Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schaalmoddelen fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• schaalmoddelen fotograferen

hoe begin ik best aan zo een schaalmodel, om het te fotograferen?

ik had gedacht om een kartonnen doos te nemen en er vlakken uit te snijden. deze vlakken dan te beplakken met dun wit papier.

in zo'n doos dan het autootje te zetten.
    de flits gebruiken om een eventuele gele schijn weg te werken (of toch maar best in NEF werken?)

of kan ik het best een tafeltje bij het raam zetten / buiten fotograferen?
    foto als spiegel of als venster?

Re: schaalmoddelen fotograferen

Zoas62 had een gelijkaardige vraag in zijn thread "Vraagje over Close-ups". Daar zijn heel wat nuttige reacties op gekomen. Ga zeker eens kijken in die thread.

Ik ben toen aan de slag gegaan en heb mijn eigen lightbox gebouwd naar model van dat van Bill Huber: wat PVC buizen gekocht bij Brico, een paar grote vellen stevig papier voor de achtergrond, een laken uit de linnenkast genomen en 2 bouwlampen er bij gezet. Een beetje prutsen, en mijn lightbox ziet er nu zo uit:

Ondertussen al een-en-ander geprobeerd... De meest geslaagde resultaten vind je in mijn gallery bij Fotopic. Ik heb al mijn foto's gemaakt in RAW en custom WB gebruikt. Recent zelfs een grijskaart gekocht speciaal daarvoor. De bouwlampen die ik gebruik zijn 150W en zijn eigenlijk te zwak (of het laken dat ik gebruik is een beetje te dik). Ik zoek nog naar meer/beter licht.

Tip: Halogeenlampen veranderen van kleurtemperatuur terwijl ze opwarmen. Steek eerst de lampen aan en begin dan aan je opstelling (autootjes, camera, enz.). Als je klaar bent met je opstelling, zijn de lampen warm en blijft de kleurtemperatuur stabiel.

Succes, Kris.
    My work: VICTORIE.com

Comment

ik heb 3 halogeenstralers van "profile" elk 150watt (ze lijken wat op die van jou.
      ik zie dat je zelf een flits met omnibounce gebruikt. helpt dit om het licht witter te krijgen?

een omnibounce heb ik niet, mss dat een velletje papier of de groothoekdiffuser evengoed werkt... we zullen zien

eigenlijk zocht ik eerder achter camera/onderwerp 'standjes.
      hoe komt zo'n autotje het beste tot zijn recht?
      op een witte achtergrond of andere kleur nemen.
      foto als spiegel of als venster?

Comment

Een omnibounce zorgt voor een difuser licht, mooier spreiding en minder schaduwen dus. Schaduwen vallen nl. nogal op bij kleinere modellen.

Ik zelf neem altijd een witte achtergrond. Het is ook wel handig om de afstand tot je achtergrond zo groot mogelijk te maken, dit voorkomt ook lelijke val schaduwen. Een stukje patroon papier of rijstpapier wil ook nog wel eens helpen als difuser, moet je alleen wel wat overbelichten.

Ik zelf heb nog wel eens wat model treintjes (h0) op de foto gezet en dat is wel redelijk gelukt altijd, ik mis zelf alleen wat stevige lampen en bijbehorden softboxen, maar goed, je kan niet alles hebben

Met een beetje improviseren kun je al snel een heel gelikt resultaat krijgen, pas trouwens, vooral bij auto's, op met reflectie
        F801 + D70 + 18-70 Kitlens + 50mm f/1.8 + 20mm f/2.8 + 100mm f/2.8 E + Sigma APO 70-200mm F 2.8 EX DG/HSM + Sigma EF-500 DG SUPER
        Visiteer mijn fotoboekje 30/3/2006 update - Gent + Brussel + Antwerpen + Pano's online.

Comment

hoe moet ik een muntencollectie fotograferen????

Comment

Working...
          X