Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpte met lens 70-300mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Onscherpte met lens 70-300mm

Hallo iedereen,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
    Ik vraag me af of dit normaal is, ik krijg geen foto's scherp als ik volledig inzoom. Kan ik dan alleen met deze lens foto's nemen als ik mijn statief gebruik? Kan iemand me tips geven of iets dergelijke????

Vele groetjes en bedankt,
    Nikon D300+ Nikkor 18-200mm + Nikkor 70-300mm + Sigma Nikon SB 600 + Nikkor 50mm

Re: Onscherpte met lens 70-300mm

hoi,
    ik ben zelf ook maar een beginner, en heb een D70 met kitlens en een zoom lens 70-210mm van een analoog toestel, dus mag je dit maal 1.6 doen.
    zelf heb ik nog geen echte problemen ondervonden als je een stevige hand hebt, maar het is wel een feit dat als je volledig zoomt, je veel meer bewegingsonscherpte hebt, dus als je in de mogelijkheid bent, kan je best op statief werken, of vb ergens op steunen

grtz
    DJ
    --------------------------------------------------
    nikon D70 - 28/75mm 2.8 - 70/200 mm 2.8 - 90 mm macro 2.8

Comment

De cropfaktor bij je D70 is 1.5, dus die 300mm geeft effektief een 450mm wat al héél wat is, en een vaste hand zal inderdaad al redelijk nodig zijn!
      Heb je dat niet dan zal je inderdaad aangewezen zijn op een statief, een monopod kan al heel wat helpen, zo blijf je een stuk flexibeler dan met een gewoon drie-benig statief...
      Een andere optie is er voor zorgen dat je sluitertijd korter wordt, door diafragma- of iso-aanpassing om er maar 2 te noemen.

Comment

Door meer in te zoomen krijg je veel vlugger bewegingsonscherpte. Je zal 3x minder moeten bewegen om bij 300mm even weinig bewegingsonscherpte te hebben als bij 70mm.
        Wat ook zo is bij mijn zoomlens is dat het diafragma wijder is bij 50mm dan bij 200mm, dus dat betekend bij 200mm minder licht op de sensor wat voor een langere sluitertijd zorgt en dus ook meer bewegingsonscherpte dan bij de 50mm.

Ik dacht dat er ook zo een regeltje was dat je sluitertijd altijd groter moet zijn dan je brandpunts afstand. Maar hoe het exact werkt weet ik niet.
        Het komt er op neer dat je uit de losse hand korter dan 1/300ste moet belichten wanneer je op 300mm zoomt.

De cropfaktor bij je D70 is 1.5, dus die 300mm geeft effektief een 450mm
        correct me if i'm wrong, maar volgens mij heeft de cropfactor geen enkele invloed op de bewegingsonscherpte. (door een foto te croppen wordt hij niet minder scherp). De sensor is gewoon kleiner waardoor het beeld rond de sensor (dat ook nog goed doorgegeven wordt door de lens) niet op de foto kom te staan. De cropfactor veranderd dus niets fysisch aan de brandpuntsafstand.
        Last edited by littlewan; 22 december 2005, 23:47.

Comment

Ok, bedankt voor jullie reacties. Dan zal ik idd maar meer proberen ergens tegen te steunen of mijn statief mee te nemen. Zo'n monopod, wat kost dat ong?

Kennen jullie nog lenzen, die nog verder inzoomen???

Vele groetjes en bedankt
          Nikon D300+ Nikkor 18-200mm + Nikkor 70-300mm + Sigma Nikon SB 600 + Nikkor 50mm

Comment

Een monopod is echt geen uitgave, moet je kunnen kopen voor beneden de 100 € en dan heb je al een Manfrotto. Iets minder bekende koop je voor een paar tiental euro's. Nu vind ik persoonlijk 300 mm echt geen reden om op statief of monopod over te gaan tenzij je echt lange belichtingstijden nodig hebt. Het is allemaal een kwestie ook van gewenning en techniek. Je voeten juist plaatsen, je gewicht balanceren, arm tegen de borst en hand onder de lens, ademhaling onder controle houden. 't Klinkt belachelijk maar het werkt wel. Belangrijk is ook hetgeen in de jacht aim and shoot noemt : richten, focussen en afdrukken. Al de tijd die je langer wacht dan noodzakelijk ga je meer bewegen. Vergt oefening maar geeft uiteindelijk resultaat.
            fotosite

Comment

Hallo Elsan,

Bedankt voor je reactie. Ik zal dan zondag alvast wat gaan oefenen.
              Ik zal er proberen op te letten. Toen ik onlangs aan het kanaal foto's aan het maken was, en dus deze lens aan het proberen was, ik iedere keer heel snel moest zijn voor de vliegende meeuwen. Ik wou zo graag es zo'n vliegende meeuw fotograferen, omdat ik met m'n korte lens niet kort genoeg kom, en dat lukte me dus niet. Miss. op dat gebied tips? Voor vliegende vogels te fotograferen met zo'n grote lens?

Vele groetjes en tot schrijfs,

Comment

Van net ver genoeg in de kijker nemen, volgen terwijl je zoomt en afdrukken op het moment dat je toestel scherpstelt. De tijd tss de focusbevestiging en het afdrukken minimaal houden. Daarbij zorgen dat je op een zo hoog mogelijke sluitersnelheid zit. Je diafragma vrij open, dus lage Fwaarde. Deze techniek levert je in de regel een scherpe vogel op, geisoleerd van de omgeving, met een mooie DOF. Dit vraagt wel iets van je lens, hoe sneller en scherper je lens, hoe beter je resultaten uiteraard.
                vb :http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=87495
                fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vvm1
                  Ik wou zo graag es zo'n vliegende meeuw fotograferen, omdat ik met m'n korte lens niet kort genoeg kom, en dat lukte me dus niet. Miss. op dat gebied tips? Voor vliegende vogels te fotograferen met zo'n grote lens?
                  Dat is wel een hééééél andere uitleg als die in je originele tekst hé
                  "ik krijg geen foto's scherp als ik volledig inzoom" is wel héél wat anders dan "ik kan geen scherpte foto nemen van een vliegende meeuw"!!
                  Kijk eens in de exif-data van die foto's en laat ons eens weten wat de sluitertijden zo gemiddeld waren!? Als ik me niet vergis is jouw lens op 300mm f6.3 en dan heb je zonlicht nodig om deftige sluitertijden te bekomen!

Comment

hallokes,

Bedankt voor de tips.
                    Nee, maar het lukt me ook niet om scherp te stellen met de grote lens, in totaal.... Ik heb onlangs zelfs zittende vogels geprobeert te fotograferen en dat lukt me zelfs niet of toch niet goed.

Groetjes

ps: ik zal eens een foto zoeken + de waarden en deze dan plaatsen.
                    Last edited by vvm1; 23 december 2005, 09:16.

Comment

3vbtjes

Deze is gewoon gemaakt geweest van op een verre afstand.....

Kortere afstand

Met beweging dus....

Comment

deze is genomen met de 70 - 300, op 300mm, uit de hand. Het meisje bewoog heen en weer ...

Dus het is mogelijk om op 300mm met die lens mooi scherp te blijven, kijk maar eens naar het koord ...

www.fotofolio.be

Comment

vvm1: wat is er volgens jou mis met die plaatjes??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                            vvm1: wat is er volgens jou mis met die plaatjes??
                            Was ik mij ook eigenlijk stil aan het afvragen
                            www.fotofolio.be

Comment

Ik vraag het mij ook af, haarscherp zijn ze misschien niet, maar ik zou zeker niet durven zeggen dat ze niet zo onscherp zijn dat het storend is

Comment

Working...
                              X