Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instellingen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• instellingen

Het zou mij en nog een hele boel andere mensen hier plezieren om eens een lijst met richtlijnen te hebben hoe je de camera insteld .

Ik weet het hangt van heel wat factoren af maar toch als je al een begin hebt ,ben je al een heel eind weg.

Ik probeer altijd om mijn sluitertijd zo hoog mogelijk t ehouden gepaard gaande met een laag diafragma getal 2.8 .Ik heb de indruk dat de meeste foto's hier rond de 5f genomen worden.Waarom?

Bij scherpte stelling gebruik ik bijna altijd de af maar heb al meermaals ondervonden dat dan bijna altijd een deel van de foto niet scherp is , moet ik dan mijn cameraop a- depht zetten of niet .

Veel van die kleine zaken die voor vele heel vanzelfsprekend zijn ,zijn voor vele een mystery.

alvast bedankt
    Groetjes
    http://www.vehe.be

Re: instellingen

Bij een diafragma van 2.8 is de scherptediepte het kleinst, dus is het normaal dat je bij opnames met een diafragma van 2.8 tot 5 moeite hebt met de scherpte. Als je een beeld wil maken waarin de scherptediepte niet van belang is, soms is het de bedoeling om een deel scherp en een ander deel onscherp op te nemen, kun je beter naar diafragma 8 tot 11 gaan. Dit zijn de diafragmaopeningen die het beste resultaat geven qua scherpte, kleurverzadeging, enz. (alle, dat hebben ze me toch altijd op school wijsgemaakt). Ik probeer altijd met een diafragmaopening te werken tussen deze twee, behalve als ik iets wil benadrukken door te spelen met scherptediepte. Velen werken ook met een sluitertijdvoorkeuze, voor een groothoek is een 30ste meestal voldoende om scherp te zijn, ga je naar tele, dan moet je toch denken aan een 125ste ivm met bewegingsonscherpte. (trillen van camera in je handen met tele is veel duidelijker). Dan zal het toestel alijd een diafragma aannemen naar gelang de lichtomstandigheden, veel licht, veel scherpte, weing licht......, het is dus afhankelijk wat je wil, een goede raad, veel oefenen met verschillende diafragmaopeningen, sluitertijden.

Comment

Heel algemeen gesteld kun je het volgende hanteren:

Actie, prioriteit sluitersnelheid = Tv. Hoe hoger hoe beter, diafragma door toestel laten bepalen.

Landschap, stilleven, portretten = Av. De instelling hangt af van de DOF (Depth of Field( die je wilt bereiken. Portretten wil je weinig DOF hebben = groot diafragma. Landschap wil je veel DOF hebben = klein diafragma.

A-dep is een speciaal programma voor landschap e.d. als ik het goed heb. Even in het boekje lezen en je weet het exact.

Ga je met lichtmeters aan de slag en weet je echt wat je doet kun je de M stand proberen.

De reden dat er vaak op f8 wordt gefotografeerd is dat de meeste (bijna alle ) lenzen dan scherper zijn dan wijd open. Alléén hele goede lenzen zijn wijd open ook echt scherp.
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Mij hebben ze steeds geleerd;
        Scherptediepte regel je met diafragma
        Bewegingsonscherpte met sluitertijd (bevriezen of niet)
        Als het onderwerp ver weg is speelt het diafragma in MINDERE mate, doch beste resultaat zit toch bij F5-8-11.
        Portretfotografie LIEFST niet onder de F8 (bv. als je 2,8 neem en je stelt scherp op de ogen, dan is de neus als onscherp, en alls achter de ogen (1/3 voor het scherpstelpunt en 2/3 achter het schepstelpunt.

Yvan

Maar ja, ik moet zoals iedereen ook nog veel leren
        Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

Comment

ook ik moet nog veel leren maar ik heb veel gehad aan:

link
          eos 60D met sigma 17-70 2.8-4, canon 18-55 mm + canon 75-300 mm IS USM-lens + sigma 50-500 mm + speedlite 420EX
          --- sinds ik een fototoestel heb, zie ik veel beter ---

Comment

Manueel, kies voor het diafragma dat de beste resultaten geeft voor dat type lens dat momenteel op je camera zit.
            Hou de sluitersnelheid in het oog. Is deze niet aangepast, dan kan je vanuit M het beste en het vlugste je instellingen alsnog veranderen.
            Deze instelligen zijn (meestal) ook bruikbaar voor opnamen in vergelijkbare omstandigheden, zodat je niet steeds moet gaan wijzigen.
            En je kan nog terugvallen op RAW als je toch een verkeerde belichting zou krijgen
            Natuurlijk zijn voorgaande tips ivm diafragma/sluitersnelheid nog steeds van toepassing als het om specifieke doeleinden gaat
            Last edited by mexicano; 28 februari 2005, 17:01.
            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Working...
            X