Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser als slave gebruiken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitser als slave gebruiken

Het is misschien een stomme vraag maar moet je echt twee flitsers hebben om er één van de twee als slave te kunnen gebruiken?

Ik heb namelijk net een Speedlite 580EX maar ik vroeg mij dus af of ik die op de een of andere manier op een andere plaats kan zetten dan op mijn body zelf zonder dat ik daarvoor een tweede flitser nodig heb die als "master" moet gebruikt worden.

Bestaat er hier geen hulpmiddeltje voor?
    Canon EOS 20D | Canon EF 70-200mm F4 L USM | Canon EF 28mm F2.8 | Speedlite 580EX | Velbon Sherpa 600n statief
    www.nikolassterck.be

Re: Flitser als slave gebruiken

Oorspronkelijk geplaatst door Nikolas
    Het is misschien een stomme vraag maar moet je echt twee flitsers hebben om er één van de twee als slave te kunnen gebruiken?

Ik heb namelijk net een Speedlite 580EX maar ik vroeg mij dus af of ik die op de een of andere manier op een andere plaats kan zetten dan op mijn body zelf zonder dat ik daarvoor een tweede flitser nodig heb die als "master" moet gebruikt worden.

Een slave flitser wordt 'getriggered' en er moet dus een event plaatsvinden dat dit uitlokt. Als hij op de camera staat is dit de puls die via de contactschoen wordt doorgegeven.

Bij los gebruik wacht de slave op een signaal van buitenuit. Dat kan van studioflitsers komen, van een master flitser of van een afstandsbesturing (IR-signaal bijvoorbeeld). In elk van die gevallen is er een signaalzender nodig.

Het signaal kan echter ook komen van een timer, die bijvoorbeeld de flitser met bepaalde intervallen doet afgaan. Dit zou bijvoorbeeld kunnen met open lens in een donkere ruimte.

Zonder signaal geen (slave)flits. Zonder apparaat geen signaal. Met je vingers knippen telt niet mee .
    Fullator
    Fotostudio Candela Zone
    website: http://www.chronax.be
    website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nikolas
      ST-E2 of een simpele 'cord' (nummer ontgaat me nu ff)
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Je zou ook de interne flitser kunnen gebruiken om de slave te triggeren. Dan zet je zo'n slave triggerblokje van HAMA ofzo onder je normale flitser en voila...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost
          Je zou ook de interne flitser kunnen gebruiken om de slave te triggeren. Dan zet je zo'n slave triggerblokje van HAMA ofzo onder je normale flitser en voila...
          Zo doe ik het (voorlopig) ook met de D70.
          Wel opletten dat je de interne flits dan op "manual" zet (niet iTTL) want anders zijn de beelden gegarandeerd onderbelicht
          De (automatische) externe flitser regelt dan zelf de hoeveelheid licht (geen TTL, maar mits wat oefening en ervaring wel goed bruikbaar)
          De intensiteit van de interne flitser kan desgevallend nog naar believen gestuurd worden via het menu.

Comment

Maar...

1) Dat blokje van HAMA ondersteund dat ETTL? Want dat is op zich geen overbodige luxe.

2) De D70 kan zelf als master gebruikt worden zonder extra hulpmiddelen; ik heb het al zien doen.
            pixelpusher

Comment

Working...
            X