Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Didactisch gebruik van foto zonder copyright

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Didactisch gebruik van foto zonder copyright

Ik heb de algemene regels van het forum gelezen en weet dus dat je zonder toestemming geen foto's mag posten waarop je zelf geen auteursrechten hebt.

Maar mag ik zo'n foto wél posten om te vragen "hoe doe ik dit?" als ik daarbij de naam van de fotograaf, copyright-houder vermeld? Zijn er bepaalde manieren van bronvermelding zoals in de literatuur?

Sean
    "You don't have to be an expert to have an opinion"
    Canon EOS 300D (EF-S 18-55 mm F/3,5-5,6) + EF 75-300mm f/4-5,6 III USM

Re: Didactisch gebruik van foto zonder copyright

ik zou dan gewoon de link naar die foto zetten. Als ze op het web staat mag iedereen ze zien, niet? Het is toch niet dat je ze op jouw site gaat zetten en er jouw naam op plakken?

Jo.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

Comment

Indien je duidelijk vermeld dat het niet jouw foto is lijkt me het geen probleem. Voel je je er niet goed bij kun je gewoon de link posten met je vraag. Daar is in ieder geval niets tegenin te brengen. Linken staat een ieder vrij en is geen inbreuk op copyright.

Zelfs niet als het illegaal materiaal betreft, hoe gek dat ook klinkt. Voor alle duidelijkheid, illegale content linken mag niet volgens de forumrichtlijnen en is niet iets wat ik promoot . Maar wettelijk gezien bega je geen overtreding.
      Last edited by ajh; 24 januari 2005, 18:16.
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Idd. gewoon vermelden dat het uw foto niet is = OK

Als je kan, vermeld dan ook de url en/of de naam van de fotograag = dan DIK in orde hoor.

Comment

zoek op internet naar fotos in het publiek domein
          die mag u vrij van copyrights benutten zoveel en waar u maar wilt !
          ...en geloof me er zijn daar veel waardevolle en originele opnamen bij
          the path of superstition leads to the crossroads of insanity

Comment

Ik dacht dat alle fotowerk die je zelf maakt, steeds gebonden is aan een copyright. Ook al plaats je het op publiek domein, dan nog ben je de auteur van het beeld. Publiek domein wil in feite alleen maar zeggen, dat het door iedereen mag gezien worden. Ook gedownload. Maar, je kan nooit zeggen dat je de auteur ervan bent. Persoonlijk heb ik geen probleem dat anderen beelden van mij gebruiken op voorwaarde dat zij daar geen inkomsten uit garen. Een vermelding van de auteur vind ik anderzijds het minste wat kan gedaan worden.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

al wat u van uw fotos in het publieke domein plaatst wil zeggen dat
              u afstand doet van alle copyrights & hun vergoedingen
              u doet afstand van een "recht tot vergoeding" en daarom is het gebruik gratis

bij gebruik voor aan derden te vertonen hoeft men enkel "foto in publiek domein" te vermelden en anders niks.
              Last edited by STOOMLOK; 2 februari 2005, 14:08.
              the path of superstition leads to the crossroads of insanity

Comment

Idd. gewoon vermelden dat het uw foto niet is = OK
                Dit heb ik een tijdje geleden nochtans gedaan en toch werden de beide foto's door de Mod verwijderd. Zowel mijn eigen foto als de 'geleende'.

Zie topic: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=63384

Is achteraf met de moderator besproken hoor, en 'no hard feelings'. Maar dan zouden de mods wel op één lijn moeten staan.
                Last edited by Rudi Dekeyzer; 3 februari 2005, 22:31.
                Nikon D7000 + Nikkor 18-70 mm AF-S DX ED + Nikkor AF 85 mm f/1.8D
                SB600
                Tripod: Velbon CX 530

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dekeyzer
                  Dit heb ik een tijdje geleden nochtans gedaan en toch werden de beide foto's door de Mod verwijderd. Zowel mijn eigen foto als de 'geleende'.

Zie topic: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=63384

Is achteraf met de moderator besproken hoor, en 'no hard feelings'. Maar dan zouden de mods wel op één lijn moeten staan.
                  Een LINK posten naar een bepaalde site of een pagina (vb een foto) en dus verwijzen naar die site of pagina, is NIET hetzelfde als de foto zichtbaar maken in dit forum (door het icoontje te gebruiken)!

Comment

Nee, das inderdaad niet hetzelfde, maar ik zag daar op dat moment geen kwaad in. Het was trouwens ook niet de bedoeling om daar enige 'eer' voor mezelf uit te halen. Maar zoiets zal waarschijnlijk steeds een delicate kwestie blijven. Best maar oppassen dus.
                    Nikon D7000 + Nikkor 18-70 mm AF-S DX ED + Nikkor AF 85 mm f/1.8D
                    SB600
                    Tripod: Velbon CX 530

Comment

Working...
                    X