Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotografie in de sneeuw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fotografie in de sneeuw

wat is de gouden regel voor fotografie in de sneeuw (bergen/skipisten)

mischien een UV filter ook gebruiken?

b.
    Bijna niks meer....

Re: fotografie in de sneeuw

zeker uv filter en 1 of 2 stops overbelichten
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Eventjes richting "Tips en Trucs" verhuizen...

seppuku (mod)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
        zeker uv filter en 1 of 2 stops overbelichten
        1 of 2 STOPS? Eén stop overbelichten betekent 2x zoveel licht op je sensor laten vallen. Dat lijkt me al erg overdreven voor die omstandigheden, laat staan 2 stops!
        Wat je bedoelt is EC een paar tandjes boven de nul zetten. Dat heb ik bij het skieen af en toe gedaan, maar soms ook niet en eigenlijk was het niet zo nodig.
        Gijs
        Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Doe eens een search, die vraag is al eens gesteld geweest, Jaja heeft daar op geantwoord herinner ik mij..

Maar je moet idd sterk overbelichten!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs
            1 of 2 STOPS? Eén stop overbelichten betekent 2x zoveel licht op je sensor laten vallen. Dat lijkt me al erg overdreven voor die omstandigheden, laat staan 2 stops!
            Wat je bedoelt is EC een paar tandjes boven de nul zetten. Dat heb ik bij het skieen af en toe gedaan, maar soms ook niet en eigenlijk was het niet zo nodig.
            nee ik bedoel effectief heel sterk overbelichten.
            hier staan fotos genomen deze winter en met mijn 300D. De fotos blijken uiteindelijk toch niet overbelicht te zijn ik had wel geen UV filter
            [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs
              Je laat inderdaad 4x zoveel licht op de sensor vallen, MAAR je lichtmeter berekent bij sneeuw wel dat er ong. 4X te weinig licht op zal vallen. De lichtmeter ziet sneeuw namelijk als 18% grijs, en dat is in principe zelfs 5 stops minder dan wit

Comment

Goh, nooit gedacht dat dat zo'n grote hoeveelheid licht was, die verschillen in belichting. Maar goed, ik heb op mijn skivakantie dus niet echt veel gemerkt van dat effect dat er zoveel meer belichting vereist is. Ik schiet RAW en moet af en toe naar boven en af en toe naar beneden compenseren met de Exposure.

Edit: Ik merk bij m'n foto's van de sneeuw van gisteren wel dat het merendeel iets onderbelicht is (maar er zitten ook correct belichte en overbelichte foto's tussen). Maar verreweg het belangrijkste probleem is het verschil in belichting tussen de lucht en het landschap, zelfs bij gebruik van een polarisatiefilter. Bij veel van m'n landschapfoto's zit ik achteraf veel te klooien met Shadows en Highlights in PS CS. Een onderbelicht gedeelte van een foto lijkt met Shadows makkelijker op te lichten dan een overbelicht gedeelte met Highlights is te verdonkeren (met behoud van detail).
                Kortom, ik probeer de lucht goed te belichten en dat lukt met sneeuw altijd bij EC=0.
                Last edited by Gijs; 25 januari 2005, 11:37.
                Gijs
                Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

zojuist een merel in de sneeuw 'geflitst' in woord: bleh.

'k denk dat ik een lesje geleerd heb
                  foto als spiegel of als venster?

Comment

als ik sneeuw op de foto zet over belicht ik hem altijd met 1 of 1,5 stops.
                    zodat de sneeuw ook echt op sneeuw lijkt!
                    en dus mooi helder wit wordt.
                    als je hem normaal belicht wordt dit grijs!
                    Canon EOS 1D Mark III | 70-200 2.8 | 1.4 & 2x converter | 24-70 2.8 | www.sport-picture.nl

Comment

Working...
                    X