Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wit en zwart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wit en zwart

Ik moet communiefoto's trekken van mijn nichtje en broertje, nu is mijn broertje in het zwart gekleed en mijn nichtje tegen het wit, wil ze ook enkele keren samen fotograferen, moet ik dan ergens opletten met de belichting?
    Hoe belicht ik dan het beste?
    Graag beetje tips,
    bedankt

Killerke
    www.knfotostudio.be

Re: Wit en zwart

zeker in raw werken

desnoods met die stand: 1 normaal, 1over en 1onder belicht werken
    foto als spiegel of als venster?

Comment

Dat gaat nogal wat werk zijn als ik iedere foto's zo drie keer moet gaan trekken :-)
      Zou ik spotmeting doen of wat?
      www.knfotostudio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door killerke101
        Dat gaat nogal wat werk zijn als ik iedere foto's zo drie keer moet gaan trekken :-)
        Zou ik spotmeting doen of wat?
        Dat is op zich niet zo moeilijk, doe je gewoon met "bracketing" :
        Ga naar het menu en kies AEB, dan set en via draaiknop hoeveel onder en boven "exposen", opnieuw set en menu. Nu kun je drie keer afdrukken en je krijgt een gewone belichte, eentje ondere en eentje boven... De volgorde van de 3 kun je aanpassen via CF-10...

Je onderwerp is zowieso niet gemakkelijk... Partial metering kan helpen, maar dan zul je ofwel veel over ofwel veel onder belichten afhankelijk van waarop je de meting doet. Ik gebruik daar het meest van al evaluative, maar het is en blijft afhankelijk van de algemene lichtcondities en van hoe je de foto nu net wil maken....
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Maar als je je foto's in RAW schiet zoals je voorstelt is het dan wel nodig 1 erop 1 eronder en 1 erboven te schieten. Eén foto is toch voldoende om je RAW later te "herbelichten"
          Groeten,
          Pascal.

Nikon D70, eerste kodakske en ben er zeer content van.

Comment

fotografeer in Raw, centrummeting op gezicht, en na de foto naar het histogram kijken voor belichting. Goed opletten dat je nog details ziet in de kledij. Ik zou sowieso starten met 1/3 of 1/2 stop onderbelichten en dan naar histo kijken.
            succes,
            York

Comment

Ok vriendelijk bedankt voor de tip!!

Killerke
              www.knfotostudio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pascali70
                Maar als je je foto's in RAW schiet zoals je voorstelt is het dan wel nodig 1 erop 1 eronder en 1 erboven te schieten. Eén foto is toch voldoende om je RAW later te "herbelichten"
                je kan toch instellen hoever je wilt over/onder belichten met die 2 fotos.

met raw kan je veel..maar uitgebrand wit corrigeren ...
                foto als spiegel of als venster?

Comment

Working...
                X