ik wil graag zwart wit gaan fotograferen (portrait). graag wil ik dat de achtergrong zwart is en dat het model een schaduw heeft in 1 kant van het gezicht,,,,kan iemand mij vertellen hoe ik dit aanpak ???
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Zwart / Wit
Collapse
X
-
Zwart / Wit
Labels: Geen
-
-
Re: Zwart / Wit
Neem een grote afstand tussen model en achtergrond, softboxje aan een kant, misschien een reflectorje aan de andere kant om de schaduw nog een beetje terug te dringen en klaar...
Verlichting is vaak een kwestie van proberen. Daar heb je instellicht voor, toch
-
Met je lichtmeter/fototoestel van dichtbij gaan meten.
Je moet ongeveer (of zeg ik minstens?) 4 tot 5 stops minder licht hebben op de achtergrond dan op je onderwerp om dit als 'zwart' weer te geven.
Dus zet je belichting op, neem je fototoestel, loop tot aan je model, kies een mooi belicht stukje (niet de hooglichten, maar iets dat gemiddeld licht vangt) en kijk wat je toestel aangeeft als belichtingswaarden. Zet desnoods op sluitertijdvoorkeur, dan kan je diafragmawaarde aflezen. Ga nu dichtbij de achtergrond staan en meet opnieuw. Het verschil in aangegeven waarde moet nu zoals gezegd dus minstens 4 stops bedragen.
Is dat niet zo: belichting aanpassen (model naar voor, achtergrond naar achter, spelen maar).
Ook kan je zo het verschil meten tussen licht en donker op het model zelf.
Het geheim zit er in: ga dichtbij meten! Of gebruik spotmeting.
Klein detail om op te letten: pas op dat je je eigen schaduw niet meet!Canon Eos 30D - 24-105L f:4
Comment
-
In ieder geval voor jullie beide antwoorden. ik ga in ieder geval experimenteren hiermee. Is het nu ook nog nodig om een zwart doek op te hangen ?? of gaat dit verder met de belichting en zo vanzelf ?Last edited by Bruggie; 10 januari 2005, 21:44.
Comment
-
aha ik denk dat hier mijn probleem licht. het omgevingslicht is waarschijnlijk te sterk ! Thanks... nu nog de vraag: moet er een sterke lamp in de soft box ? moet het een witte lamp is of is een spotje ook goed (gelig) ?
ik kom steeds verder en mijn resultaten gaan nu langzamerhand ook vooruit gelukkig....
Comment
-
-
Een sterke lamp in de softbox betekent meer licht, dus kortere sluitertijden. Kwestie van uitproberen... een collega gebruikt 100 Watt aan instellicht in zijn flitsers. Met een softbox erover en dan op 3200 ISO fotograferen we op 1/60 bij f/5.6 ongeveer. Kortom: reken vooral op korte scherptedieptes en dan moet 't best lukken. Op Z/W maakt de kleur van het licht overigens niet zo heel veel meer uit - halogeen zal (afgezien van de lichtsterkte) vrijwel dezelfde resultaten opleveren als huishoud gloeilampen.
Hierbij een voorbeeldje van de shoot van afgelopen week (Ilford Delta 3200 film, 1/125 op f/4, beetje rottige scan - deze film is nogal grofkorrelig en scant erg slecht):
Verkijk je niet op de achtergrond overigens - dat was maar net iets donkerder dan middengrijs.
Comment
-
Ten eerste dank ik je wel voor deze tips. Graag wil ik nog even kwijt dat ik de compositie heel erg goed vind. Leuke meid en een hele spontane foto....Top !!
Comment
Comment