Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DRINGEND-Exposure compensatie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DRINGEND-Exposure compensatie

heeft het zin met de EV compensatie paar stoppen toevoegen om meer licht te kunnen genereren in de M /manual/ mode...
    ik weet het dat in P, A, S, mode maakt gebruik van, maar kan ik ook met de Ev invloed uitoefenen in M mode?

ik moet meer licht hebben voor een fotoshoot in huis....

Re: DRINGEND-Exposure compensatie

je stelt toch alles zelf in met manueel?

over welk toestel spreken we????
    Last edited by ajuin; 13 april 2005, 12:05.

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Nikon D 70 ,maar het moet kunnen in manual modus dus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Katalin
        heeft het zin met de EV compensatie paar stoppen toevoegen om meer licht te kunnen genereren in de M /manual/ mode...
        ik weet het dat in P, A, S, mode maakt gebruik van, maar kan ik ook met de Ev invloed uitoefenen in M mode?

ik moet meer licht hebben voor een fotoshoot in huis....
        Onzinnig in mijn optiek. M = Manual, daarbij stel je zelf alles in; dat de camera nog licht meet is puur luxe. Je kunt zelf toch een andere sluitertijd en/of diafragma kiezen in manual!? Als je daar ook nog een automagische belichtingscompensatie op wil toevoegen maak je de boel alleen maar onduidelijk voor jezelf!

Comment

EV compensatie is toch hetzelfde als in M de juiste waarde invoeren Als je bijvoorbeeld EV +1 of -1 doet zou je ook je diafragma of sluitertijd aan kunnen passen met een overeenkomende waarde.

Dat lijkt me nu juist het doel van de M stand. In Av of Tv zal de camera gaan compenseren als je een andere waarde kiest, in M stand niet. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd Ik gebruik M eigenlijk nooit
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Dan moet je door de zoeker kijken....
            Daar geeft de lichtmeter van de camera aan hoeveel je onderbelicht met de gekozen instellingen...
            Wil je onder/overbelichten werk je niet meer met de belichtings compensatie maar met effectief diafragma/sluitertijd.
            Je doet alles 'Manueel' zoals de naam van de instelling zegt....

Jo.
            A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
            Nikon stuff

Comment

Je moet een paar dingen uit elkaar houden.
              Exposure compensatie op de camera is niet hetzelfde als in Nikon Capture/View

Je hebt EV-compensatie op de camera, wat dient om een compensatie te geven op de lichtmeting van het toestel.
              Aan de hand van de gekozen meetmethode en lichtomstandigheden zal de camera een bepaalde sluitertijd/diafragma instelling nemen.

In sommige gevallen ga je hier niet mee tevreden zijn en een beetje onder of over compensen (dus meer of minder licht binnen laten).
              • In A-mode kies je een diafragma en is de sluitertijd dus variabel. Met EV-compensatie ga je dus op de sluitertijd inspelen.
              • In S-mode kies je een sluitertijd en is het diafragma dus variabel. Met EV-compensatie ga je dus inspelen op het diagfragma. (randeffect: je kan bewegingsonscherpte krijgen tengevolge van een langere sluitertijd, of juist een bevrieseffect tengevolge van een kortere sluitertijd)
              • In M-mode is alles variabel, en ga je dus geen EV-compensatie hebben, want je stelt alles al manueel in. De camera zou dus moeten kiezen tussen ofwel diafragma of sluitertijd of allebei te varieren. Het staat vermeld in de handleiding dat in dit geval alleen de een exposure display wordt aangepast maar niks, dus geen sluitertijd of diafragma verandering. Ik vermoed dat men hier duidt op de lichtmeter in de zoeker.

Als je echter in RAW fotografeert, dan kan je achteraf nog een aantal EV-stappen compenseren via Nikon View/Nikon Capture.
              En daar maakt het niet meer uit in welke mode je hebt gefotografeerd. EV-compensatie staat daar voor belichting optrekken, dus het signaal dat de sensor heeft afgeleverd opkrikken via versterking.
              En dat is soms hetgeen je nodig zal hebben.

Stel dat je een scene hebt, 's avonds op een feest met een beetje kaarslicht, sfeervolle verlichting dus. Als je de foto wil nemen, dan zie je dat de sluitertijd te lang wordt om een stabiele, trillingsvrije foto te kunnen nemen. In dat geval kan je altijd kiezen voor wat onderbelichting en de foto in RAW nemen.
              Nadien trek je in Nikon Capture/View de belichting op tot een aanvaardbaar niveau. Is dit verliesloos? Nee, want de sensor heeft een grensgevoeligheid, en alles daaronder is gewoon zwart (allee gevuld met ruis), en vertoont geen nuances meer (behalve dan de ruis )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                EV compensatie is toch hetzelfde als in M de juiste waarde invoeren Als je bijvoorbeeld EV +1 of -1 doet zou je ook je diafragma of sluitertijd aan kunnen passen met een overeenkomende waarde.

Dat lijkt me nu juist het doel van de M stand. In Av of Tv zal de camera gaan compenseren als je een andere waarde kiest, in M stand niet. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd Ik gebruik M eigenlijk nooit
                Ik gebruik altijd de Manual mode
                Aan de hand van het gemeten licht stel je toch gewoon de sluitertijd en diafragma in, en is en geen eigenlijk sprake van belichtingscompensatie.
                Het vergt wel enige handigheid die meetmethode, en afhankelijk van het te fotograferen object !
                In de andere standen zal het toestel zelf de juiste diafragma (in TV) of sluitertijd (in AV) meten, en daarna kan je dan eventuele compensatie toevoegen.

Yvan
                Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

Comment

onderwerp kan gesloten worden, bedankt iedereen voor de snelle reactie

gr. Kati

Comment

.... en niemand die op het idee komt te denken aan ISO??

in manual stel je diafragma en sluitertijd in, maar de camera zou wel nog de ISO waarde kunnen kiezen als die niet ook expliciet vastgelegd is.

Tenzij dat op uw camera zowieso een vaste waarde zou zijn, dan trek ik mijn woorden in.
                    Minolta Dimage Z2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vmordax

in manual stel je diafragma en sluitertijd in, maar de camera zou wel nog de ISO waarde kunnen kiezen als die niet ook expliciet vastgelegd is.

Tenzij dat op uw camera zowieso een vaste waarde zou zijn, dan trek ik mijn woorden in.
                      Ik weet niet welk toestel topic starter heeft, maar op de Canon DSLR's kies je zelf de ISO waarde. Het is inderdaad nog een variabele waar je rekening mee moet houden.
                      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

Comment

De ISO is inderdaad regelbaar, maar heeft geen zin als je EV compensatie op de camera nodig hebt. Als je de ISO optrekt verhoogt de gevoeligheid, maar de lichtmeting gaat niet anders gebeuren.
                        Als je bvb een sneeuwlandschap gaat fotograferen met de metering mode op matrix, dan gaat de foto onderbelicht zijn. Het lichtmeetsysteem streeft naar en 18% grijswaarde, maar bij een sneeuwlandschap ligt de gemiddelde grijswaarde veel dichter bij wit. Dus moet je compenseren voor die meetfout van de camera....

De ISO optrekken levert ook extra ruis op.

Comment

Manual is manual, dus de cam raakt zeker niet aan de ISO. Enige stand die de ISO ook aanpast is AUTO....
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Niet bij de D70. Daar is een instelleing die ISO Auto noemt en die ook in M mode (die uiteindelijk allen sluitertijd en diafragma vast legt) de vooraf ingestelde iso waarde kan veranderen.

Met de nadruk op 'kan'. Bij voor keur wordt de ingestelde waarde gebruikt en indien de cam beslist dat dit niet goed is neemt hij indien mogelijk een andere waarde. (ook uit de manual, maar dan van de D70 )

Er staat wel bij dat de cam de waarde aanpast om 'optimale belichting' te verkrijgen, wat mij doet vermoeden dat het niet als EV compensatie kan gebruikt worden.

Jo.

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                            Manual is manual, dus de cam raakt zeker niet aan de ISO. Enige stand die de ISO ook aanpast is AUTO....
                            A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                            Nikon stuff

Comment

Working...
                            X