Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hyperfocaal scherpstellen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hyperfocaal scherpstellen

hoi,

kan iemand me eens uitleggen hoe dat juist in zijn werk gaat.lukt dit ook met digitale fotografie?
    ik heb al eens gekeken op google maar toch geen echt goede uitleg verkregen..

alvast bedankt.
    website: www.stijnboelens.com

Re: Hyperfocaal scherpstellen

Oorspronkelijk geplaatst door sm00keh
    hoi,

kan iemand me eens uitleggen hoe dat juist in zijn werk gaat.lukt dit ook met digitale fotografie?
    ik heb al eens gekeken op google maar toch geen echt goede uitleg verkregen..

alvast bedankt.
    Dat lukt niet bij alle lenzen (en is niet afhankelijk van digitaal of analoog).
    Hyperfocale focus betekent dat je op gelijk welke brandpuntsafstand kunt focussen en dan nog in-of uitzoomen zonder dat je opnieuw hoeft te focussen... Er zijn dus lenzen waarbij dit lukt (hyperfocale lenzen) en lenzen waarbij je opnieuw moet scherpstellen wanneer je de brandpuntsafstand wijzigt....
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Wanneer je scherp stelt op oneindig, begint (overeenkomstig het gebruikte brandpunt en diafragma) op zekere afstand je scherptediepte.

Deze afstand noemt men de hyperfocale afstand.

Wanneer je nu 'hyperfocaal' scherpstelt, bereik je de grootst mogelijke scherptediepte, nl. van de helft van de hyperfocale afstand tot oneindig.

Meer info :

Dit is trouwens een zuiver optisch verschijnsel, heeft niets te maken met analoog/digitaal.

Mvg,
      Last edited by fotolaria; 5 juni 2005, 21:44.

Comment

ok,heel erg bedankt voor de uitleg,ik aprecieer het zeer erg!
        website: www.stijnboelens.com

Comment

Even dit oude topic ophalen omdat ik me iets afvraag.
          Je kunt dit normaal bij oude lenzen toch aflezen op de scherptediepteschaal he, ik dacht dat je dan bvb diafragma 11 kiest en dan het streepje van de 11 volgt en dit op het oneindig teken zet?
          Nu zal dit wel ongeveer kloppen als je een 10x15 afdruk maakt, of mss iets groter, maar op scherm is de kritische scherpte(diepte) die ik krijg een factor 3 à 5 kleiner heb ik de indruk
          Bij mijn oude russische telelens zat een boekje waar ik bijna niks van snap, buiten de scherptedieptetabel, dit geeft bvb op 300mm f 4.5 op 80 m scherpgesteld een scherp beeld van 66,84 tot 99,60 meter, wat neerkomt op een scherptediepte van bijna 33 meter, nu denk ik dat ik al tevreden mag zijn met een meter of 5, maximum 10.
          Ik neem aan dat dit te maken heeft met de Circle of confusion en het feit dat je tè dicht op de foto zit te kijken op 100%, maar toch vraag ik me af of je voor een echt scherpe afdruk van een digitaal bestand niet op een kleinere scherptediepte moet rekenen dan bij analoog.
          Het kan mss ook/enkel (?) komen door de cropfactor, omdat je uiteindelijk het middelste deel van de lens uitvergroot, maar bestaan er hier ergens moderne lijsten van welke scherptediepte je op een crop dslr krijgt? Want voor breedhoeklenzen lijkt me hyperfocaal scherpstellen wel erg handig (of heb ik gewoon verkeerd begrepen dat je dat op de lens kunt aflezen voor elk diafragma?)

Edit: oei, sorry, nu heb ik zelf de fout gemaakt niet goed genoeg te zoeken, maargoed, hopelijk heeft er dan iemand anders ook nog iets aan:

Circles of confusion for digital cameras. Use these values in depth of field and hyperfocal distance calculations.

je moet dan zelf wel beginnen rekenen, dus uiteindelijk is gewoon uitproberen wsl handiger...

groeten
          Koen
          Last edited by oermens; 2 december 2009, 18:11.
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Da's wel mosterd heeeel lang na de maaltijd ...

Comment

Maar die kan ook smaken!

Comment

van 3 december 2009 tot nu? .. d'er zal al een dikke bruine droge kost aan zitten

Comment

Hey,

De definitie van de hyperfocale afstand is:
                  - Als men scherp stelt op oneindig is alles scherp van oneindig tot die afstand.
                  - Als men scherp stelt op die afstand is alles scherp vanaf de helft van die afstand tot oneindig
                  - Als men scherp stelt op de helft van die afstand is alles scherp van 1/3 van die afstand tot die afstand.
                  mvg, Wilfried
                  http://www.familialebemiddeling.net
                  http://www.mestdagh.biz

Comment

close but no cigar ... vreemd dat dan voor sommige lens-instellingen het DOF niet eens tot oneindig gaat

Comment

op oneindig heb je een vaste spot van brandpuntsaftand / diafragma
                      mvg, Wilfried
                      http://www.familialebemiddeling.net
                      http://www.mestdagh.biz

Comment

Voor bepaalde lensinstellingen mooi niet .. ongeacht de "definitie" ..

Comment

De hyperfocale afstand is de scherpstelafstand met de grootst mogelijke scherptediepte.

Dat is de enige echte definitie vind ik.

De hyperfocale afstand rust op 3 factoren:
                          De bandpuntafstand
                          Diafragma
                          Verstrooiingscirkel.

Via de dofmaster kan men makkelijk de hyperfocale afstand berekenen.

Het enige kritieke punt in de berekening is de verstrooiingscirkel (bij digitale crop meestal 0.03 genomen)
                          Want wat bij de ene als "aanvaardbaar" scherp wordt genomen is dit niet noodzakleijk bij de andere zo.

En bij de verstrooiingscirkel wordt er vanuit gegaan dat men het beeld bekijkt op normale kijkafstand (dus niet 100% ingezoomd en dan nog vanop 30 cm bekeken).
                          Last edited by zunoel; 2 november 2010, 13:02. Reden: typefoutje
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

amen ... het sleutelwoord in het ganse betoog is trouwens "acceptable sharpness"

Comment

Working...
                            X