Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR onder 0°C

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DSLR onder 0°C

Ik heb hier op Belgiumdigital al veel posts gelezen over het gebruik van je digitale spiegelreflex bij temperaturen van onder 0°C.

Ik ben, samen met mijn Canon EOS350D net terug van Skivakantie.
    Ik zat in de franse Alpen in de buurt van La Plange en Les Arcs.
    Er lag enorm veel sneeuw met temperaturen die nooit boven het vriespunt uitkwamen. Spijtig, dacht ik na het lezen van de verwante topics hier op het forum die het toch wel eens waren dat je meestal problemen hebt bij het gebruiken van je camera in de vrieskou.

Maar tot mijn grote verbazing heb ik 7 dagen lang mijn camera kunnen gebruiken bij temperaturen van -5°C op 1800 meter tot -15°C op 3400 meter.
    En dit zonder enig probleem. Mijn batterij hield het lang genoeg uit, ik kon lenzen verwisselen zonder het vormen van condens, spiegel is nooit vastgevroren, ...

Ik had een Lowerpro mini trecker AW die zich perfect leende voor snowboaden/fotograferen. Deze zat gevuld met een 15tal silica gel zakjes die je vindt in de meeste schoendozen die bij je thuis op zolder staan.

Ik heb slechts een keer een paar mini waterdruppeltjes aan de binnenkant van mijn EF 70-200 F/4 L USM lens gehad bij het verplaatsen van -5 naar +20 graden (buiten/binnen) maar deze waren na 5 minuutjes volledig verdwenen.

Foto's volgen later.

Hoop dat dit voor sommigen toch nog een geruststelling kan zijn als je wilt fotograferen wanneer het hevig vriest,
    bij mij ging het!
    Canon EOS 20D | Canon EF 70-200mm F4 L USM | Canon EF 28mm F2.8 | Speedlite 580EX | Velbon Sherpa 600n statief
    www.nikolassterck.be

Re: DSLR onder 0°C

De problemen moeten nog komen.
    Want nu gaat de dslr roesten.

Yvan
    Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

Comment

Wel een goede tip voor hen die ook in de vrieskou fotograferen:

Laat bij terugkomst in je appartement je camera en andere spullen gewoon in de tas (haal wel even batterij en kaarten er tevoren uit) en laat deze in gesloten tas op temperatuur komen. Daar dit veel geleiderlijker gaat (kan wel een paar uur duren) voorkom je condens op je spullen.

Wel haast? Rol je camera en lenzen in een droge handdoek en laat die bij het (klein beetje) open raam in de buurt van een verwarming op temperatuur komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nikolas
        Deze zat gevuld met een 15tal silica gel zakjes die je vindt in de meeste schoendozen die bij je thuis op zolder staan.
        Euch; en als er geen schoendozen meer op de zolder staan ... waar kan ik die best gaan halen?

Fingers crossed; dat het bij mij ook gaat, k blijf er ongerust bij

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ArkanB
          Euch; en als er geen schoendozen meer op de zolder staan ... waar kan ik die best gaan halen?
          Bij buitensportwinkels (AS adventure) verkopen ze droogzakjes voor schoenen (merk dryzone). Deze zijn zeer geschikt om materiaal droog te houden en bovendien zijn het stevige zakjes die altijd mee kunnen en herbruikt worden.

Comment

nen zeer dikke merci; k moest toch nog langsgaan bij AS Adventure

Comment

die dryzones zijn schitterend! Heb zelf een paar, en die worden tijdens het ski-verlof zeer intensief gebruikt...
              Achteraf nekeer microwaven en die zijn terug perfect droog...

Comment

Zelf een probleem gehad na het fotograferen in koude omgeving vorige week toen ik paar dagen weg was..
                Nadat ik in een warmere omgeving van lens gewisseld had, een 70-200 F2.8 werd vervanger door een 18-50 voor binnen nog wat te fotograferen bleek er ook condens op de 18-50 te komen. Na ± 15 minuten restje condens verwijderd en foto's gaan schieten incl flitser. Nu bleek alles zwaar overbelicht te zijn. Foto's waren niet om aan te zien. Het flitslicht werd dus overduidelijk niet aangepast door de camera. Zeker toch te vroeg begonnen omdat er blijkbaar ook nog condens op de contacten tussen body en lens zat. Wie heeft daar evt een oplossing voor cq ervaring mee. Of moet het toestel incl de lenzen gewoon langer acclimatiseren.

Comment

Ik zat vorige week in Oostenrijk en ben met camera tot -20à-25 °C geweest en heb ook geen noemenswaardige problemen meegemaakt.
                  Hetgeen eerder bevroor waren mijn vingers als ik zonder handschoenen foto's trachtte te nemen.
                  Geen ski- of snowboardvakantie maar avontuur in de sneeuw: rondtrekken met sneeuwraketten, top beklimmen, ijsklimmen,... Met de Lowepro Mini Trecker was dat absoluut geen probleem.

Grootste probleem was inderdaad de condens van de lens. Eénmaal is er ook condens gevormd binnenin mijn lens (en toen panikeerde ik toch even). Na 20 minuten was het gelukkig terug in orde (in handdoek op vensterbank boven de verwarming).
                  Spijtig genoeg heb ik wel ferme stofdeeltjes geërfd tijdens deze reis. Tijd om de sensor eens op te kuisen... (waar ik geen held in ben)
                  Stijn Swinnen
                  Dank u om mijn website te bezoeken - Lenske Boortmeerbeek
                  I am not a gear whore showing off my glass collection

Comment

Working...
                  X