Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Te donkere foto's met een 300D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Te donkere foto's met een 300D

ik mag al een tijdje proeffoto's nemen met een 300D.
    Soms zijn de foto's echter heel donker, zelfs met een rode kleur in de gezichten.
    Ik zet alles op automatisch en weet dus niet wat ik verkeerd doe.
    Ik heb hier de exif van de foto hieronder.

ExposureTime : 1/60Sec
    FNumber : F5,6
    ISOSpeedRatings : 100
    ExifVersion : 0221
    DateTimeOriginal : 2005:02:08 22:31:40
    DateTimeDigitized : 2005:02:08 22:31:40
    ComponentConfiguration : YCbCr
    CompressedBitsPerPixel : 2/1 (bit/pixel)
    ShutterSpeedValue : 1/60Sec
    ApertureValue : F5,6
    ExposureBiasValue : EV0,0
    MaxApertureValue : F5,6
    MeteringMode : Division
    Flash : Fired(Auto)
    FocalLength : 55,00(mm)
    MakerNote : Canon Format : 1408Byte (Offset:954)
    UserComment :
    FlashPixVersion : 0100
    ColorSpace : sRGB

Re: Te donkere foto's met een 300D

Ik zou u aanraden in p mode te werken , is hetzelfde als auto maar hebt ge toch
    meer mogelijkheden om zelf te bepalen wat er gebeurt .
    In dit geval andere wb , hogere iso enz
    Later als ge wat meer ervaring hebt kun ge over gaan naar de andere modes
    waar ge nog meer controle over de instellingen hebt.
    En vooral lees dit forum , heb hier al veel geleerd
    Well, I always point and shoot. I find that if I don't point, I get erratic results, and if I don't shoot, I don't get any results at all.

Comment

Het lijkt mij dat de automatische witbalans de situatie verkeerd ingeschat heeft. Op volautomatisch kun je hier volgens mi niets aan doen. De foto is inderdaad wat onderbelicht, maar ik ken de 300D niet, dus an je ook niet vertellen hoe je dit op kunt lossen.
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Je moet de Exposure value aanpassen en hoger zetten, en dit zal waarschijnlijk alleen maar in de standen PSAM kunnen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
          Het lijkt mij dat de automatische witbalans de situatie verkeerd ingeschat heeft....
          De automatische witbalans regelt alleen de kleur temperatuur en niet de belichting en die belichting lijkt hier inderdaad iets te krap. Maar ik kijk nu op een slecht gecalibreerde monitor op het werk.
          Evt in P/S/A/M mode wat overbelichten/compenseren.

groeten
          Last edited by robert62; 10 februari 2005, 13:46.

Comment

Flash niet voldoende opgeladen en foto krijgt via Automatische Instellingen hiervoor toch de toelating
            Het is maar een ideetje, omdat ik dit in vergelijkbare omstandigheden al enkele keren heb voorgehad (reeks van flitsfoto's op folklore-avond)
            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
              Het lijkt mij dat de automatische witbalans de situatie verkeerd ingeschat heeft. Op volautomatisch kun je hier volgens mi niets aan doen. De foto is inderdaad wat onderbelicht, maar ik ken de 300D niet, dus an je ook niet vertellen hoe je dit op kunt lossen.
              Je hoeft niet een 300D te kennen. Noties van fotografie is voldoende.
              De witbalans heeft hier niets mee te maken. Kijk eens naar de exif en wat kan je daar uit leren ?
              *Het toestel stond volledig automatisch
              *diafragma f5.6, max f5.6
              *sluitertijd 1/60ste (synchronisatie tijd automatisch), flash on
              *Iso 100 (dus waarschijnlijk niet op auto maar vast op Iso 100)

Kijk naar de foto : duidelijk onderbelicht.
              Wat leer je nu hier uit.....denk even na.........

juist ja. Flits ontoereikend of verkeerde instelling van de flits. Wat dan ? Iso verhogen is het enigste dan wat je kan doen als de instelling van de flits juist was.
              Je hoeft daarvoor het toestel niet te kennen om te weten waarom die foto zo is...
              Voila hiermee is Act dus ook op de hoogte hoe dit verklaart moet worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Potske
                Je hoeft niet een 300D te kennen. Noties van fotografie is voldoende.
                De witbalans heeft hier niets mee te maken. Kijk eens naar de exif en wat kan je daar uit leren ?
                Potske, je hebt gelijk. Ik weet het rooie gezicht aan witbalans terwijl het aan onderbelichting te wijten was.

Zelf nooit portretten gemaakt met flash, dus kende het effect ook niet
                Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

Comment

Oké mensen bedankt,
                  ik ga vanavond het boekje eens van buiten leren.
                  want ik vind al die knopjes niet.
                  ik wil EV hoger zetten, Iso heb ik al gevonden, maar nog niet hoe je het automatisch moet doen, en de flits, ja het is de gewone flits hé niet een externe flits, dat bezit ik niet.
                  het zal wat foefelen worden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Act
                    Oké mensen bedankt,
                    ik ga vanavond het boekje eens van buiten leren.
                    want ik vind al die knopjes niet.
                    ik wil EV hoger zetten, Iso heb ik al gevonden, maar nog niet hoe je het automatisch moet doen, en de flits, ja het is de gewone flits hé niet een externe flits, dat bezit ik niet.
                    het zal wat foefelen worden
                    Ik heb toch wel net hetzelfde voor met mijn 300D zekers ! Daarom heb ik een externe gekocht (sigma) en toen was het probleem grotendeels opgelost. Grotendeels want af en toe (dikwijls in auto) zijn sommoge foto's onderbelicht.
                    Wat Potske zegt van flits ontoereikend of verkeerde instelling van de flits klopt want als ik de flits manueel op maximum zet is de foto goed. Ook begin ik te denken dat de batterijen van de flits soms nog niet volledig opgeladen zijn.
                    Zoals je al zei ben ik dus ook aant foefelen.
                    Veel plezier nog .
                    ooit ... .

Comment

Dus heb ik nog veel werk, om te zien hoe ik de flits op maximum kan zetten.
                      ik heb al wel gevonden hoe je die altijd kan laten afgaan dat is toch al iets hé?

Comment

Batterijen zijn toch dezelfde als het toestel toch????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Act
                          Batterijen zijn toch dezelfde als het toestel toch????
                          inderdaad, denk dat Moeikke... er van uitging dat je ook een externe flits gebruikte. Daar heb je afzonderlijke batterijen.

Greetz

Sam Jae

Krijgen we nog jongleerfoto's te zien?

Comment

Is dit een gecopte foto of de full frame? Indien het een full frame is, dan kan ik uit de foto afleiden dat de afstand tot je onderwerp toch kleiner is dat de afstand die de interne flits kan overbruggen (zelfs op ISO 100 met diafragma 5.6). Ik zou dan ook vermoeden dat je een foto getrokken hebt met een onvoldoende opgeladen flits. (alhoewel dit volgens mij ook niet al te logisch is, als hij niet voldoende opgeladen is, flitst hij gewoon niet, en zal je waarschijnlijk in de exif terugvinden dat de flits niet afgegaan is, ga ik eens uitproberen).
                            Ben je zeker dat je in full auto mode (en niet in P mode) getrokken hebt? In auto mode gaat een 300D nogal snel over naar ISO400 bij flashfotografie met weinig omgevingslicht.

Comment

Working...
                            X