Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat is scherpstellen...?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• wat is scherpstellen...?

Hoi iedereen,

kan er iemand mij vertellen wat scherstellen precies is? Dus wanneer je manueel scherpstelt (of automatisch) wat gebeurt er dan in het objectief en met de lens totdat je scherp beeld krijgt? Ik heb overal gelezen dat hoe kleiner je diafragma, hoe groter de scherptediepte, maar ik ben er zeker van dat tijdens het scherpstellen je diafragma niet veranderd dus zou iemand mij kunnen vertellen wat er dan wel gebeurt? Sites met een verklaring hierover zijn ook steeds welkom

Groetjes,
    Alex

Re: wat is scherpstellen...?

het heeft niks te maken met de scherpstelling maar met de lichtmeting
    de lichtmeting gebeurt op 't moment dat je scherpstelt
    je diafragma verandert niet als ie in A-mode of M-mode staat
    dus in P-mode of S-mode kan 't wel zijn dat 't diafragma verandert
    stel dat je in S-mode 1/125s instelt
    als je dan scherpstelt op een licht of donker stuk van de foto, moet ie 't diafragma wel aanpassen om die sluitertijd te halen

kunnen de experten dat bevestigen ?
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
      kunnen de experten dat bevestigen ?
      Ik ben geen expert, maar volgens mij klopt dit verhaal wel.

Groeten, Jan.
      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Bij het scherpstellen bewegen de lenzen gewoon tegenover elkaar, zodat de voorwerpsafstand verkleint of verlengt.

Elke lens heeft een eigen voorwerpsafstand en beeldafstand, als je lenzen in groepen gaat zetten, krijg je een objectief waarbij de voorwerpsafstand variabel is door de lenzen te verplaatsen t.o.v. elkaar. Bij camera's met een fixed focus lens (wegwerp) zit er maar één lensje in dat slechts opeen bepaalde afstand scherpe beelden geeft.

Comment

aha, dus eigenlijk veranderd de brandpuntafstand eigenlijk een beetje....is het dat? dus de afstand van de lens tot het CCD?

Comment

bekijk het eens zo : (ja, veel verschillende voorbeelden maken het uiteindelijk duidelijk)
            scherpstellen is een scherp beeld maken op een bepaalde afstand. Daarvoor gaan de lensdelen inderdaad verplaatsen tov elkaar.

Dieptescherpte is iets totaal anders. Stel je voor : je staat voor een groot voorwerp, neem een cruiseschip in een haven of gewoon een verlengde autobus. Je kijkt naar de voorkant, waardoor de focus van je ogen (lensvervorming) ervoor zorgen dat je dit scherp ziet. Moest je met je ogen kunnen een foto nemen zou je dan merken dat de achterkant van het schip niet scherp is. Dit kan je zien als een groot diafragma (klein nummer). Mocht je nu het diafragma verkleinen, dan zo de foto van voor naar achter helemaal scherp zijn (fictief voorbeeld uiteraard).

voorbeeld 2 : je neemt een macrofoto van een meetlat. De meetlat ligt met de '0cm' lijn bij je objectief en de lat ligt in het verlengde (dus de '25cm' lijn ligt ver weg van je). Je neemt een foto en je merkt dat je maar een paar milimeter scherp kan zien als je een groot diafragma (klein nr) hebt gebruikt, terwijl je veel meer milimeters scherp kunt krijgen als je een kleiner diafragma gebruikt.

Om de kous af te maken meld ik er wel nog eens bij dat je het diafragma kan vergelijken met de opening van je pupil: hoe kleiner de opening, hoe minder licht je opvangt.

Begrijp je
            Last edited by dennis vandermeersch; 2 april 2005, 22:13.
            nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
            http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

Comment

oh ja brandpuntsafstand vergeten :
              is eigenlijk simpelweg de minimumafstand die je moet hebben om te kunnen scherpstellen.
              Weer een voorbeeldje : kijk naar je hand. Breng nu je hand steeds dichter. Op een gegeven ogenblik zal je niet meer scherp naar je hand kunnen kijken. That's it : de minimum afstand dat je nog scherp ziet

correct me if I'm wrong
              nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
              http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

Comment

@Omikros: tijdens het scherpstellen speelt het diafragma geen enkele rol.

Maar tijdens het afdrukken gebeuren er verschillende dingen
                1/ de spiegel klapt op
                2/ het diafragma trekt zich bliksemsnel dicht tot de door de lichtmeter berekende waarde.
                3/ De Chip wordt gedurende een korte tijd belicht (sluitersnelheid)

daarna gaat het diafragma weer open en klapt de spiegel terug naar beneden.

Dan pas gaat de scherptediepte meespelen (gedurende de korte tijd dat het diafragma dicht is).

Dirk
                Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

Comment

Het scherpstellen gebeurd door een lens of lensgroep te verplaatsen in het objectief. Een geanimeerde uitleg met een lensdoorsnede vind je in Canon's Museum, klik op "Inner en rear focusing system".

Een Nederlandstalige beschrijving vind je op onze eigen BD-homepage onder "Cursus digitale fotografie".
                  Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Working...
                  X