Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Door omheining heen fotograferen: hoe rasterpatroon vermijden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Door omheining heen fotograferen: hoe rasterpatroon vermijden

Afgelopen week-end fotografeerde ik in de Antwerpse Zoo door de 'kiekendraad' heen een steltlopertje. Het resultaat was erg goed, enkel in de achtergrond is wat onrust te zien die te verklaren is door het feit dat er een draadomheining tussen mijn lens en onderwerp zat.

Dikwijls lukt het echter niet om de draad helemaal 'weg te fotograferen'.

Mijn vraag: hoe minimaliseer je de impact van een dergelijke omheining op je foto?

- Ik neem aan dat een grote diafragma-opening helpt?
    - Hoe verder de draad van het onderwerp, hoe beter?
    - Hoe verder de draad van de lens, hoe beter?
    - Flitsen geeft altijd een slecht resultaat?
    - Zijn er truuks om in postprocessing nog dingen te fixen?
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Re: Door omheining heen fotograferen: hoe rasterpatroon vermijden

Zoals je al zegt: grote diafragmaopening, en hoe dichter je lens bij de draad, hoe minder scherp dat de draad zal zijn, en als de draad volledig onscherp is zal je hem niet meer zien. Ik hoop dat je aan mijn uitleg aan uit kunt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
      - Hoe verder de draad van de lens, hoe beter?
      Moet "hoe dichter bij de lens, hoe beter" zijn.
      Als hij een meter of meer (afhankelijk van de lengte van de lens) van de lens verwijderd is, riskeer je zelfs dat de AF op de draad scherp stelt ipv het gewenste onderwerp. Hoe dichter de draad bij de lens komt, hoe meer die draad een veeg gaat worden, die steeds verder vervaagt, tot ze zelfs niet meer zichtbaar is.

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

staat er een manual override op je AF lens?

meestal helpt het manueel ong scherp te zetten en dan je AF laten werken. zelf wat uitzoeken maar meestel ga je een lock hebben binnen de halve sec
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Focusseren is geen probleem omdat ik dat inderdaad manueel doe.

Ik geloof echter niet dat het een goed idee is om de lens zo dicht mogelijk bij de draad te brengen. Er zal toch een zekere minimumafstand moeten zijn om het effect van het draadpatroon te minimaliseren. Hoe grover het draadpatroon, hoe verder je denkelijk ervan af moet blijven. Ergens had ik gehoopt dat hier iemand een of andere rekenregel zou kunnen geven (iets in de trant van: draadopening*15 dus bij draad van 4 cm idealiter 60 cm van de draadrand afblijven)
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Zo kort mogelijk tegen de draad is toch wel de beste oplossing hoor , maar afhankelijk van de grootte van de mazen zou ik het kleinste diafragmaopening kiezen. ( grootste getal)

Door je lens tegen de draad te drukken verklein je de hoekopening en dus heb je veel kans dat de draad wel voor je lens zit maar niet voor je diafragma.

Maak maar eens een ringetje met je vingers,kijk erdoor en zie het effect wanneer je het rondje van je oog weg beweegd

mvgr
            Jo(han)
            Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jo
              Zo kort mogelijk tegen de draad is toch wel de beste oplossing hoor , maar afhankelijk van de grootte van de mazen zou ik het kleinste diafragmaopening kiezen. ( grootste getal)

Door je lens tegen de draad te drukken verklein je de hoekopening en dus heb je veel kans dat de draad wel voor je lens zit maar niet voor je diafragma.
              ...
              Mmmm, laat ik eens kijken of ik dit goed begrepen heb:

De kiekendraad heeft openingen van bvb 4 cm.

Het voorste glas van mijn f 2.8 lens heeft een diameter van bvb 60 mm.

Bij f 2.8 wordt alle beschikbare licht gebruikt en dus fotografeer je de draad 'mee'.
              Bij f 8 wordt misschien maar het centrale 35 mm van het voorste lenselement gebruikt en zit de draad niet langer in de weg.

- Klopt dit, heb ik je theorie goed begrepen?

- Is de beste manier om de aanwezigheid van de draad te controleren de scherpte-diepte knop in te drukken zodat de lens de gekozen diafragma toont en ik kan zien of de draad 'in de weg zit'? Ik zal het wel eens proberen maar heb thuis niet zo dadelijk goede 'dierentuin'draad liggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jo
                (...) maar afhankelijk van de grootte van de mazen zou ik het kleinste diafragmaopening kiezen. ( grootste getal)

Sorry hoor, maar ik vind dit wel een erg vreemde voorstelling van zaken. Vanzelfsprekend wordt wel degelijk het licht van het gehele voorste lenselement gebruikt bij alle diafragmaopeningen (even afgezien van een nieuwe full frame- en cropdiscussie). Dat is juist de taak van de lenzen en lensgroepen in een objectief: het samenbundelen van lichtstralen vanuit een relatief grote lensopening tot een smalle bundel die via het diafragma in 1 punt samenkomt. De FOV verandert toch niet afhankelijk van het diaframagetal?

De juiste manier is dus dichtbij het gaas en grote diaframaopening.

Comment

Oorspronkelijk vond ik Jo zijn uitleg ook vreemd maar toch neem ik aan dat hij gelijk heeft. Als de camera ongeacht van het gebruikte diafragma altijd het licht van de volledige frontelement gebruikte, dan zou elk diafragma even lichtsterk zijn. Dat is natuurlijk niet het geval. Bij een kleiner diafragma raakt minder licht de CCD en dat kan door slechts een deel van het invallende licht van de frontopening te gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk vond ik Jo zijn uitleg ook vreemd maar toch neem ik aan dat hij gelijk heeft.
                    Ook moderators zitten er wel eens naast.
                    Als de camera ongeacht van het gebruikte diafragma altijd het licht van de volledige frontelement gebruikte, dan zou elk diafragma even lichtsterk zijn.
                    Nee hoor. Het probleem is alleen dat ik geen goed plaatje kan vinden om het te laten zien. En ik ben al sinds de vorige posting aan het zoeken...

Comment

Hier zat ook een takje in de weg.
                      1/320 f6,3 170 - 500 op 500mm
                      afstand ong 10m
                      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

@Macrshopper, bedankt voor het plaatje maar ik bedoelde eigenlijk een schematisch plaatje van de stralenloop binnen een lens. Het geeft wel aan dat je door tralies goede foto's kunt maken. Ik denk dat het takje op de kop nog wel weggeretoucheerd kan worden.

Het nadeel van Google is soms dat er zovel 'hits' verschijnen dat het even duurt voordat je het gewenste gevonden hebt. Deze lange speurtocht heeft wel een groot aantal nieuwe Favorites opgeleverd, maar dit terzijde. Hier zocht ik naar:

Je ziet dat onafhankelijk van de grootte van het diafragma vrijwel het hele frontlensoppervlak gebruikt wordt.

Misschien wordt het nog beter geillustreerd door dit plaatje:

Ook met klein diafragma komt het licht vanaf de rand door de lens op de sensor. Daar ga je echt geen gaas mee ontwijken.

Plaatjes komen resp. van hier en hier.

Maar de beste aanwijzing wordt misschien wel door de praktijk geleverd.
                        Bij f 2.8 wordt alle beschikbare licht gebruikt en dus fotografeer je de draad 'mee'.
                        Bij f 8 wordt misschien maar het centrale 35 mm van het voorste lenselement gebruikt en zit de draad niet langer in de weg.
                        Als dat waar is dan zou je toch een veel kleinere foto krijgen bij F/8 dan bij F/2.8?

Comment

De tweede afbeelding begrijp ik niet maar de eerste is inderdaad een duidelijke verklaring waarom altijd de volledige lensoppervlakte gebruikt wordt, ongeacht van de diafragma opening. Bedankt voor het zoekwerk

Comment

De tweede afbeelding begrijp ik niet
                            LOL! En ik maar niet begrijpen wat je niet begrijpt. Tot gisteren zag ik gewoon de afbeelding staan maar door waarschijnlijk een beveiliging tegen direct linken staat er nu een Mondriaan-plaatje.
                            Wat ik bedoelde te laten zien is de foto van de 4 Carl Zeiss-lenzen op deze pagina. De lens rechtsonder laat zien dat er ook bij kleine diafragmaopening licht van langs de rand komt.

Comment

Hmmm, vreemd, nou is die foto hierboven weer terug.

Comment

Working...
                              X