's ... volley staat ook nog op mijn verlanglijstje maar heb de tijd nog nie gevonden om eens naar een wedstrijd te gaan. Laat me iets weten als je nog eens gaat dan kunnen we mss samen eens gaan.
Patrick,
Ongeloofelijk mooie beelden, goed gevuld, met actie en bal d'erop.
En bedankt voor de technische uitleg
Het is duidelijk dat oefening kunst baart, hier is weerom het bewijs geleverd.
Comment