Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vignettering wegwerken...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vignettering wegwerken...

Ik ben uit gebrek aan gepaste software nog maar net begonnen met foto's te maken in RAW (Nikon NEF beter gezegt) Nu heb ik nogal veel last van vignettering en kan ik die wegwerken met de RAW tool die ik krijg in photoshop wanneer ik een NEF bestand open.
    Nu heb ik al veel instellingen geprobeerd maar ik vind niet echt de gepaste instelling om de vignettering weg te werken.
    Misschien hebben jullie tips over hoe ik dit het beste doe? Of hoe kiezen jullie jullie instelling?
    een paar andere raw instellingen zijn ook altijd welkom !
    Alvast bedankt

Re: Vignettering wegwerken...

Ik gebruik de PTLens plug in daar voor (werkt niet alleen op raw's, maar ook op je jpegs)
    www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paul C
      Ik gebruik de PTLens plug in daar voor (werkt niet alleen op raw's, maar ook op je jpegs)
      Ik werk ook met PTLens in PS.
      Je kan niet alleen de vignettering weghalen, maar je kan bijvoorbeeld ook de CA (Chromatic Aberration) verwijderen in je foto...
      Heel handige plug-in

Mvg,
      Robert

Comment

heb die pt lens eens geprobeer maar hij werk niet met mijn D50 NEF files , allé, ik het toch nog niet gevonden.

Niemand anders die dit in PS doet of zo?

Of hebben jullie allemaal zo een goede lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door littlewan
          heb die pt lens eens geprobeer maar hij werk niet met mijn D50 NEF files , allé, ik het toch nog niet gevonden.

Niemand anders die dit in PS doet of zo?

Of hebben jullie allemaal zo een goede lenzen
          Heeft niks met NEF files te maken, gewoon eerst NEF binnenpakken in PS
          Dan Filter/ePaperpress ... en dan zult ge 't wel zien (anders is uw plugin niet correct geïnstalleerd)

Comment

Nu werkt ie, ik had de tool ipv de plugin getest.

maar hoe gaan jullie nu te werk om het beste resultaat te krijgen? gewoon uitproberen geeft toch niet altijd de ideale resultaten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door littlewan
              Nu werkt ie, ik had de tool ipv de plugin getest.

maar hoe gaan jullie nu te werk om het beste resultaat te krijgen? gewoon uitproberen geeft toch niet altijd de ideale resultaten
              Beeldbewerking is een abstract gegeven, dat doet ge met "feeling"

Comment

Dat is waar maar wanneer je een egale blauwe lucht wilt (omdat dat ook zo was toen je de foto nam) dan wil je ook dat hij echt egaal is.
                lichter, donkerder, lichter, donkerder lichter is ook niet zo mooi en dat krijg je vlug wanneer je niet zo goed bezig bent.

Ik dacht dat men dat misschien makkelijker kon zien op een histogram of zo, of de manier waarop je de veranderingen ziet gebeuren tot een bepaald punt,...

nu ja ik zal maar wat meer aan mijn 'feeling' gaan werken

Comment

Working...
                X