Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Q] Voetbal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Q] Voetbal

Hoi,

ik mag morgenavond foto's gaan maken op een voetbal match. Ik had dit echter nog nooit gedaan en had ook niet het nodige gerief. Ik ben vandaag dan een Nikon 80-200mm f2.8 gaan huren en een SB-800 flitser. Als toestel heb ik een D70s.

Zijn er hier voetbalfotografen die mij algemene tips kunnen geven (kwa plaatsing ed langs de lijn) maar ook over hoe ik het best de flitser (ben nu ook de handleiding aan het lezen) instel/gebruik?

Dank bij voorbaat!

Re: [Q] Voetbal

Wel met voetbal sta ik regelmatig rond het doel omdat daar zeer veel actie gebeurd.
    Corners, keepersaves, ...
    Zou ook de Iso hoog genoeg zetten zodat je genoeg reikwijdte met de flits hebt.

Groetjes Killerke
    www.knfotostudio.be

Comment

Zorg ervoor dat je de spelers frontaal kunt fotograferen.

Kijk eens naar sport en vliegende tackle hier. Dan is het jammer dat je de kans niet hebt om de spelers frontaal te fotograferen

Je kunt uiteraard niet overal aanwezig zijn, dus zoek jezelf de kant uit waar misschien de meeste doelpunten vallen

Flitser heeft geen nut, je moet gebruik maken van het aanwezige licht. ISO op 400 of hoger zetten.

Zorg dat je je stand zet op "all servo" 'k weet niet of dat bij een Nikon bestaat, heb zelf een canon. Dat zorgt ervoor dat je snel achter elkaar foto's kunt nemen.

Welke wedstrijd moet je vastleggen als ik vragen mag

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beauceron
        Welke wedstrijd moet je vastleggen als ik vragen mag
        Moeten? Geen . Ik mag morgen RSCA-Charleroi bijwonen langs de zijlijnen.

Flitser is waarschijnlijk enkel nuttig voor de groepsfotos en als ze uit de kleedkamers komen, nee?

Comment

Op Anderlecht mag of kan je enkel langs de zijlijn plaatsnemen om foto's te maken. Met de 70-200 kan je je best ergens plaatsen in de buurt van de cornervlag of in de buurt van de dug-outs. Zo kan je acties dichtbij het doel en het middenveld vastleggen.

Qua instellingen : drijf je iso-waarde zeker op naar 800, en zet je sluitertijd hoog genoeg (minstens 1/400). Indien mogelijk, werk in raw, dan kan je achteraf nog verder corrigeren op het gebied van licht en kleur. Tijdens de wedstrijd mag er niet geflitst worden (is uiteraard storend voor de spelers), maar de verlichting op Anderlecht is goed genoeg zodat je geen flits nodig hebt. Je kan die best gebruiken als je voor of na de wedstrijd op het veld moest gaan.

Werk altijd in reeksen, zo heb je het meeste kans om een actie op het juiste moment vast te leggen, en als je de spelsystemen van een ploeg kent, tracht op voorhand te anticiperen en in te schatten naar waar een pass kan vertrekken.

Als je inspiratie nodig moest hebben kan je altijd een kijkje nemen op onze website.

Nog 1 tip : neem een stoeltje mee, en zorg ervoor dat je tijdens de tweede helft niet aan de kant zit waar de invallers opwarmen (aan de kant van het bezoekersvak) !!

Comment

Alvast bedankt voor de tips! Indien er nog mensen suggesties/tips hebben laat maar komen .

@Raceshot: heb ik met die 200mm (+ cropfactor van 1.5) genoeg mogelijkheden, of moet ik constant zorgen dat ik dicht op de actie zit?

Comment

Probeer je te richten op actie die dichtbij gebeurt, ik werk quasi altijd met een 300mm + cropfactor van 1,6. Als je je opstelt in de buurt van de cornervlag of middellijn moet je normaal voldoende radius hebben om goeie shots te maken. Het voordeel van de 70-200 is dat je nog kan uitzoomen, waardoor je ook acties in beeld kan brengen die dichtbij gebeuren.

Comment

Mag je dan "zomaar" op de zijlijn in Anderlecht? Zou het graag wel eens doen.

Kom je toe met F4 denk je?
                flickr

Comment

dit hoort eerder thuis in tips & trucs

moderator Bjokke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guRuh
                    Mag je dan "zomaar" op de zijlijn in Anderlecht? Zou het graag wel eens doen.

Kom je toe met F4 denk je?
                    "Zomaar" zal je niet binnengeraken als fotograaf bij een eersteklasseclub. Alle accreditaties worden uitgedeeld via sportpress, die exclusief voor de kbvb werken. Om als fotograaf in eerste klasse te werken, dien je immers over een speciale vest te beschikken. De clubs zelf mogen ook altijd een clubfotograaf afvaardigen, da's normaalgezien zowat de enige manier om in eerste klasse binnen te geraken.
                    Het aantal fotografen dat eerste klasse mag volgen, is dan ook zeer beperkt.

Comment

Gisteren geslaagde avond gehad, en er zitten enkele leuke foto's tussen met dank aan Raceshot voor de tips!

Foto's volgen zo snel mogelijk!

Comment

waar ben jij die lens gaan huren ?
                        ben benieuwd naar je resultaten...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Trooper2
                          waar ben jij die lens gaan huren ?
                          ben benieuwd naar je resultaten...
                          Was ik mijn eigen ook al aan het afvragen ?!
                          Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                          http://album.zoom.nl/user/lindberg/

Comment

Working...
                          X