Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag aan deskundigen van close-ups

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraag aan deskundigen van close-ups

Sinds ik mijn D70 heb, vind ik het zalig om veel close-ups te nemen van mensen en dan zo dicht mogelijk te trekken, meestal zonder dat ze het weten.
    Daardoor krijg je zalige gelaatsuitdrukkingen van mensen die zich er niets van bewust zijn.
    Maar de laatste tijd krijg ik kommentaar dat ik "de koppen eraf snijd". Ik heb gereageerd, zolang de mensen mij niet moeten betalen voor de foto's dat ze niet mogen reklameren.
    Nu is echter mijn vraag: is dit fotografisch wel juist? Volgens mij wel, dus als ik nog eens kommentaar krijg, hoe kan ik dit verdedigen. Of, ben ik in het ongelijk en moet ik wat meer spatie laten boven het hoofd, maar dan kan je niet zo dichtbij, en vind ik het minder mooi.
    Zoals de POTD van vandaag vind ik gewoon zalig.

Re: Vraag aan deskundigen van close-ups

Is dit een vraag of is dit Showcase?

seppuku [mod]

Comment

Een vraag, maar ik wist niet waar ik die moest posten, dus hier gepost, verschuif die maar als het niet goed staat.

Comment

Tjah, elk zijn smaak zeker maar ik denk toch dat je bij de laatste foto een meerwaarde ging hebben indien de hoed er ook bij stond (en zeker aan de zijkant).

Wat die kinderfoto's betreft stoort mij dit niet zo erg,
        daar is hun gelaatsuitdrukking leuk genoeg om niet te moeten inzitten met hun "afgesneden" hoofd
        You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
        www.koendd.be

FZ50

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Act
          Nu is echter mijn vraag: is dit fotografisch wel juist? Volgens mij wel, dus als ik nog eens kommentaar krijg, hoe kan ik dit verdedigen.
          Fotografisch? Who cares? Jij bent de kunstenaar, dus alleen jij kunt bepalen of je iets wel of juist niet doet. Een deel van het hoofd weglaten maakt het portret vaak intiemer, blijkbaar trekt jou dit aan. Niks mis mee toch?

Als voorbeeld... ik zou die laatste nog veel scherper aangesneden hebben, vooral van de onderkant. Verder een stuk van links af en voila...

Comment

Ik ben het eens met Joost, niks "moet". Vanaf het moment dat je bezeten wordt door regeltjes is het m.i. om zeep (geldt voor alles ). Er zijn heel wat beroemde en schitterende foto's met "doorgesneden" hoofden.
            Als je toch het hele hoofd erop wil en groot genoeg... probeer eens in "portrait" (staand formaat), 't heet misschien niet voor niets zo
            Kris

Comment

Doe je eigen ding, en laat je niet beïnvloeden.
              Wel moet je rekening houden dat de foto wel het beste tot z'n recht komt.
              Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

Comment

Oké bedankt voor jullie reakties.
                Ik zal in het vervolg misschien iets meer portrait trekken, ik doe dat veel te weinig.
                En dan zien wat mij het meeste bekoort.
                En ja, inderdaad het zijn MIJN foto's maar wel over HUN hé?

Comment

Een vraag, maar ik wist niet waar ik die moest posten, dus hier gepost, verschuif die maar als het niet goed staat.
                  Dan past deze misschien beter in Tips & Trucs.

seppuku [mod]

Comment

Hoi Act,
                    Zoals reeds gezegd, het is toch de keuze van de fotograaf hoe hij zijn foto's kadreert, dus als jij die zo mooi vind, zeker doen.
                    Ik hou ook wel van dat very close, en doe dat ook zeer regelmatig.
                    Misschien wel ook eens portret-stand proberen.
                    Groetjes,
                    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Inderdaad Filmar, een prachtige foto. Ik vind het gewoon zalig om met de zoomlens te kunnen zien hoe dicht je kan gaan, en hoeveel je op de foto kan krijgen. En dan zalig genieten van een haarscherpe foto.
                      Ik zal nu wat meer portret trekken. dan is mijn probleem voor een stukje opgelost.
                      Maar ik zal koppen blijven afsnijden hoor, ook al zeggen ze dat dat op niets trekt.

Comment

Maar ik zal koppen blijven afsnijden hoor, ook al zeggen ze dat dat op niets trekt.
                        Het enige dat ik je alsnog in overweging zou willen geven is dat kadrage heel secuur moet gebeuren. Beeld maken is een kwestie van weglaten, snij bijvoorbeeld die laatste foto van je eens af direct boven het gat in die man z'n trui. Een stukje links er ook nog af en het portret wordt nog veel sprekender. Hak er ook niet te veel af - als zijn baardje de onderrand van de foto zou raken, dan wordt het te krap. En verder gewoon lekker eigenwijs doen wat je zelf mooi vindt

Comment

Inderdaad Joost, daarjuist ff geprobeerd, en het klopt, het is nog beter.
                          Wat de kin betreft, dit is toch wel het minste dat ik kan doen, maar anders kon ik het gaatje niet wegkrijgen.
                          En een kin bijna buiten de foto vind ik niet mooi.
                          en diene man is mijne zoon die op dit moment in Ecuador verblijft.

Comment

Inderdaad Joost, daarjuist ff geprobeerd, en het klopt, het is nog beter.
                            Top! En, wat vind'ie er zelf nou van?

Comment

Ik zou begod niet weten in welke compositie regel er staat dat je niet mag snijden.
                              Ik zou het anders durven zeggen.
                              Ofwel snij je er goed in ( zoals nu !! ) ofwel snij je er niet in.

En durf het niet achterwege te laten om horizontale portretjes te nemen he !!
                              Of ik laat mijn tanden eens zien GGrrrrrrr....
                              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Working...
                              X