beste mensen ik heb een vraagje over het bij houden van je digitale plaatjes....hoe gaan jullie te werk ? archiveren jullie ze per datum , onderwerp, maand....ik begin langzaam het overzicht te verliezen door de vele plaatjes......help me !
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Archiveren
Collapse
X
-
Archiveren
Labels: Geen
-
-
Re: Archiveren
Gebruik hiervoor een programma waarbij je per beeld trefwoorden en beschrijvingen kan inbrengen. Ikzelf plaats die gegevens dan in de comment-tag in de exif van het beeld en andere data in de IPTC-tags.
Verder stockeer ik alles in oplopende volgorde, gezien ik per trefwoord, onderwerp ... via mijn programmake de beelden ogenblikkelijk kan opzoeken.
ZO kan ik een vraag stellen naar een foto van min 25.000 byte, handelde over bloemen, specifiek stuifmeel en dan nog van een bepaalde plantensoort ...
Na opstellen sql-instructie heb ik zo'n 2 seconden nodig om in 140.000 beelden alle corresponderende data te vinden.
Gezien de data ook in het beeld wordt opgeslagen, is er bij eventueel verlies van de database, deze terug op te bouwen.
Nu, bij dit alles moet je dit zo vroeg mogelijk doen en niet nadat je reeds enkele duizende beelden hebt.
Gewoon opslag op datum zonder bijkomende informatie lijkt me zinloos.
Per onderwerp ook, gezien vaak een beeld bruikbaar is onder verschillende noemershttps://www.fotospotter.be
Je suis content d’être heureux
-
Je moet eens het prg "Where Is It" downloaden, is wel géén freeware. Daarmee leg je een database aan van alles wat je op DVD of CD schrijft. Er zit een krachtige zoekfunctie in ...
Comment
-
E.e.a. is direct gekoppeld aan mijn workflow. Mijn systeem is als volgt:
1. Download CF-card
Hiervoor gebruik ik Downloader Pro van Breeze Systems. De downloader hernoemt alle bestanden volgens volgend formaat: XXX-EEJJMMDD-XXXX
Waarbij de eerste XXX het cameratype voorstelt en de laatste XXXX het volgnummer. EEJJMMDD spreekt voor zich denk ik. De foto's worden per datum onder een map Originelen geplaatst.
2. Conversie
Voor de conversie gebruik ik Bibble. Deze levert de geconverteerde foto's af in een map Bewerking. Hier worden de TIFF's en JPEG's naar toe geschreven.Eventueel bewerk ik ze nog met PS.
3. Naar album
Vanuit de map Bewerking worden de foto's handmatig gekopieerd naar de diverse mappen in het album. Dit album rangschik ik naar onderwerp.
Het album beheer ik met Imatch van Photools. Daar kan ik diverse categorieën aangeven, zoeken, etc.
Hiermee beheer ik nu ongeveer 1.500 foto's en kan nog ieder origineel terugvinden en diverse selecties maken naar keuze.
Volgende stap is vanuit IMatch exporteren naar Coppermine op mijn webservertje.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door purlutGebruik hiervoor een programma waarbij je per beeld trefwoorden en beschrijvingen kan inbrengen. Ikzelf plaats die gegevens dan in de comment-tag in de exif van het beeld en andere data in de IPTC-tags.
Verder stockeer ik alles in oplopende volgorde, gezien ik per trefwoord, onderwerp ... via mijn programmake de beelden ogenblikkelijk kan opzoeken.
ZO kan ik een vraag stellen naar een foto van min 25.000 byte, handelde over bloemen, specifiek stuifmeel en dan nog van een bepaalde plantensoort ...
Na opstellen sql-instructie heb ik zo'n 2 seconden nodig om in 140.000 beelden alle corresponderende data te vinden.
Gezien de data ook in het beeld wordt opgeslagen, is er bij eventueel verlies van de database, deze terug op te bouwen.
Nu, bij dit alles moet je dit zo vroeg mogelijk doen en niet nadat je reeds enkele duizende beelden hebt.
Gewoon opslag op datum zonder bijkomende informatie lijkt me zinloos.
Per onderwerp ook, gezien vaak een beeld bruikbaar is onder verschillende noemers
Comment
-
thumbs plus 7
en volgens datum (maar Amerikaan systeem (eerst jaar maand dag + omschrijving - bv 2004 12 31 oudejaar.
Doch als je steeds het zelfde onderwerp fotografeer kun je bv
mapje - Brugge 2003
-Brugge 2004
- Brugge 2005
Ook maak ik verschillende folders
bv
1-Familie
2-vrienden
3-varia
4-werk
5-te klasseren
enzv...
ook kun je in Thumbs plus keywords aanbrengen zodat je achteraf gemakkelijk iets kan zoekendaVinci
www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)
Comment
-
-
All selfmade man, complete selfmade.
Free for those who ask for.
No manual Manual in mind.https://www.fotospotter.be
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door purlutAll selfmade man, complete selfmade.
Free for those who ask for.
No manual Manual in mind.
Interesse hier aan deze kant, maar welke software heb je
er voor nodig? Waarschijnlijk één of andere SQL server
en met welke soft doe je die extract van de EXIF's? GD?
Alvast bedankt voor je antwoord.
Groeten,
André
Comment
-
Waarom het warm water nogmaals willen uitvinden en zelf een programma schrijven 'k weet het, je kan het naar eigen behoeften en noden schrijven en aanpassen 'k heb het al voor verschillende toepassingen gedaan en der komt geen einde aan en meestal bestaat er reeds een pakket die min of meer voor je voldoet. In dit geval zou ik Photoalbum van adobe gebruiken, 't is wel geen freeware, maar de prijs is wel lager dan dat je SQL-server zal moeten aanschaffen Een dan heb je nog geen photoalbum hé.Groeten,
Pascal.
Nikon D70, eerste kodakske en ben er zeer content van.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door pascali70Waarom het warm water nogmaals willen uitvinden en zelf een programma schrijven 'k weet het, je kan het naar eigen behoeften en noden schrijven en aanpassen 'k heb het al voor verschillende toepassingen gedaan en der komt geen einde aan en meestal bestaat er reeds een pakket die min of meer voor je voldoet. In dit geval zou ik Photoalbum van adobe gebruiken, 't is wel geen freeware, maar de prijs is wel lager dan dat je SQL-server zal moeten aanschaffen Een dan heb je nog geen photoalbum hé.
Of verder als je niet zo van Microsoft houdt
Comment
-
-
Programma is gescherven in ... 1992 en is nog steeds up-to-date.
Taal: Turbo-Pascal en als database Brief
in 1995 overzetting naar Delphi en Als database Paradox. Nu draait het op Delphi 8 en ik ben volop aan het overschakelen naar een freeware-databse
Het is volledig zelfgeschreven maatwerk. Programmeren in een hobby en vooral de technische kant van beelden.
Het programma beheert voorlopig nog steeds alleen maar jPeg, alhoewel de links naar andere beeldformaten wel aanwezig is. Ik zou eens de converter, image-server moeten aanpassen doch voorlopig kan ik best zonder dit.
De database bestaat uit 20 tabellen. In die tabellen enkel data, geen beelden. Dus de beelden worden steeds afzonderlijk als beeldbestandje opgeslagen. Opslag van beelden in blobs in een database is ware zelfmoord.
Het vijfde wiel heb ik niet uitgevonden, gezien ik reeds in 1995 dit had met alles erop en eraan.
Ik zal effen een instalkit maken en toch enkele fotokes maken om in een sumiere handleiding te plakken.https://www.fotospotter.be
Comment
-
dit gaat nu boven mijn pet ?!? maar eh, bestaat er ook een programma waarmee je in een 'batch'een fotorand kunt maken of moet je die specifiek per foto maken ?!?!?
Comment
-
[QUOTE=purlutHet programma beheert voorlopig nog steeds alleen maar jPeg, alhoewel de links naar andere beeldformaten wel aanwezig is. Ik zou eens de converter, image-server moeten aanpassen doch voorlopig kan ik best zonder dit.[/QUOTE]
Misschien heb dan je iets aan ImageMagick
Comment
-
@ajh
thx, ik heb gezien dat het in c en c++ is geschreven. Open source daar dan nog eens bij. Even contact opnemen met die mannen. Ik heb zeker dingen (ook in C en zelfs assembler) die hun zullen interesseren zoals die tool die ik geschreven heb in C om jPeg's te herstellen...
Trouwens GIMP is ook in c en c++ geschreven.
Nu, als ik van converter sprek, is dat gewoon in de grafische bibliotheek een nieuwe type van image toe te voegen. Niet heel veel werk, doch voorlopig andere kopzorgen (sd-dag, ...)https://www.fotospotter.be
Comment
Comment