Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panning

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Panning

Ik was hier net wat in het onderdeel sport aant bladeren en daar kwam ik steeds het woord panning tegen ik vermoed dat dit iets te maken heeft met snelbewegende objecten fotograferen maar bij deze dus graag wat info en liefst zelfs tips en technieken gevraagd. Normaal is dit soort dingen echt mijn ding niet maar het ziet er wel allemaal heel strak uit dus ik zou het ook wel eens wilen proberen.

Alvast Bedankt
    HTTP://WWW.MUSICPHOTOS.BE
    Canon 1DMK2 / Canon 5D / 17-40 4 L / 24-70 2.8 L / 70-200 2.8 L / Canon 15mm Fisheye 2.8 / 580 EX / Lowepro PhotoTrekker AWII

Re: Panning

Panning is eigenlijk 'gewoon' een bewegend object volgen zodat het niet-bewogen op je foto staat maar dus de achtergrond wel... Hoe sneller je onderwerp, hoe moeilijker uiteraard!
    Het gebruik van statief/éénpoot kan helpen omdat je op die manier bvb vertikale beweging kan uitsluiten bij o.a. autosport.

Comment

Omdat in het forumonderdeel beginners een foto getoond moet worden, verplaats ik dit topic naar een meer geschikt forumonderdeel, waar geen foto's getoond hoeven te worden ter beoordeling.
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

Comment

Dit is een voorbeeld van panning:

Om dit effect te bekomen volg je het onderwerp, en terwijl je de camera meedraait maak je de foto. Probeer zoveel mogelijk dezelfde snelheid aan te houden (maar als die motor net het gas openzet, dan wordt dat weer moeilijker ) . Als je dan een vrij lange sluitertijd kiest, is het onderwerp scherp, en de achtergrond + alle bewegende onderdelen worden dan onscherp. Je ziet dan duidelijk dat er beweging inzit.

Met een te korte sluitertijd bevries je de actie, en is het net alsof het onderwerp stilstaat.

Deze foto is gemaakt met een sluitertijd van 1/100sec. Dan is het percentage geslaagde foto's meestal niet erg groot, voor dit soort foto's werkt een sluitertijd van 1/320sec vrij goed (maar dan is de achtergrond niet zo wazig).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Bedankt voor de reacties. Ik zal het eens proberen binnenkort.
          HTTP://WWW.MUSICPHOTOS.BE
          Canon 1DMK2 / Canon 5D / 17-40 4 L / 24-70 2.8 L / 70-200 2.8 L / Canon 15mm Fisheye 2.8 / 580 EX / Lowepro PhotoTrekker AWII

Comment

Working...
          X