Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's met zwarte achtergrond

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's met zwarte achtergrond

Hallo,

Ik heb reeds in verschillende postings gelezen over het maken van (makro)foto's waarbij enkel het voorwerp wordt belicht en de achtergrond onderbelicht zodat je een "zwarte" achtergrond verkrijgt.

Dit kan bekomen worden door (zelfs overdag) een korte sluitertijd, hoogdiafragmagetal en gebruikt van de (interne) flits.

Op mijn vorige digicam (Minolta Dimage 5) lukte dit vrij goed (met de interne flits) .

Sinds ik evenwel ben overgestapt op de DSLR (D20) lukt het mij niet meer .
    Indien ik hoge hoge sluitertijd en hoog diafragmagetal instel, en vervolgens de interne flits openklap, wordt de sluitertijd automatisch ingesteld op 1/250 . Wat ik ook probeer, ik krijg de sluitertijd niet korter.

Kan dit bij een Canon 20D niet anders worden ingesteld ?
    Liriuske

Wijze raad doet wonderen !

Re: Foto's met zwarte achtergrond

Ik ben geen Canon gebruiker, maar als je op manueel zetten zou dit toch moeten lukken ...
    Nikon D70 - Nikon AF -S DX 18-70 mm f/3.5 - 4.5G - Nikon 70-300 mm f/4.5 - 5.6G - Nikon 50mm f/1.8 - Tamron 28-75mm f2.8 DI - SanDisk 1GB
    Nikon D7100 + Nikkor 18-105mm VR + 70-300mm VR

Comment

Aiki,

Op manueel kan ik dit inderdaad instellen, maar van zodra ik in de manueel stand de interne flits openklap wordt de sluitertijd automatisch ingesteld op 1/250 !
      Liriuske

Comment

Ik vermoed dat in de custom functions de flitssynchronisatie vast op 1/250s staat... Die dus best weer op automatisch zetten...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Thanx Cooma,

Ik zal dit eens bekijken.
          Liriuske

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
            Ik vermoed dat in de custom functions de flitssynchronisatie vast op 1/250s staat... Die dus best weer op automatisch zetten...
            Dit is wel enkel het geval in Av mode. In andere modes zou dit geen invloed mogen hebben.

1/250 is wel de hoogste sync tijd van de interne flits. Maar 1/250 zou toch wel snel genoeg moeten zijn denk ik om het beoogde effect te bereiken.

Comment

Kevlar,

Die 1/250s is wel goed om de achtergrond iets donkerder te maken (je kan wel nog de silhouetten van de achtergrond onderscheiden), doch niet om hem geheel zwart te krijgen. Heb jij hier andere ervaringen mee ?

Als 1/250 s de hoogste sync. tijd voor de interne flits is, zal ik vermoedelijk gebruik moeten maken van een interne flits voor een beter resultaat.
              Liriuske

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Liriuske
                Kevlar,

Die 1/250s is wel goed om de achtergrond iets donkerder te maken (je kan wel nog de silhouetten van de achtergrond onderscheiden), doch niet om hem geheel zwart te krijgen. Heb jij hier andere ervaringen mee ?

Als 1/250 s de hoogste sync. tijd voor de interne flits is, zal ik vermoedelijk gebruik moeten maken van een interne flits voor een beter resultaat.
                Met een exteren flits met high-speed synchronisatie kun je inderdaad een kortere sluitertijd halen...
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Met 1/250 en F22 moet je absoluut een zwarte achtergrond krijgen.
                  Tenzij de flitser ook de achtergrond belicht als die te dichtbij is.
                  Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                  EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Liriuske
                    Kevlar,

Het hangt natuurlijk ook wel wat van de afstand tussen onderwerp en achtergrond en nog meer van de hoeveelheid licht die de achtergrond heeft af maar 1/250 is toch al redelijk snel. Ook niet vergeten iso 100 te kiezen he dat helpt ook. En je diafragma zo veel mogelijk dicht he. Maar dat wist je al veronderstel ik.

Maar een externe flits met high sync is natuurlijk het beste.

Comment

Thanx iedereen voor de reply's.

Ik blijf verder experimenteren en hou jullie op de hoogte.
                      Liriuske

Comment

Mijn Canon EOS 500D zet ook de M stand de sluitertijd ook altijd om max (of min in dit geval) 1/200 als ik de flitser wil gebruiken. Weet iemand hoe ik dit kan verhogen? Ik kan bv niet naar 1/250 of meer gaan... Als ik bij Persoonlijke voorkeuze (C.Fn) kijk, dan kan ik flits sync. snelheid Av mode op auto zetten of 1/200-1/60sec. auto of op 1/200sec. (vast) maar dit is veronderstel ik allen in de AV mode. Hoe kan ik dit verhelpen in de M mode?

Tom
                        Last edited by Tom M; 30 oktober 2010, 13:34.
                        Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                        Mijn Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
                          Mijn Canon EOS 500D zet ook de M stand de sluitertijd ook altijd om max (of min in dit geval) 1/200 als ik de flitser wil gebruiken. Weet iemand hoe ik dit kan verhogen? Ik kan bv niet naar 1/250 of meer gaan... Als ik bij Persoonlijke voorkeuze (C.Fn) kijk, dan kan ik flits sync. snelheid Av mode op auto zetten of 1/200-1/60sec. auto of op 1/200sec. (vast) maar dit is veronderstel ik allen in de AV mode. Hoe kan ik dit verhelpen in de M mode?

Tom
                          In de eerste plaats is het nodig om de snelheid te verhogen, dit gaat in veel gevallen een zwarte achtergrond geven, maar als dit gewenst is dan moet het gebeuren via de high speed sync op de flits. Met deze instelling kan je zelfs flitsen tot de korste sluitersnelheid, maar enkel met een externe reportageflits.

MVg, Jeff C.
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ahzo...Ik heb alleen een interne flitser op de camera voorlopig... Dus zal het op 1/200 moeten blijven dan...

Bedankt

Tom
                            Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                            Mijn Website

Comment

Working...
                            X