Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bedenkingen bij macro fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bedenkingen bij macro fotografie

Ik heb een macrolens op statief geplaatst voor een rolmeter zodat ik een 1:1 vergroting heb en met vier verschillende camera's foto's gemaakt.
    Linksboven Nikon D700 - Rechtsboven Nikon Z5
    Linksonder Nikon D7500 - Rechtsonder Olympus E-PL7

Uit ieder beeld heb ik een stukje van 500x250 pixels geknipt.

Info gebruiikt materiaal

De D700 en Z5 hebben een fullframesensor.
    de D7500 een APSC cropsensor
    E-PL7 een halfkleinbeeldsensor.
    Met een macrolens die een 1:1 beeld kan maken wordt 1mm van je onderwerp als 1mm weergegeven op de sensor van ja camera. Bij een “full frame” camera met een sensor van 36x24 mm vult een onderwerp van dezelfde afmetingen dus de volledige sensor. Bij een kleinere sensor, hier een APSC (Nikon D7500) of halfkleinbeeld (Olympus E-PL7) heb je voor 1mm onderwerp ook 1mm sensor nodig, waardoor de vergroting groter lijkt. Zo begrijp je dat veel macro-fotografen opteren voor micro four thirds camera’s.
    Als we dan het aantal megapixels van de sensor opnemen in de vergelijking, en we nemen uit elke foto een stukje van 500x250 pixels, dan zien we dat 1mm meer pixels gebruikt op een hogere resolutie sensor, waardoor de vergroting hoger lijkt. Hierdoor kan je een afbeelding van een 24MP-FF-sensor groter afdrukken dan een van een 12 MP-FF-sensor voor er kwaliteitsverlies is. Dit is ook mooi meegenomen als je een wil croppen en dus maar een deel van je foto gebruiken voor het www bijvoorbeeld. Een 20,5MP-APSC-sensor komt qua dichtheid overeen met een 30,75MT-FF-sensor en een 16MP-MFT-sensor met 16MP komt overeen met een 32MP-FF-sensor.
    Dus bij een 1:1 macrobeeld is een echte mm ook 1mm op de sensor. Bij een kleinere sensor neemt die mm relatief meer plaats in en lijkt het op een sterkere vergroting en op een sensor met meer MP zitten er dan ook meer pixels in die mm, waardoor je groter kan afdrukken of meer kan croppen zonder kwaliteitsverlies.
    Last edited by LucFT; 22 juni 2025, 08:50.

' Dit is ook mooi meegenomen als je een wil croppen en dus maar een deel van je foto gebruiken voor het www bijvoorbeeld'
    ik heb deze zin een paar keer moeten herlezen voor ik het snapte. Best eens je eigen tekst goed herlezen voor je het publiceert.
    Voor de rest, een goeie uitleg.
    Maar hier is volgens mij een betere uitleg van Pieter Dhaeze:
    Last edited by chrisvdv; 22 juni 2025, 09:42.

Comment

Bedankt Chris om de link naar dat YouTube filmpje er bij te plaatsen. De uitleg komt eigenlijk op hetzelfde neer, alleen is het veel meer uitgewerkt, wat een interessante aanvulling is voor wie hier dieper wil op ingaan.

Comment

Working...
      X