Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Soort lichtmeting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Soort lichtmeting

Wanneer gebruiken jullie welke soort van lichtmeting?

Op mijn d50 heb ik matrix, centrum en spot. Ik weet waar ze voor staan, maar ik vroeg me af wat de gangbare methoden zijn. Zo heb ik de indruk dat mijn flitsfoto's binnen vaak overbelicht zijn, daarom denk ik dat ik betere resultaten kan halen met een centrummeting ipv matrix. Zo wordt er geen rekening gehouden met de donker achtergrond naast het onderwerp. 'k Heb mijn flash al op -1 gezet ook.

Re: Soort lichtmeting

ik heb ook net zo'n vraag,
    ik ben ook nog maar net begonnen met fotografie en heb een
    nieuwe Canon Eos 350D gekocht,

er staan drie soorten lichtmeting op:
    - evaluatieve meting
    - deelmeting
    - gemiddelde meting met nadruk op het midden

voor welke gelegenheden gebruik je welke zo ongeveer?

alle tips zijn ongelooflijk welkom !

Thanks
    Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

Comment

hangt zowat van je doel af.

je moet door je zoeker kijken en je onderwerp en omgeving bekijken.
      je wilt natuurlijk je onderwerp mooi belichten en voor de rest liefst geen uitgebrande vlekken krijgen.

vb voor spotmeting:
      je richt omhoog op een vogel. achter je vogel zit een bewolkte lucht. matrixmeting zal je een donkere vogel opleveren en mooie lucht. spotmeting op de vogel geeft je een deftig belichte vogel (maar je zal een heel heldere lucht krijgen)
      foto als spiegel of als venster?

Comment

Puur beeldafhankelijk, dus geen vaste lijn in te trekken. Zelf zien wat je het beste lijkt in dat specifieke geval. Je kan zelf ook wel nadenken over wat je het beste gebruikt, als je links een donkere schaduw hebt en rechts terug de zon.

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Zelf neig ik met m'n 10D om altijd voor deelmeting te gaan en na te bewerken. Ik heb daar de beste ervaringen mee.

Maar ik moet wel zeggen dat ik het sterke vermoeden heb dat er iets niet helemaal goed is met het toestel
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
            Zelf neig ik met m'n 10D om altijd voor deelmeting te gaan en na te bewerken. Ik heb daar de beste ervaringen mee.

Maar ik moet wel zeggen dat ik het sterke vermoeden heb dat er iets niet helemaal goed is met het toestel

Overbelicht/onderbelicht je daar de achtergrond niet mee
            Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
            Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xentro
              Overbelicht/onderbelicht je daar de achtergrond niet mee
              Hangt van je onderwerp af Vliegtuig of vogel onderwerpen neem ik dat op de koop toe. In dat geval vind ik het onderwerp het belangrijkste. Het zijn ook foto's die je niet over kunt doen, dus wil ik niet het risico lopen dat ik het plaatje "misloop" doordat het onderwerp niet goed belicht is. Achtergrond corrigeren binnen zekere grenzen kan altijd nog in PS. Ik schiet dan ook altijd RAW of maximaal JPEG.

Als het gaat om een mooi landschap wil je uiteraard het gehele plaatje zo goed mogelijk belichten. Dan gebruik ik het liefst evaluatieve of deelmeting. Net wat het beste resultaat geeft. Helaas geeft dit 8 van de 10 keer nog steeds niet het resultaat dat ik graag zou willen zien. Deelmeting geeft de beste resultaten, hoe gek dit ook klinkt. Maar ook dan wordt ik er vaak nog steeds niet blij van Soms (ong. 2 van de 10) lukt het wel, ongeacht de metingsmethode. Het waarom is me nog steeds niet duidelijk.

Maar zoals gezegd, ik vermoed heel voorzichtig dat er iets niet helemaal goed is met mijn camera. Met m'n G5 krijg ik wel de resultaten die ik hebben wil op Av, Tv en M. Het kan aan mijn onkunde liggen, maar ik mag toch verwachten dat de 10D het beter zou moeten kunnen dan de G5

In de loop der tijd wordt het zelfs slechter in plaats van beter. Misschien de 10D maar eens ter controle opsturen, maar ik heb er eigenlijk geen cent meer voor over. Reden voor een nieuwe cam misschien
              Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Hangt van je onderwerp af Vliegtuig of vogel onderwerpen neem ik dat op de koop toe. In dat geval vind ik het onderwerp het belangrijkste. Het zijn ook foto's die je niet over kunt doen, dus wil ik niet het risico lopen dat ik het plaatje "misloop" doordat het onderwerp niet goed belicht is. Achtergrond corrigeren binnen zekere grenzen kan altijd nog in PS. Ik schiet dan ook altijd RAW of maximaal JPEG.

Als het gaat om een mooi landschap wil je uiteraard het gehele plaatje zo goed mogelijk belichten. Dan gebruik ik het liefst evaluatieve of deelmeting. Net wat het beste resultaat geeft. Helaas geeft dit 8 van de 10 keer nog steeds niet het resultaat dat ik graag zou willen zien. Deelmeting geeft de beste resultaten, hoe gek dit ook klinkt. Maar ook dan wordt ik er vaak nog steeds niet blij van Soms (ong. 2 van de 10) lukt het wel, ongeacht de metingsmethode. Het waarom is me nog steeds niet duidelijk.

Maar zoals gezegd, ik vermoed heel voorzichtig dat er iets niet helemaal goed is met mijn camera. Met m'n G5 krijg ik wel de resultaten die ik hebben wil op Av, Tv en M. Het kan aan mijn onkunde liggen, maar ik mag toch verwachten dat de 10D het beter zou moeten kunnen dan de G5

In de loop der tijd wordt het zelfs slechter in plaats van beter. Misschien de 10D maar eens ter controle opsturen, maar ik heb er eigenlijk geen cent meer voor over. Reden voor een nieuwe cam misschien
                Mercikes voor de uitleg.

Ps. Die nieuwe camera? Ineens goed zagen bij het vrouwke voor een 5D .
                Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xentro
                  Ps. Die nieuwe camera? Ineens goed zagen bij het vrouwke voor een 5D .
                  Probleempje, net een huis gekocht en d'r moet nog het nodige gebeuren
                  Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Ik zal voor u dat toestel kopen en dan ruilen we, deal?

Comment

Sempike, ik heb dezelfde camera. Bij aankoop heb je er een bijzonder helder geschreven boekje (handleiding) bijgekregen.
                      Hier staan je vragen goed in omschreven. Het is te veel om dat allemaal over te tikken.
                      Pak je camera en de handleiding, begin bij het begin, hier leer je veel van.
                      Suc6
                      http://www.fotohans.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JoFramboos
                        Ik zal voor u dat toestel kopen en dan ruilen we, deal?
                        Een nieuwe 1D Mk II N tegen een 10D Graag zelfs, of bedoelde je dat niet
                        Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Een nieuwe 1D Mk II N tegen een 10D Graag zelfs, of bedoelde je dat niet
                          Ik denk dat hij u huis bedoelt

Comment

Working...
                          X