Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
een vraagje
ik stond op de eikenberg. met ongeveer hetzelfde materiaal als jij.
ben totaal niet content van mijn foto's deze keer.
heb jij de jouwe zwaar moeten bewerken ?
ik vind ze mooi trouwens.
heb geshoten in Tv modus op zowat 1/500 en iso 200 en veel te donker.
dat met mijn 75-300 lens III 4/5.6
@iodario: had mij helemaal niet ingesteld op het nemen van foto's, was gewoon op weg en ben vast gereden door deze wedstrijd, gewoon van de nood een deugd gemaakt met volgende instellingen: p-mode, ISO 200, lens een hele oude 100-300 (nog van mijn analoog toestel) gewoon op 100 laten staan, lichtmeting in het center, scherpstelling center, en dan nog ben de naam even kwijt..... tweede keuze uit de menu .... ai-servo???? Ik heb mij aan de kant gezet en ben gewoon blijven doordrukken, heb op een vijftal minuten een kleine honderd foto's genomen en ze zijn allemaal evenwaardig. Volgende bewerking: croppen, formaat aanpassen voor publicatie op internet waarna 50procent dynamisch verscherpen en kader. Na verkleinen van het formaat is verscherpen volgens mij altijd noodzakelijk.
@iodario: 1/500 is veel te kort, je kan even scherpe fotos verkrijgen van bewegende onderwerpen met slechts 1/250 en lager.
@mdb: verscherpen na verkleinen is niet het verstandigste. hoe lagere resolutie hoe onnauwkeuriger en opvallender verscherpen wordt, je kunt beter eerst verscherpen en daarna resizen met de "bicubic sharper" optie in photoshop. zo denk ik erover
@mdb: verscherpen na verkleinen is niet het verstandigste. hoe lagere resolutie hoe onnauwkeuriger en opvallender verscherpen wordt, je kunt beter eerst verscherpen en daarna resizen met de "bicubic sharper" optie in photoshop. zo denk ik erover
Dat is je goed recht - maar algemeen wordt gesteld dat het verscherpen altijd de LAATSTE bewerking moet zijn. Hoe minder pixels, hoe 'gemodereerder' moet verscherpt worden...
@ mdb : Mooie reeks
Greetz, Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
@iodario: 1/500 is veel te kort, je kan even scherpe fotos verkrijgen van bewegende onderwerpen met slechts 1/250 en lager.
groeten
heb de indruk dat je ironisch bent over die 250 ?
had ik dan op 1/1000 moeten nemen ofzo ? ik las soms toch in boekjes dat voor wielrennen 1/500 zou moeten volstaan of is dat overdreven ?
en ik veronderstel dat dan het diafragma nog een stuk verder openmoet ?
want 1/1000 wordt er niet zo lang belicht. en iso verhogen heb je toch altijd weer die ruis...
heb de indruk dat je ironisch bent over die 250 ?
had ik dan op 1/1000 moeten nemen ofzo ? ik las soms toch in boekjes dat voor wielrennen 1/500 zou moeten volstaan of is dat overdreven ?
en ik veronderstel dat dan het diafragma nog een stuk verder openmoet ?
want 1/1000 wordt er niet zo lang belicht. en iso verhogen heb je toch altijd weer die ruis...
nee ik bedoel wel degelijk 1/250
dat is natuurlijk als je een motion blur effect in de achtergrond wilt, hiervoor moet je je camera dan wel meebewegen met het onderwerp, maar dat is hier eiglijk niet echt van toepassing aangezien je een frontaalperspectief aangenomen hebt. maar moest je in de toekomst eens van langs opzij fotograferen kun je dat wel eens proberen.
als je echt alles wilt 'bevriezen' dan kan je wel 1/500 of korter nemen natuurlijk en overdag moet dat niet al teveel problemen geven qua lichthoeveelheid desnoods iso400, das nog goed te doen hoor.
diafragma naargelang situatie aanpassen é.
Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
Dat is je goed recht - maar algemeen wordt gesteld dat het verscherpen altijd de LAATSTE bewerking moet zijn. Hoe minder pixels, hoe 'gemodereerder' moet verscherpt worden...
@ mdb : Mooie reeks
Greetz, Kariboe
idd je laatste bewerking na alle retoucheringen voor een afgewerkte foto op volledige resolutie,
maar als je publiceert naar het web is verkleinen echt wel de allerlaatste stap.
geloof me vrij verscherpen na verkleinen geeft slechtere en onnauwkeurige resultaten.
ook logisch er zijn minder pixels om mee te werken, je hebt ze net weg gesmeten tijdens het verkleinen.
je zult bijvoorbeeld veel sneller halo's krijgen rond scherpe randen.
ik wil nie betweterig doen en besef dat je me in de fotografie wel een flinke stap voor bent,
maar ik wou je daar toch even op wijzen.
Comment