Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsset Falcon Eyes 150Ws opstelling + resultaten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitsset Falcon Eyes 150Ws opstelling + resultaten

Deze set heb ik hier dus eindelijk bij mij thuis liggen.
    Ik weet het, niet de beste set maar het is om te beginnen en ik doe het maar voor het plezier.

Nu was mijn vraag hoe ik deze set juist moet opstellen om zo goed mogelijke foto's te schieten?
    Want met slechts 2 flitsters kun je toch niet zowel de achtergrond als de haren als de voorkant uitlichten? Maar hoe haal ik er toch het beste uit?
    Ik heb geen flitsmeter, is dit echt noodzakelijk, of hoe kun je anders het "juiste diafragma" meten.
    Waar kan een reflectiescherm juist wat doen?

Ik heb een Canon 350D. Op welke stand moet ik die juist zetten? Op de "M" stand kan ik mijn sluitertijd zo kort maken als ik wil maar het diafragmagetal blijft op 5.6 staan. De camera geeft aan dat de foto onderbelicht zal zijn, maar natuurlijk door de flitsters is de foto perfect. Hoe verander ik zowel diafragmagetal als sluitertijd?

Wat ik nu allemaal thuis heb liggen:
    Calumet achtergrondrol 11m op 2,75m
    2x flitser DE150
    2x statief 200cm
    softbox 60x60cm
    paraplu wit 70cm
    IR-Trigger

Kan ik een ander soort lamp gebruiken voor extra uitlichting van bijvoorbeeld de achtergrond? Of is dit juist geen goed idee?

Ik ben volledig nieuw in deze vorm van fotografie en zou graag wat bijleren.
    Ik heb al eens gezocht op het forum maar ik vond toch niet echt wat ik nodig had.
    Last edited by Nikolas; 18 december 2005, 18:44.
    Canon EOS 20D | Canon EF 70-200mm F4 L USM | Canon EF 28mm F2.8 | Speedlite 580EX | Velbon Sherpa 600n statief
    www.nikolassterck.be

Re: Flitsset Falcon Eyes 150Ws opstelling

Ik heb een Canon 350D. Op welke stand moet ik die juist zetten? Op de "M" stand kan ik mijn sluitertijd zo kort maken als ik wil maar het diafragmagetal blijft op 5.6 staan.
    Lees er je handleiding nog eens op na. In "M"-stand kan je ook je diafragma instellen. Je moet daarvoor echter een toets (Het "Av"-toetsje als ik mij niet vergis) indrukken terwijl je aan het instelwieltje draait.
    Let op wat de sluitertijd betreft. Als die te kort is, dan wordt de volledig foto niet goed belicht.
    meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

Comment

Ok, al heel hard bedankt!

Nog iemand tips?
      Canon EOS 20D | Canon EF 70-200mm F4 L USM | Canon EF 28mm F2.8 | Speedlite 580EX | Velbon Sherpa 600n statief
      www.nikolassterck.be

Comment

Twee lampen is niet al te veel, maar je kunt er met een handigheidje drie van maken door een reflectiesscherm bij te grbruiken (ok, niet echt drie lampen, maar wel het effect van drie). Reflectieschermen kun je voor weinig geld kopen in allerlei afmetingen en (ook belanbgrijk) in de kleuren wit, zilver en goud. Vooral met goud kun je makkelijk een warm effect in een foto bereiken.

Er is geen standaardopstelling voor de lampen. Het is juist de creativiteit van de gebruiker die maakt of het licht mooi of niet mooi uitvalt. Maar je kunt op safe spelen door de softbox vlak boven de camera op te stellen. Dat geeft een heel zachte en heel saaie, vlakke verlichting. Je kunt vervolgens de aande zijkant opgestelde paraplu (en het reflectiescherm) gebruiken om diepte in de foto te brengen.

Door vervolgens te gaan experimenteren met de plaatsing van de lampen kun je zelf op zoek gaan naar een verlichting die het best bij jouw onderwerp past.

Ik hoop dat ik je hiermee een klein beetje verder heb kunnen helpen...

Groeten, Miriam

Comment

OK, hier de allereerste resultaten:

De flitser met de softbox stond linksvooraan voor het model.
          De flitser met de paraplu aan haar rechterzijkant een beetje meer naar achter.

De 1e en 3e foto zijn getrokken met een EF 28mm F2,8 lens.
          De 2e foto met een EF 70-200 F4 L USM lens.
          Alle foto's met een sluitertijd van 1/125 en diafragmagetal van 11.
          Getrokken in RAW, beetje aangepast met RawShooter.

Het gaat niet echt over het model, meer over de kwaliteit van de foto.
          Wat denken jullie?
          Waarop moet ik letten?
          Wat is er nog noodzakelijk?

Alvast bedankt!
          www.nikolassterck.be

Comment

Ik vind dit zeker niet slecht. Het model ook niet trouwens
            Is de Falcon eyes set een SS150 of een DE150?
            Waar heb je die trouwens gekocht? (Ik denk er nl. ook over om zo'n 150 W set aan te schaffen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flitske
              Ik vind dit zeker niet slecht. Het model ook niet trouwens
              Is de Falcon eyes set een SS150 of een DE150?
              Waar heb je die trouwens gekocht? (Ik denk er nl. ook over om zo'n 150 W set aan te schaffen)
              Ik heb deze gekocht:
              "Flitsset Falcon Eyes 2x DE150 150Ws"

Bij http://www.gsl.be is deze in pormotie tot 31 december: 345 euro. Er komen wel 25 euro verzendingskosten bij, tenzij je alles zelf gaat ophalen. Ik was heel tevreden over de service.

Nog reacties op de foto's?
              www.nikolassterck.be

Comment

Re: Flitsset Falcon Eyes 150Ws opstelling + resultaten

Niemand meer
                www.nikolassterck.be

Comment

Allé, dan zal ik toch nog een reactie sturen. Zoals ik reeds zei, vind ik de foto's zeker niet slecht, maar persoonlijk had ik wat meer saturatue gebruikt. De foto's zien er op mijn scherm nogal 'flets' uit. Misschien kan dit ook verbeterd worden door wat make-up?

Comment

Tja de vraag is maar wat je niet slecht vind he en waar je de lat legt

voor mij is het nietszeggend , en voor je tot die materie overgaat vraag ikl me af waar de kenners zitten ????
                    Op de eerste plaats een grijze ipv een witte achtergrond ? en dan eentje totaal oveverbelicht .
                    Djeeszes mensen waar gaan we heen met de basis ????? pffff en dan zijn er nog die beweren dat het ok is

koop al eerst een lichtmeter dan ben je al een heel eind op weg , boeken hoef je niet te kopen je vind genoeg info op het net als het tenminste constructief is want wat ik hier de laatste tijd vind zijn beginnelingen die andere beginnelingen dan is gaan vertellen hoe het moet .

Tja dan zijn we goed bezig zenne .

jongens een goeie raad voor ge aan iets begint doe dan tenminste de moeite om er iets over te leren , en als je dat doet weet je zowiezo dat fklitsen let studio flitsen ten minste een licht meter vraagt .

succes .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tubbs

voor mij is het nietszeggend , en voor je tot die materie overgaat vraag ikl me af waar de kenners zitten ????
                      Op de eerste plaats een grijze ipv een witte achtergrond ? en dan eentje totaal oveverbelicht .
                      Djeeszes mensen waar gaan we heen met de basis ????? pffff en dan zijn er nog die beweren dat het ok is

koop al eerst een lichtmeter dan ben je al een heel eind op weg , boeken hoef je niet te kopen je vind genoeg info op het net als het tenminste constructief is want wat ik hier de laatste tijd vind zijn beginnelingen die andere beginnelingen dan is gaan vertellen hoe het moet .

Tja dan zijn we goed bezig zenne .

jongens een goeie raad voor ge aan iets begint doe dan tenminste de moeite om er iets over te leren , en als je dat doet weet je zowiezo dat fklitsen let studio flitsen ten minste een licht meter vraagt .

succes .
                      Je hebt natuurlijk voor een groot deel gelijk.
                      Maar de beginners moeter er toch juist mee kunnen beginnen.
                      Ok de achtergrond is ofwel niet goed uitgelicht ofwel is de foto overbelicht maar ik vroeg gewoon om wat hulp om dit juist te vermijden in het vervolg.

Als je dan zegt dat een flitsmeter helpt dan ben ik je heel dankbaar maar dat had ik hier al gelezen op het forum. Ik zal dit ook weldegelijk nodig hebben maar momenteel heb ik thuis liggen wat ik heb liggen en wil daar mee proberen tot ik weer wat geld heb om een reflectiescherm, flitsmeter, ... te kopen.
                      Ik volg hier al een heel tijdje de onderwerpen met betrekking tot studiofotografie en had nu net het geld om het absolute basismateriaal te kopen waarmee ik, aldoende, wil leren.
                      www.nikolassterck.be

Comment

Hier een link met mogelijk wat nuttige info.

Ennu
                        Nikon D70 kit f3.5/4.5, NIKKOR 70-210 f4/5.6, NIKKOR 50/f1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tubbs
                          Alle begin is moeilijk en dat er mensen zijn die het allemaal al veel beter kunnen mag geen reden zijn om iemand die net begint keihard af te branden. De foto's kunnen beter, maar dat is dan ook net de lol van het fotograferen als amateur: je kunt telkens opnieuw proberen jezelf te verbeteren.

Dus gewoon doorgaan met oefenen.

Groeten, Miriam

Comment

Een lichtmeter is handig maar zeker niet verplicht

@ tubbs: Leg mij eens uit hoe je met 2 flitsers ( die je gebruikt om het model te belichten ) nu de achtergrond spierwit kan krijgen ???
                            Iemand zijn werk afbreken is o zo simpel !!! Ik dacht dat de kracht van DB was om iemand verder te helpen en hem te vertellen hoe het wel moet. Maar ik zal wel mis zijn zeker

Wat ik zou doen met 2 flitsers:

a) Gebruik één flitser om het model te belichten ( met softbox ), zet die onder bv. 45°. Gebruik uw reflectiescherm om de andere kant van het model ( een beetje ) op te lichten. Op die manier heb je geen al te vlakke belichting.
                            Op uw andere flits kan je een " trompet ", " raster " of een " karton buis, of papierrol " gebruiken om een spot te richten om de achtergrond om zo een witte vlek die naar grijs uitloopt te krijgen. Voorbeeld :http://users.pandora.be/vandergheyns...afie/cara5.jpg
                            of http://users.pandora.be/vandergheyns.../Samantha2.jpg

b) zelfde opstelling, maar zonder " raster "," trompet "of "..." op de flits. Zo heb je een half "witte" en half " grijze " achtergrond.
                            Voorbeeldje
                            http://www.fotobord.be/fotograaf.php?ID=216 , zoek naar " naakt "

c) Zelfde opstelling maar gebruik nu de flitser waarmee je anders uw achtergrond belicht met een "trompet" om het haar van het model te belichten, om het effect van " de zon in het haar " te bekomen.
                            Uw flitser ergens tegen de achtergrond zetten en naar het achterhoofd van het model richten ( tegenlicht ). Je zal dan wel een grijze achtergrond hebben, tja , en dan ? ( trek mijn schouder omhoog ) dan heb je een grijze achtergrond he !!
                            In dit voorbeeldje staat de flitser in beeld, je kan hem ook buiten beeld zetten heb !!
                            http://users.pandora.be/vandergheyns...stephanie2.jpg
                            Niet echt een goed voorbeeld van de zon in het haar, maar je weet wat ik bedoel he !!

Je kan zo veel doen met 2 flitsers ( beetje creatief zijn he !! )
                            Ook kan je mooie dingen maken met één flitser.
                            Gewoon een beetje spelen met uw flitser en vooral "durven verzetten" !!!

O, ja andere lichtbronnen ( gewone lampen, enz... mengen ) doet niet veel uit .
                            Met uw flitser flits je al dat andere licht gewoon weg, dus maakt niet veel uit ...
                            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Ik weet niet al teveel over studiowerk maar belichting is belichting, welke lichtbronnen je ook gebruikt. Ik zal me niet uitspreken over pose, scherpte, ... want dat is duidelijk de bedoeling niet.

Het eerste wat me opvalt is dat de foto's er heel 'plattekes' uitzien. Een goeie belichting is niet hetzelfde als alles evenveel te belichten en alle schaduwen weg te werken. Schaduwen zijn minstens even belangrijk als licht.

Als ik jou was zou ik het heel eenvoudig houden en een aantal fotosessies doen enkel en alleen om bij te leren. Het eindresultaat mag daarbij van geen belang zijn, want dat ga je op veilig spelen en minder experimenteren.
                              Ik zou zelfs beginnen met 1 flitske en een poging doen om een natuurlijke belichting na te bootsen. Er is ook maar 1 zon, dus probeer eens het licht te imiteren dat door een venster valt op een bewolkte dag. Eénmaal je zo een paar mooie foto's kan maken, kan je misschien eens proberen om het effect te krijgen van datzelfde licht dat gereflecteerd zou zijn op een tegenover het venster liggende muur door je tweede flitser (met een lagere intensiteit) langs de andere kant te plaatsen.
                              Geleidelijk aan ga je zo verder tot je meer complexe opstellingen kan maken.

Telkens je een foto ziet die je mooi vindt, bestudeer die dan grondig. Van waar komt het licht? Is het hard licht of zacht licht? ...
                              Probeer deze situaties in je eigen studio na te bootsen. Je zal ongetwijfeld vaak op je fotografische bek gaan, maar dat zal steeds minder en minder gebeuren als je doorzet.
                              Op het net, in tijdschriften en boeken vind je ook tal van belichtingsschema's die nuttig zijn om eens uit te proberen.

Laat je vooral niet ontmoedigen als het allemaal niet meteen perfect lukt. Laat je ook niet ontmoedigen door beperkt materiaal-arsenaal. Vroeg of laat zal je ongetwijfeld een lichtmeter, extra flitsen, ... willen kopen maar door eerst met zware beperkingen gewerkt te hebben zal je uit dat extra materiaal later meer uithalen.

Post regelmatig je vorderingen en leer uit de commentaren van meer ervaren studioshooters.

succes
                              Bert Stephani

http://www.bertstephani.com

Comment

Working...
                              X