Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concertfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Concertfotografie

Het hangt natuurlijk van de omstandigheden af. Hoe donker is het? Hoeveel beweging is er. Een concert van pavarotti zal gemakkelijker te doen zijn dan van metallica bijv.

Zien dat je snelle lenzen hebt (groot diafragma). Zo heb je meer mogelijkheden moest het echt donker zijn.
    Toch proberen f2.8 aan te houden om genoeg scherptediepte te hebben. Timing is ook belangrijk zodat je toch scherpe en leuke beelden kan hebben.

Er wordt hier gezegd 1/30 maar dat is eigenlijk te traag als er wat beweging is. 1/60 is dan een minimum. 1/125 zou je eigenlijk moeten hebben maar daar is het meestal te donker voor. Behalve voor speciale effecten natuurlijk.

Spot metering gebruiken. In raw trekken.

Invulflitsen kan handig zijn en is soms nodig. Maar vaak zal je niet mogen flitsen. En met flits is vaak ook minder mooi dan zonder zelfs al is het enkel een invulflits. Maar ook dat hangt van de omstandigheden af.

PS: als je dit vaak wil doen had je beter een canon gekocht maar ik vermoed dat het daarvoor te laat is.

Comment

't probleem is, dat ik met m'n huidige lens tot minimum F3.5 geraak.
      Ik koop nog wel 'n bijkomende lens, maar 'k moet eerst weer eventjes sparen

'k zal met alle tips die hier gegeven zijn, rekening houden en proberen wat leuke shots te posten als 'k m'n eerste concert / festival ermee gedaan heb.

En voor Canon is 't nu idd te laat.
      www.festivalnoise.be
      http://www.timmyhaubrechts.be

Comment

Kevlar, waarom is een Canon hier beter voor geschikt?
        Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
        Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door McSerial
          Kevlar, waarom is een Canon hier beter voor geschikt?
          Omdat bij gelijke iso de shuttersnelheid van de canon hoger is. Zou niet mogen maar dat is nu eenmaal zo. Iso 1600 op een nikon is nog geen iso1600 en op een canon is het meer dan iso 1600.

En de recentere canon's hebben ook betere beelden op hoge iso. Een 20D op iso 3200 is gelijkwaardig met een D70 op iso 1600.

Eindresultaat waar je met een 20D/350D 1/125 hebt zit je met een nikon op 1/40 of zoiets. En de beeldkwaliteit is gelijkwaardig.

Comment

k heb me vandaag de Nikkor 50mm 1.8D-lens besteld bij Corné.
            'k kan 'm wel pas voor de eerste keer op Rock Herk gebruiken, maar 'k zal 't resultaat bij "evenementen" plaatsen.
            Very curieus naar 't resultaat
            www.festivalnoise.be
            http://www.timmyhaubrechts.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
              je laat 't weer uitschijnen of er niks aan is

platflitsen kan ne chimpansee ook zenne

zonder flits geeft veel toffere shots !
              Volledig mee eens!!

Ik vraag me af hoeveel foto's ccf zoal neemt op een concert, maar het kan niet anders dan storend zijn voor iedereen

Ik gebruik NOOIT een flits tijdens concerten, ook al is er minimale belichting, dan is het juist de uitdaging om daar toch iets goed uit te halen! Voorbeeldjes kan je vinden op www.bezigmetbeelden.be ... trouwens, het enige wat er aan mijn foto's bewerkt is is de afmeting en NIKS meer!

ALS ik met m'n dslr mag fotograferen, dan gebruik ik momenteel de 50mm1.8, 70-200f4 (wegens budgetredenen geen 2.8 ) en voorlopig de Sigma 28-105 2.8-4 maar dat wordt de Tamron 28-75 2.8 ... mettertijd nog een 12-24 of zo en eventueel nog een langere prime.

Comment

Ik heb eens mijn Fuji s602 meegesleept naar een concert. Een aantal resultaten staan op mijn fotopic: http://sajansen.fotopic.net/c346155.html Gewoon de ISO zohoog gezet dat ik aan 1/60sec kwam met een diafragma van 2,8. Toen kwam ik op ISO400 uit. Dat geeft al flink wat ruis op een prosumer maar op een DSLR kan je rustig tot ISO 800 gaan. (is ook nodig want je hebt geen 2,8 lens). 1/60sec betekent wel dat je je camera erg stil moet houden ivm bewegingsonscherpte! De foto's op mijn fotopic zijn allemaal tussen de 1/40s en 1/100s (meeste op 1/60s). Veel zijn er genomen op maximum zoom (dus 210mm), ze zijn niet perfect maar het kan dus wel degelijk!!!

Flitsen doe je niet op een concert, het is irritant, voor het publiek, maar ook zeker voor de artiest. Plus dat geflitste foto's tijdens een concert IMHO absoluut niet mooi worden (als ze al lukken). Je zult het moeten doen met het licht dat er is.

Comment

Sarah McLachlan dan nog wel ... nice

Comment

HIER staan er fotos van een concert, alles is als ik me nog goe herinner op ISO 800 gemaakt en 1/30 - 1/60ste sluitertijd dit met een combi van 10D en canon 28-135 IS op 135mm f.5.6

Comment

<offtopic>
                      Yup, en jou ben ik ook op het forum op de fanpage van Sarah tegengekomen. Jij was ook bij het concert in Antwerpen geloof ik? Ik wel in ieder geval, evenals Amsterdam, waar ik deze foto's gemaakt heb...
                      </offtopic >

<edit>
                      Ik kijk net op jou site en zie dat jij in Antwerpen ongeveer een paar stoelen rechts van ons zat... eerste rij?
                      </edit>

Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                      Sarah McLachlan dan nog wel ... nice
                      Last edited by Stefan16384; 30 juni 2005, 22:02.

Comment

Wel ik neem meestal toch een foto of 50 per groep, afhankelijk van de tijd datwe krijgen. Flitsen zijn niet zo storend als iedereen denkt en ik gebruik dat vooral omdat ik veel met tegenlicht werk en er op kleinere podia geen frontlight staat en ik toch wel wil zien wie wie is.

1/30 is zeker en vast te doen!! Handjes stil houden he, vroeger zelfs nog op een 1/15 maar dat is een beetje tricky.

De kunst van flitsen is dat je ook moet weten welk resultaat je krijgt als je flitst dat het zeker niet te veel is. Of voelen jullie nooit welke foto HET wordt die de beste is??? Dat is nu net het leuke en magische aan concertfotografie dat je meeleeft en je inleeft in de artiest en je dan voelt bij het afdrukken van YES dit ist helemaal!

Comment

Wel, soms is flitsen noodzakelijk. OK, de mooiste kleuren krijg je zonder flitsen, dus liefst zo weinig mogelijk. Maar als het zo donker is dat je zelfs op diafragma 1.4 niet kan scherpstellen, of je op 1.8 maar 1/20e kan fotograferen, dan toch een flitsje om te bevriezen. Maar dat kan natuurlijk niet op ieder soort concert. Die regels moet je respecteren. Er is geen vaste regel op te kleven, alles hangt af van de belichting, afstand, beweging,... In ieder geval, 2.8 is toch vaak de grens.
                          cu
                          York

Comment

Vraagje :

Is het een oplossing om een vaste f/ instelling of sluiterstijd waarde in te stellen EN
                            de ISO instelling op automatic om fatsoenlijke opnames te kunnen maken of is het beter een vaste Iso waarde in te stellen bij concertopnames.

1/100 sec is dit voldoende om nogal stabiele opnames te bekomen?

Dank voor eventuele reacties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik
                              Vraagje :

Is het een oplossing om een vaste f/ instelling of sluiterstijd waarde in te stellen EN
                              de ISO instelling op automatic om fatsoenlijke opnames te kunnen maken of is het beter een vaste Iso waarde in te stellen bij concertopnames.

1/100 sec is dit voldoende om nogal stabiele opnames te bekomen?

Dank voor eventuele reacties.
                              Ik heb nu een paar keer concertfoto's gemaakt (ben dus geen expert ) maar de camera staat altijd op de AV-stand (diafragmavoorkeuze) en daarbij probeer ik het diafragma van de Sigma 70-200 f2,8 in de buurt van f4 te houden. Op f2,8 is er niet veel scherptediepte, en is die lens ook niet zo heel erg scherp, maar soms is het gewoon niet mogelijk om op f4 genoeg licht binnen te krijgen, dus moet de lens ook wel eens helemaal open (f2,8) gezet worden (en dan vallen de resultaten nog best mee ).

De iso-keuze is ook weer afhankelijk van de hoeveelheid licht. Maar iso 1600 is perfect bruikbaar op een 20D, dus met de combinatie f2,8 en iso 1600 heb je meestal wel een aanvaardbare sluitertijd. Maar die is ook afhankelijk van de bewegingen van de muzikanten. Een drummer fotograferen op 1/30 sec levert meestal een wazige schim op . Soms lukt het wel om met de 70-200 een goede foto te maken op 200mm en 1/30 sec, maar daar moet ik toch niet teveel op rekenen. Bij 1/100 sec is het percentage geslaagde foto's vrij hoog, dus is dat de limiet die ik probeer aan te houden.

Donderdag ga ik nog eens proberen om wat concertfoto's te maken, en dan ga ik ook de Sigma 150mm f2,8 macro eens meenemen om wat "portretjes" te maken . Dat wordt dus een test om te zien hoe die lens volledig open presteert .

En de flitser heb ik tot nu toe alleen maar gebruikt om het publiek te fotograferen.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

auto ISO kan ik niet instellen maar denk niet dat dat een echt goed idee is ... ik werk ook altijd met de aperture-mode en wissel de iso af naargelang het licht op dat moment ... als er echt licht genoeg is probeer ik ook m'n diafragma-getal te verhogen om scherpere beelden te krijgen!
                                Bij 1/30e heb je inderdaad geluk nodig dat de persoon juist effe stilstaat bij 1/100e ga je inderdaad al veel meer bruikbare dingen hebben
                                Flitser gebruik ik nooit

Comment

Working...
                                X